خروج ناظران سعودي،سناريوي غرب عليه سوريه

خروج ناظران سعودي،سناريوي غرب عليه سوريه
دوشنبه 3 بهمن 1390 - 11:22

ديپلمات سابق سوريه تصميم عربستان سعودي به خارج كردن اعضاي خود از كميته ناظران اتحاديه عرب در سوريه، را در چارچوب سناريوي فشار غرب عليه دمشق عنوان كرد.

تركي صقر دوشنبه در مصاحبه با شبكه خبري العالم تصريح كرد: سوريه در برابر فشارهاي غرب كه با تحريك عربستان و قطر صورت مي گيرد تسليم نخواهد شد و اصلاحاتي را كه به حاكميت آن و اصل توافق با اتحاديه عرب برسر فعاليت و ماموريت هيات ناظران آسيب وارد كند ، نخواهد پذيرفت.

سعود الفيصل وزير امور خارجه عربستان سعودي خروج ناظران عربستان از هيات اتحاديه عرب را در اعتراض به آنچه كه شيوه در پيش گرفته شده در حل عربي بحران سوريه مطرح كرد، اعلام نمود و خواستار اعمال فشار بيشتر بر دمشق شد.

صقر ديپلمات سابق سوريه گفت: اقدام عربستان يكي از انواع تحركات ضد سوري در چارچوب فشارهايي است كه از سوي آمريكا و كشورهاي غربي در پي نشست سعود الفيصل وزير خارجه عربستان با مخالفان نظام سوريه در خارج (اعضاي شوراي استانبول) اعمال مي شود و بيانگر آن است كه الفصيل به آنها پاسخ مثبت داده است.

وي با اشاره استقبال سوريه از درخواست اتحاديه عرب براي تمديد ماموريت هيات ناظران افزود: تمديد ماموريت ناظران بعد از آن صورت گرفت كه كشورهاي عربي متوجه شدند در شرايط كنوني امكان بين المللي كردن مساله سوريه به علت وتوي روسيه و چين وجود ندارد لذا راهي جز تمديد ماموريت ناظران براي آنها باقي نمانده است.

صقر اظهار داشت: حمد به جاسم بن جبر آل ثاني، نخست وزير و وزير امور خارجه قطر پيش از نشست يكشنبه (2بهمن) وزيران خارجه اتحاديه عرب در قاهره در باره سوريه، در سفر خود به واشنگتن نتوانست در زمينه مجاب كردن دخالت نظامي ناتو در سوريه موفقيتي كسب كند.

وي گفت: به نظر مي رسد نيروهاي ناتو براي دخالت در سوريه جز با قطعنامه و مجوز شوراي امنيت آماده نيستند و تصويب قطعنامه شوراي امنيت هم در سايه موضع روسيه در مخالفت با دخالت خارجي در سوريه غير ممكن است.

ديپلمات سابق سوريه در عين حال تصريح كرد: درخواست تجديد نظر در ماموريت هيات ناظران عرب تلاش براي دور زدن پروتكل امضا شده بين وزارت امور خارجه سوريه و دبيرخانه اتحاديه عرب است اما بعيد است سوريه اصلاحاتي را كه به اساس پروتكل و توافقنامه با اتحاديه عرب و به حاكميت اين كشور آسيب وارد كند، بپذيرد.

وي همچنين گفت: اگر منظور، اصلاحات ظاهري مانند مجهز كردن ناظران به ابزارهاي مورد نياز براي فعاليت و ماموريت آنها باشد سوريه مانع از آن نخواهد شد.

 28/س22:33

پربیننده ترین خبرها