تحرکات مشکوک آمریکا در افغانستان

تحرکات مشکوک آمریکا در افغانستان
يکشنبه 2 بهمن 1390 - 19:45

فرستاده ويژه آمريكا به افغانستان و پاكستان در چارچوب تحرکات مشکوک اين کشور، ديدارهايي را با برخي مسئولان افغانستاني انجام داده که از محتواي آنها گزارش کاملي تاکنون منتشر نشده است.

به گزارش روز یکشنبه شبکه خبری العالم ، "مارك گروسمن " اين ديدارها را با هدف فراهم كردن زمينه آشتي دولت افغانستان با گروه طالبان بعد از موافقت اين گروه با گشايش دفترآن در قطر انجام داده است.

اين درحالي است كه عمليات عناصر مسلح عليه نيروهاي خارجي در مناطق مختلف افغانستان افزايش يافته است.

عليرغم سرماي شديد زمستان در افغانستان كه كاهش عمليات نظامي را به دنبال دارد ، اما درگيري ميان عناصر مسلح و نيروهاي افغان شدت يافته و علت آن تشديد روند حملاتي است كه اين روزها عليه نيروهاي ناتو صورت مي گيرد.

درپي كشته شدن چهار نظامي فرانسوي و زخمي شدن دست كم هفده نفر ديگر به ضرب گلوله سرباز افغان ، فرانسه به عقب نشيني زودهنگام نيروهاي خود از افغانستان تهديد كرد.

اين تصميم فرانسه از سوي وزير دفاع این کشور كه براي بازديد از نيروهاي فرانسوی به شرق افغانستان رفته بود، اعلام شد.

این تصمیم موجب اختلاف میان پاریس و واشنگتن شده است

" محمد ياسين عالمي " نويسنده و تحليلگر مسائل سياسی فغانستان در مصاحبه اختصاصي با شبكه خبري العالم ، گفت: اگر فرانسه تهديد خود مبني بر خروج زودهنگام نيروهايش از افغانستان را عملي كند ، اين مساله بر وضعيت ديگر كشورهاي عضو ناتو كه در افغانستان حضور دارند و به دنبال خارج شدن از اين كشور هستند ،تاثيرخواهد گذاشت.

درصورتيكه اوضاع امنيتي برخلاف ميل آمريكا پيش رود ، روابط اين كشور با کابل با توجه به مذاكره با طالبان بدون مطلع ساختن دولت افغانستان از جزئیات مذاکره ، درجهت بيشتر متشنج تر شدن پيش مي رود.

به گفته ناظران ، فرستاده ويژه آمريكا در افغانستان و پاكستان ديدارهايي را با مسئولان افغان در كابل در فضايي به دور از حضور رسانه ها انجام داده است.

" محمد پرويز صافي " نويسنده و روزنامه نگار افغان نیز در گفت وگو با خبرنگار شبكه العالم گفت : اطلاعات درز كرده از ديدار حامد كرزاي رئيس جمهوري افغانستان با گروسمن نشان مي دهد كه كرزاي خواستار حل مسائل افغانستان بدست خود آنان شده است.

وي تصريح كرد: سرنوشت آشتي در افغانستان بدون مشاركت افغان ها محکوم به شكست است و اين مساله در سال هاي گذشته ثابت شده است.

مسئولان افغانستانی نگراني خود را از بازي جديد سياسي كه آمريكا ممكن است به آن متوسل شود ، پنهان نكرده اند.

تشديد درگیری نظامي ميان نيروهاي خارجي و گروه هاي مسلح، درمقابل تحركات سياسي آمريكا است كه هدف از آن حل بحران افغانستان از طریق همه راه هاي ممكن با حداقل خسارت می باشد اما دراين ميان، اراده مردم افغانستان درخصوص آنچه در اطراف آنان مي گذرد ، كاملا " ناديده گرفته مي شود.

 

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها