صولت مرتضوي در گفتگو با العالم:

وزارت كشور در تاييد صلاحيت ها نقشي ندارد

وزارت كشور در تاييد صلاحيت ها نقشي ندارد
دوشنبه 3 بهمن 1390 - 08:36

رئيس ستاد انتخابات وزارت كشور هرگونه نقش اين وزارتخانه و دولت در تاييد صلاحيت نامزدهاي انتخابات مجلس شوري اسلامي را رد كرد و گفت: اين امر در حيطه اختيارات هيات هاي اجرايي و شوراي نگهبان است.

صولت مرتضوي دوشنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: وزارت كشور طبق وظيفه قانوني خود اطلاعات و سوابق نامزدها را از ثبت احوال، دستگاه قضايي و نهادهاي مربوطه جمع آوري و آن را به صورت محرمانه در اختيار كميته هاي اجرايي قرار مي دهد.

وي تصريح كرد: هر فردي مي تواند درباره رد صلاحيت خود در سه مرحله شكايت كند كه رسيدگي به اين امر نيز از اختيارات شوراي نگهبان است و دولت در آن دخالتي ندارد.

رئيس ستاد انتخابات وزارت كشور اعلام كرد: نهادهاي دولتي اعم از راديو و تلويزيون يا دولت و ساير نهادهاي اطلاع رساني رسمي حق ندارند از هيچ يك از نامزدهاي انتخابات مجلس حمايت كنند.

مرتضوي فرايند برگزاري انتخابات مجلس شوراي اسلامي را شامل 25 مرحله عنوان كرد كه 24 مرحله آن در نهمين دوره انتخابات مجلس به صورت الكترونيكي برگزار مي شود.

رئيس ستاد انتخابات وزارت كشور گفت: نظام جمهوري اسلامي مبتني بر دو ركن جمهوريت و اسلاميت است و جمهوريت از طريق آراي مردم تبلور مي يابد و در اين زمينه همه مسئولان از طريق مردم انتخاب مي شوند.

وي تصريح كرد: در نظام جمهوري اسلامي، رهبر معظم انقلاب كه در راس قرار دارند نيز مردم ايشان را از طريق مجلس خبرنگان رهبري انتخاب مي كنند و همچنين رئيس جمهور و نمايندگان مجلس وشوراهاي شهر نيز به طور مستقيم توسط مردم انتخاب مي شوند.

مرتضوي گفت: ماموريت نمايندگان مجلس مطابق قانون اساسي، قانونگذاري و نظارت بر اجراي قوانين وعمكرد دولت است به گونه اي كه مي تواند از دولت و اعضاي آن سلب اعتماد كند.

وي هشدار داد: استبكار جهاني به دنبال موج بيداري اسلامي در منطقه كه الهام گرفته از انقلاب اسلامي درايران است، در صدد برهم زدن اوضاع داخلي كشور است و نهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي از اهميت فراواني براي مقابله با اين امر برخوردار است.

رئيس ستاد انتخابات وزارت كشور گفت: ملت ايران مديريت همه مراحل انتخابات را برعهده دارد و وزارت كشور فقط مسئوليت اداره، اجرا و نظارت بر آن را برعهده دارد و هيات هاي اجرايي انتخابات نيز متشكل از اقشار مختلف مردم است.

مرتضوي تصريح كرد: 207 مركز انتخابات اصلي به همراه يكهزار مركز فرعي وجود دارد و يكهزار هيات اجرايي در سراسر كشور فعال هستند كه 207 نفر از آنها مسئوليت هاي بزرگي را برعهده دارند و بر اطمينان يافتن از صلاحيت افراد خواهان نامزدي تمركز مي كنند اما ساير هيات هاي اجرايي مسئوليت تعيين محل مراكز راي گيري و انتخاب پرسنل آن و ساير امور اجرايي را برعهده دارند.

وي تصريح كرد: سيستم ديگري در انتخابات است كه وابسته به شوراي نگهبان مي باشد و اين شورا مستقل از قواي سه گانه كشور است و ناظران تعيين شده از سوي هيات هاي اجرايي و شوراي نگهبان بر همه مراكز انتخاباتي نظارت دارند.

MKH-22-21:35

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها