به دليل اوضاع نابسامان اقتصادي

اعتراضات تونس را فرا گرفت

اعتراضات تونس را فرا گرفت
جمعه 30 دی 1390 - 18:38

تونس (العالم)ـ بسياري از شهرهاي تونس در اعتراض به وضعيت نابسامان اقتصادي، شاهد تحصنها و اعتراضات و بستن راهها و مراكز تجاري است در همين حال برخي مسوولان دست هاي پشت پرده وابسته به رژيم ديكتاتوري سابق را در تحريك تحصن كنندگان بي تاثير نمي دانند.

به گزارش روز جمعه خبرنگار شبكه خبري العالم، معترضان از مسوولان كشور مي خواهند تا براي اوضاع نابسامان اقتصادي راه حلهايي بيابند.

با وجود درخواست هاي نهادهاي مختلف از دولت براي دخالت فوري در زمينه پايان دادن به اعتراضات، دولت همچنان گفتگو را تنها راه حل براي رفع مشكلات موجود مي داند.

شهر غار الدماء در استان جندوبه واقع در شمالي ترين نقطه تونس در مرزهاي الجزائر از چندين روز پيش تاكنون شاهد اعتصابي گسترده است كه فعاليت هاي اقتصادي اين شهر را فلح كرده و منجر به مسدود شدن برخي راهها شده است.

مردم اين شهر خواستار حق خود در برخورداري از شغل هستند و از مسوولان جديد كشور ،پس از سرنگوني رژيم مستبد زين العابدين بن علي، مي خواهند تا به خواسته هاي آنها گوش دهند.

برخي شهروندان تونسي در شهر غار الدماء درمورد وضعيت تاسف بار معيشتي خود به خبرنگار العالم گفتند كه ما مردم غار دماء به شدت از فقر رنج مي بريم و در دوران رژيم سابق در حاشيه و انزوا بوديم و تا اين لحظه در حكومت فعلي نيز در حاشيه هستيم و هيج مبنع رزق و روزي نداريم و ميزان بيكاري بسيار بالاست.

تحصنها و اعتراضات گسترده در مناطق متختلف تونس تاثيري منفي بر سرمايه گذاري و اقتصاد اين كشور گذاشته است. دولت با وجود درخواست هاي متعدد براي دخالت امنيتي فوري براي متفرق كردن تحصن كنندگان، بردباري و گفت وگو را تنها راه برون رفتي از اين اوضاع مي داند و معتقد است كه توسل به زور مسايل را پيچيده تر مي كند.

جمال الدين مغربي وزير توسعه و برنامه ريزي تونس در گفتگو با العام اظهار داشت: رويكرد كلي دولت گفتگو با مردم و دوري از استفاده از نيروهاي امنيتي و زور عليه معترضان است.

وي افزود: ما مي خواهيم از شيوه حكومتي سابق كه از زور براي اجراي تصميمات سياسي و اقتصادي استفاده مي كرد، دوري كنيم. ما به گفتگو تكيه مي كنيم.

برخي اعضاي شوراي ملي موسسان بر اين باورند كه برخي دستان پنهان بويژه از عناصر رژيم سابق در پس پرده تحريك تحصن كنندگان قرار دارند تا حكومت جديد نتواند به وظايف خود عمل كند.

صحبي عتيق رييس تشكل النهضت در شوراي ملي موسسان در گفتگو با العالم تصريح كرد: برخي ها به تحصن ها دامن مي زنند كه اقدامي خطرناك براي كشور است. اين افراد با دشمنان  انقلاب در يك سنگر هستند آنها ضد انقلاب و ضد اصلاحات و انتقال دموكراتيك هستند.

وي گفت: اگر برخي تحصنها را كه هدفش اعتراض به اوضاع اجتماعي و فرهنگي است، استثنا كنيم، بسياري از تحصن هاي ديگر با يك رويكرد سياسي از سوي عناصر پس مانده رژيم سابق برگزار مي شود.

ناظران بر اين باورند كه تونس در شرايط سختي بسر مي برد ، كشور شاهد اعتراضات و تحصنها و مسدود شدن راههاست. و دولت تاكنون راه حل هاي ريشه اي پيدا نكرده است و گفتگو را تنها راه حل مي داند، دولتي كه وضعيت تاسف بار فقر و انزواي شهروندان را از رژيم سابق به ارث برده است.

15:02

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها