کشتی سیاست قطردرموریتانی به گل نشست

کشتی سیاست قطردرموریتانی به گل نشست
يکشنبه 2 بهمن 1390 - 14:56

يک گزارش منابع فرانسوي حاکي است كه موريتاني به شركت نفتي توتال فرانسه اعلام کرده ، شرط ادامه دادن به حفاري ها درمناطق نفتي اين کشور حذف شريک قطري آن است.

 به گزارش روز یکشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم به نقل ازمنابع خبری، شركت توتال نخستين تاوان بحران در روابط قطر و موريتاني را پرداخت.

اين بحران زمانی علنی شد كه شیخ " حمد بن خليفه آل ثاني" امير قطر، "محمد ولد بدالعزيز" رييس جمهور موريتاني تهديد كرد كه اگر به توصیه های او عمل نکند از شبكه الجزيره براي تحريك مردم به براندازی او استفاده می کند.

امير قطردرسفراخیرش به نواكشوت از ميزبان خود خواست تا دموكراسي را در موریتانی اعمال كند چيزي كه قطر در اصل فاقد آن است.

شیخ حمد پا را فراتر از این گذشت و از رییس جمهور موریتانی خواست تا اصلاحات سياسي جدي را آغاز کند.

این ها مطالبی است که ابتدا " السراج " یک  روزنامه منتشره در موریتانی آن را فاش ساخت و سپس در روزنامه فرانسوی فیگارو منعکس شد.

السراج می نویسد: ولد عبدالعزيز رييس جمهور موريتاني در مقابل توصيه هاي امير قطر مبني بر انجام اصلاحات و رايزني با جريان اصلاح طلب در موريتاني بويژه " محمد حسن ولد الددو شنقيطي " رييس مركز علماي موريتاني و كمك براي اعمال فشار بر بشار اسد رییس جمهور سوريه، خشمگين شد.

به نوشته این روزنامه چاپ موریتانی ،"ولد عبدالعزيز در پاسخ به اين توصیه ها بشدت از امیرقطر انتقاد و با بشار اسد اعلام همبستگي كرد.

السراج خاطرنشان کرد: اطلاعات مستحکم امنیتی که قبلا رييس جمهور موريتاني از برخي طرف هاي امنيتي در يك كشورعربي دريافت كرده بود سبب شد تا توصيه هاي امير قطر را نپذيرد.

از سوي ديگر روزنامه فرانسوي فيگارو تاكيد كرد كه بحران در روابط  قطر و موريتاني پيامدهايي داشت كه از جمله بر شركت نفتي توتال فرانسه تاثير گذاشت ، اين شركت در زمان حاضر به موجب توافقنامه اي درموريتاني  مشغول حفاری است و شرکت نفت قطر نیز با آن همکاری می کند.

" جرج مالبرينو " از تحليلگران روزنامه فيگارو به نقل از منبعي در شركت توتال فرانسه گفت: هنگامي كه امير قطر سعي كرد به رييس جمهور موريتاني درس هايي در باره دموكراسي و حقوق بشر بدهد و تهديد كرد كه از الجزيره براي براندازي استفاده می كند، ولد عبدالعزيز بشدت خشمگين شد.

مالبرينو افزود: رييس جمهور موريتاني كه خود يك نظامي است ، بشدت خشمگين شد و بنوعی امير قطر را از کشورش اخراج كرد.

شیخ حمد،  نواكشوت را بدون بدرقه رسمي ولد عبدالعزيز ترك كرد در حالي كه  هنگام ورود امير قطر به موریتانی از وي استقبال گرمي كرده بود.

شدت اين بحران زماني برملا شد که وزير نفت موريتاني با دفتر شركت توتال فرانسه در نواکشوت تماس گرفت و تهديد کرد كه مجوز حفاري را از آن خواهد گرفت اگر شركت نفتي قطر در حفاري هاي نفتي در موريتاني همچنان شريك بماند.

به موجب توافقنامه قطر و شركت توتال، اين شركت در مقابل دريافت مجوز انجام حفاري هاي نفت و گاز در قطر، ملزم است كه شركت نفتي قطر را در طرح هاي خود در خارج از قطر شريك كند.

شركت نفتي قطر به ميزان 25 درصد در بهره برداري نفت و گاز در منطقه تاودني در موريتاني كه هم مرز با الجزائر است، سهيم است.

" ميدل ايست انلاين " خاطرنشان می کند که مسئولان توتال این گزارش را تایید و یا تکذیب نکرده اند.

اين بحران كه امير قطر آن را ايجاد كرد، همچنين موجب تعطيل شدن مراكز وابسته به "موسسه توسعه اجتماعي قطر" در موریتانی شد كه " موزه " همسر امير قطر آن را اداره مي كند.

یکی از این مراکز ماه نوامبر گذشته در استان الحوض الغربی موریتانی افتتاح شد.

اين موسسه قطري در دوره انتقالي در سال 2005 به موريتاني راه يافت.

همزمان با سفر امير قطر به نواكشوت اعتراضات مردمي گسترده در موريتاني اتفاق افتاد.

اين سفر همچنین با تحركات اعتراض اميز مردم در تونس و مصر براي محكوم كردن دخالت های مشكوك دوحه در امور داخلی كشورهاي عربي همزمان شد.

هر چند امیر قطر تلاش دوحه برای دخالت در امور داخلي و حاكميت كشورهاي عربي از جمله موریتانی را رد کرده است اما همزمان با شروع و گسترش تحرکات اجتماعی علیه قطر در کشورهای عربی، در اینترنت نیز ابتکاری عربی که خواستار " سرنگونی امیر قطر" است ، آغاز شده است.

پربیننده ترین خبرها