سخنگوی دولت عراق:

دخالت درامورعراق به نفع ترکیه نیست

دخالت درامورعراق به نفع ترکیه نیست
جمعه 30 دی 1390 - 19:46

سخنگوي دولت عراق هشدار داد، دخالت ترکيه در امور اين کشور موجب واکنشهايي خواهد شد که به نفع ترکيه و روابط دو کشور نيست.

"علی الدباغ"  شامگاه جمعه در گفت و گوی اختصاصی با شبکه خبری العالم، درباره مواضع اخیر مسئولان ترکیه و توصیف آنها از نوری مالکی نخست وزیر بعنوان "بزرگترین وخطرناکترین مشکل عراق"، اظهار داشت: "این مواضع ترکیه دخالت در امور داخلی عراق است".

وی افزود: با توجه به روابط خوب ما با دوستانمان در ترکیه، آقای اردوغان و همه مسئولان این کشور بدانند که مسائل حساس و دخالت در امور داخلی عراق موجب واکنشهایی می شود، که به نفع ترکیه و روابط دو کشور نیست.

وی با اظهار امیدواری برای توقف اینگونه موضع گیریهای تند، هشدار داد: در صورت متوقف نشدن اینگونه موضع گیریها، مسائل به حدی تشدید خواهد شد که ما خواستار آن نیستیم؛ ما نمی خواهیم روابطمان با ترکیه تیره شود.

الدباغ با بیان اینکه عراق روابط خوبی با ترکیه دارد، تأکید کرد: مسئولان ترکیه باید بفهمند که همه رویدادها در عراق امور داخلی است.

وی خاطرنشان کرد: ترکیه نیز مشکلاتی دارد، در این کشور رییس ستاد ارتش بازداشت شد؛ این یک مسأله داخلی ترکیه است و ما آن را به رسمیت می شناسیم.

الدباغ گفت: رویدادهایی که اخیرا در عراق اتفاق افتاده است، مسائلی است که ما در داخل آن را حل می کنیم؛ به صورتی که حاکمیت قانون، احترام به دیگران و همه اقشار تضمین شود.

ترکیه خود را وکیل دیگران نداند

الدباغ با بیان اینکه در هر کشوری مشکلاتی وجود دارد، خاطرنشان کرد: ترکیه نباید خود را وکیل دیگران بداند؛ ما خودمان مشکلاتمان را حل می کنیم و هنگامی که به کمک دوستانمان نیاز داشته باشیم، دولت منتخب آن را از دوستانش درخواست خواهد کرد.

الدباغ ادامه داد: ترکیه نباید مواضعی غیرقابل قبول مطرح کند، زیرا طرف مقابل و ملت و دولت، این مواضع را نمی پذیرد.

ترکیه از ملت عراق عذرخواهی کند

وی ادامه داد: ترکیه در نتیجه باید از ملت عراق عذرخواهی کند، نه اینکه به این اظهارات و مواضع که به ضرر روابط دو کشور است، دامن بزند.

سخنگوی دولت عراق گفت: امیدواریم که این اظهارات و مواضع رسانه ای موجب تخریب روابط شود، زیرا آن را نوعی حالت روانی می دانیم که گذرا است، و عراق با توجه به روابط خوب خود با ترکیه؛ با این کشور با حکمت تعامل می کند.

الدباغ تأکید کرد: تماسهایی در سطوح مختلف بین مسئولان دو کشور گرفته شد، ولی متاسفانه با اظهارات معاون نخست وزیر ترکیه ضد نوری مالکی غافلگیر شدیم.

سخنگوی دولت عراق با بیان اینکه بغداد انتظار دارد این موضوع از طریق کانالهای دیپلماتیک حل شود، خاطرنشان کرد: ما از حجم نگرانی های گذشته و آینده ترکیه در قبال رویدادهای عراق آگاهیم، ولی نباید این نگرانی ها به صورت دخالت در امور داخلی عراق عنوان شود.

ترکیه در امور داخلی عراق دخالت نکند

الدباغ تأکید کرد: امور داخلی عراق فقط به عراقی ها مربوط است، و ما مرحله دخالت کشورهای دیگر را پشت سر گذاشته ایم، و ترکیه نباید در امور عراق دخالت کند.

الدباغ ادامه داد: ترکیه باید بعنوان یک همسایه و دوست باقی بماند، و امیدواریم که ترکیه از این مرحله گذر نکند، و روابط دو کشور را تخریب نکند.

الدباغ گفت: ما از ترکیه می خواهیم از اینگونه اظهارات دست بردارد؛ خواست ما حتما عذرخواهی نیست؛ ولی اگر آنها بخواهند مواضع دیگری اتخاذ کنند، به معنای آن خواهد بود که آنها خواستار ادامه روابط خوب دو کشور نیستند.

مشکل فهرست العراقیه جدید نیست

وی درباره اوضاع داخلی عراق گفت: مشکل فهرست العراقیه تنها برخاسته از بحران اخیر درارتباط با پرونده طارق الهاشمی نیست، بلکه تراکم پرونده های باقیمانده در سطوح مختلف است، که هنوز حل نشده.

الدباغ خاطرنشان کرد: هدف از کنفرانس ملی آتی نزدیک شدن دیدگاه ها درباره مسائل باقیمانده و حل آنها است؛ تا مشارکت واقعی بین ما و فهرست العراقیه ایجاد شود.

الدباغ در ادامه گفت: این امر مستلزم آن است که همه طرفها در داخل عراق با درنظر گرفتن منافع عالی کشور وارد میدان شوند.

علی الدباغ

دستگاه قضایی تنها راه حل پرونده طارق الهاشمی است

سخنگوی دولت عراق تأکید کرد: تنها راه حل برای پرونده طارق الهاشمی دستگاه قضایی است. و دخالتهای دیگران ای

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها