پس از کسب مصونیت قضائی

دیکتاتور یمن صنعا را به مقصد آمریکا ترک کرد

دیکتاتور یمن صنعا را به مقصد آمریکا ترک کرد
يکشنبه 2 بهمن 1390 - 17:57

"علي عبدالله صالح" ديكتاتور يمن پس از کسب مصونيت قضائي ، عصر روز يکشنبه از صنعا به عمان رفت تا از آنجا براي مداوا راهي آمريکا شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم به نقل از خبرگزاری دولتی یمن، " صالح براي ادامه معالجات پزشكي به آمريكا می رود و سپس به عنوان رييس حزب كنگره عمومي مردم به يمن باز خواهد گشت".

صالح كه اوائل ژوئن درحمله به كاخ رياست جمهوري يمن زخمي شده بود ، در پيام خداحافظي خود خطاب به مردم يمن گفته است:" پس از 21 فوريه ، عبدربه منصور هادي را به عنوان ریيس جمهوري منصوب خواهيم كرد".

ديكتاتور يمن كه در جريان تظاهرات گسترده ضد دولتي در ماه هاي اخير در اين كشور؛  دستور سركوب و كشتار معترضان صلح جو را صادر كرده بود ، افزود : من از تمام مردم كشور خود؛ مردان و زنان به دليل ایرادهاییي كه حكومت 33 ساله من داشت ؛ عذرخواهي مي كنم ".

وی ادامه داد : بار ديگر از همه فرزندان يمني كه در داخل و خارج از كشور ، مقاوم بودند ، تقدير مي كنم و از آنها مي خواهم كه به خانه هاي خود بازگردند و آرامش خود را حفظ كنند.

پارلمان يمن اخيرا طرحي را تصويب كرد كه به موجب آن ديكتاتور اين كشور؛  از هرگونه تعقيب قضايي و حقوقي مصون خواهد ماند .

تصويب قانون اعطاي مصونيت به صالح و همدستانش بعد از اصلاحاتي صورت گرفت كه دولت وفاق ملي ئر پيش نويس اين طرح كه با مخالفت شديد جوانان معترض يمني و سازمان هاي غيردولتي روبه رو شد، اعمال کرد.

كابينه و پارلمان يمن در حالي اين طرح جنجالي پيشنهاد شده از سوي شوراي همكاري خليج فارس را تصويب كرده اند كه مردم اين كشور خواستار محاكمه و مجازات صالح و همدستان وي به دليل كشتار و سركوب معترضان يمني در جريان تظاهرات ضد دولتي در اين كشور هستند.

به موجب قانوني كه پارلمان يمن اخيرا تصويب كرد، ديكتاتور اين كشور؛  از هرگونه تعقيب قضايي و حقوقی مصون خواهد ماند، اما مسئولاني كه با رئيس جمهوري يمن در موسسات مدني ، نظامي و دولتي همكاري كرده اند ، فقط از تعقيب كيفري درخصوص اقداماتي كه با اهداف و انگيزه هاي سياسي درهنگام انجام ماموريت آنان صورت گرفته است ، مصون خواهند ماند.

به موجب اين قانون ، اين مصونيت شامل حال همدستان صالح كه در اقدامات تروريستي دست داشته اند، نمي شود.

پيش نويس این قانون به صالح و همدستان وي مصونيت كامل داده بود.

مصونيت صالح به موجب طرح شوراي همكاري خليج براي انتقال قدرت صورت مي گيرد كه دیکتاتور یمن آن را ماه نوامبر گذشته در رياض امضا كرده بود.

معاون ریيس جمهوري يمن قدرت اجرايي او را تا زمان انتخاب شدن بر اساس انتخابات زودهنگام بدست مي گيرد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها