طرح جديد عربي براي تغيير نظام سوريه

طرح جديد عربي براي تغيير نظام سوريه
دوشنبه 3 بهمن 1390 - 16:26

قاهره (العالم) ـ كارشناسان طرح جديد اتحاديه عرب درباره بحران سوريه را در راستاي تلاش براي فشار بر اين كشور با هدف تغيير نظام ارزيابي كرده و موافقت سوريه با اين ابتكار را بعيد دانستند.

به گزارش دوشنبه خبرنگار شبكه خبري العالم، اين كارشناسان از سوريه درخواست كردند براي جلوگيري از افزايش فشارها و خطر به وجود آمدن تنش بيشتر، پروتكل و توافق دمشق با اتحاديه عرب كه اعزام ناظران بخشي از آن است را به طور كامل عملي سازد.

وزراي امورخارجه عرب عصر يكشنبه (2بهمن) طرح جديدي را براي سوريه در خصوص تشكيل دولت وفاق ملي طي 2 ماه مطرح كردند؛ اين وزرا همچنين با درخوست از رييس جمهوري سوريه براي اعطاي اختيارات كامل به معاونش در اين دولت، تأكيد كردند كه از شوراي امنيت مي خواهند از اين طرح حمايت كند.

وزراي امور خارجه اتحاديه عرب از بشار اسد رئيس جمهور سوريه درخواست كرده بودند تا براي همكاري با اين كابينه اختيارات خود را به طور كامل به معاونش تنفيذ كند. از سوي ديگر وزراي امور خارجه كشورهاي عرب در بيانيه شان تأكيد كرده اند كه براي حمايت از تصميماتشان و تصويب آنها از شوراي امنيت درخواست كمك خواهند كرد.

نبيل عربي دبيركل اتحاديه عرب نيز در اين باره با اشاره به اينكه ماهيت مأموريت ناظران اتحاديه عرب، بررسي اجراي تعهدات دولت سوريه است، خاطرنشان كرد: دمشق به برخي از تعهداتش در پروتكل عمل كرده است. اما از اجراي فوري و كامل برخي از تعهدات خودداري كرده است. بنابراين اين مأموريت دشوارتر شده است.

در همين زمينه حمد بن جاسم آل ثاني نخست وزير و وزير امور خارجه قطر ادعا كرد كه سوريه به سوي خشونت و واكنش هاي خشونت آميز پيش مي رود. بر همين اساس حمد بن خليفه آل ثاني امير قطر پيشنهاد ارسال نيروهاي عرب براي حفظ امنيت و صلح در آن كشور را مطرح كرد.

همچنين سعود الفيصل وزير امور خارجه عربستان در موضعي همسو با مخالفان سوريه گفت: با توجه به عدم اجراي هيچ كدام از اصول ابتكار اتحاديه عرب از سوي دولت دمشق، عربستان ناظران خود را از سوريه فرامي خواند.

الطيب الطاهر كارشناس مسائل جهان عرب در روزنامه الاهرام نيز در اين باره در مصاحبه با شبكه خبري العالم تصريح كرد: اين تصميم عربستان در حقيقت اهرم فشار رياض در مرحله كنوني است تا سوريه احساس كند كه برخي از كشورهاي عربي از اقدامات آن ناخرسند و ناراضي هستند.

وي افزود: نظام سوريه بايد از فرصت پروتكل موجود و ابتكار اتحاديه عرب استفاده كند تا روند امور به سوي دخالت نظامي جامعه بين الملل پيش نرود.

ايمن سمير سردبير روزنامه السياسه المصريه با اشاره به اين كه به دنبال ارايه طرح جديد اتحاديه همه سناريوها مطرح خواهند بود، تصريح كرد: هدف نهايي از اين اقدام، تكرار سناريوي يمن و سرنگون كردن بشار اسد و نظامش و روي كار آوردن يك نظام ديگر است.

اين روزنامه نگار مصري پيش بيني كرد كه نظام سوريه از پذيرش ابتكار مزبور خودداري و تا آخرين لحظه در مقابل آن مقاومت كند.
MKH-23-10:31

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها