واشنگتن تایمز:

اوباما نقش آمریکا درجهان را از بین می برد

اوباما نقش آمریکا درجهان را از بین می برد
يکشنبه 2 بهمن 1390 - 07:47

روزنامه آمريكايي " واشنگتن تايمز " نوشت باراك اوباما رئيس جمهوري آمريكا راهي را در پيش گرفته است كه به از بين رفتن نقش آمريكا در جهان مي انجامد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، واشنگتن پست در مقاله اي به قلم " جيل نورتون " نويسنده آمريكايي نوشت: نقش آمريكا در جهان رو به تضعيف و درنهايت از بين رفتن است و موقعيت آمريكا براي درصد ماندن در سطح جهان، به خطر افتاده است.

نورتون كه در دوره جرج بوش رئيس جمهوري سابق آمريكا وزير كشور بود، ضمن انتقاد از عملكرد دولت اوباما گفت: دولت اوباما در مسيري حركت مي كند كه درجهت خدمت به منافع و آينده كشور نيست و به عنوان مثال طرح نفتي استراتژيك را كه خطوط نفت كانادا به آمريكا را متصل مي كند، تصويب نكرد.

اين نويسنده آمريكايي گفت: انتظار مي رفت كه خطوط نفتي كيستون اكس كانادا از مناطق شني كانادا و مناطق ديگر به پالايشگاه هاي نفتي درسواحل آمريكايي كشيده شود و اقدامات مربوط به اجراي اين خطوط انتقال نفت از سال 2008 شروع شده، ولي فايده اي نداشته است.

وي افزود : عليرغم اينكه اين طرح گسترده بعد از بررسي هاي عظيم و گسترده ارائه شد، اما دولت آمريكا اعلام كرد كه اين طرح به بررسي بيشتري نياز دارد.

نورتون تصريح كرد: دولت اوباما تصميم مربوط به خطوط لوله انتقال نفت را كه قرار بود در اكتبر گذشته اتخاذ شود، به تعويق انداخت.

وي افزود: كنگره آمريكا به اوباما شصت روز فرصت داد تا تصميمي اصولي دراين باره كه اين طرح تا چه اندازه منافع ملي كشور را در نظر مي گيرد، اتخاذ نمايد.

اين نويسنده آمريكايي اظهار داشت: آمريكا با توجه به بحران اقتصادي خود با بيكاري و نيز پيامدها و آثار نوسان قيمت هاي نفت كه بازتاب هاي آن بر توليدات نفتي تاثيرگذار بوده است، مواجه است.

نورتون تصريح كرد: طرح خط لوله انتقال نفت كه از سوي بخش خصوصي پيشنهاد شده است، مي تواند دهها هزار فرصت شغلي ايجاد كند و به ثبات جريان انرژي به ويژه در آمريكا كمك كنند.

وي افزود: به نظر مي رسد كه اين طرح عظيم منافع ملي آمريكا را دربردارد ولي اوباما درقبال اين طرح، تعامل خوبي نداشت.

نويسنده اين مقاله با هشدار درباره اينكه چين آماده گرفتن جايگاه آمريكا است، گفت: كانادايي ها به فكر ايجاد خطوط نفتي جايگزين هستند تا نفت را از مناطق شني خود به سواحل غربي اين كشور منتقل كنند تا نفت از آن جا با نفت كش ها به چين منتقل شود.

اين نويسنده آمريكايي گفت: مخالفت آمريكا با اين طرح عظيم نفتي، موجب نگراني بسياري از سرمايه گذاران درباره ميزان ثبات فضاي كاري در كشور شده است و برخلاف آمريكا، چين با ذكاوت خود درجهت ثبات منابع نفتي و ديگر منابع انرژي براي آينده گام برمي دارد.

اين نویسنده مقاله خود را با اين سوال به پايان رساند كه بعد از آمريكا كه چند دهه در جهان ابرقدرت بوده است، كدام كشور ابرقدرت جهان خواهد بود.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها