روزنامه نگار مصری

دسیسه رژیم سعودی، بي ثباتی درعراق

دسیسه رژیم سعودی، بي ثباتی درعراق
سه شنبه 4 بهمن 1390 - 06:58

يک روزنامه نگار مصري تاکيد کرد که رژيم عربستان سعودي خواستار عراقي دموکرات و داراي ثبات و پيشرفت نيست زيرا چنين الگويي، چالش خطرناكي براي انديشه وهابي و حاکمان عربستان بشمار مي آيد.

"عادل جوجري" روز سه شنبه درگفت وگو با شبكه خبري العالم گفت که عربستان از چهار ابزار و روش براي تخريب اوضاع سیاسی و اقتصادی عراق استفاده مي كند.

وی اولين روش عربستان را در پيش گرفتن سياست تفرقه اندازي در عراق دانست و افزود: رياض از يك يا چند گروه براي تشكيل محوری در داخل عراق حمايت مي كند تا آن محور با جريان حاكم مقابله و روند سياسي را تخريب و در ميان گروههاي سياسي فعال فتنه انگيزي كند.

سردبیر روزنامه " الانوار المصریه" ، روش دوم را مطرح كردن انديشه تشكيل مناطق فدرال و تقويت آن با هدف تجزيه عراق دانست و اضافه کرد: سومين روش عربستان در تخريب روند سياسي عراق، حمايت از القاعده يا حداقل اجازه دادن به تروريست هاي اين گروه براي ورود به خاک عراق است، بطوري كه اين افراد حدود نيمي از تروريست هاي انتحاري در عراق را تشكيل مي دهند ، نيمي از 135 خارجي دستگير شده در عراق، عربستانی هستند.

جوجری چهارمين ابزار و روش عربستان را تلاش آن براي تخريب اقتصاد عراق از طريق تحريك تروريست ها به اقدامات خشونت طلبانه در بصره و تخريب لوله هاي نفت جهت تضعيف توان نفتي عراق و جلوگيري از توسعه آن دانست.

وی خاطرنشان کرد: اين رفتار عربستان با ديدگاه آل سعود در زمينه جلوگیری از ظهور هر قدرت ديگري در منطقه تناسب دارد، آنها قبل از اين با نظام جمال عبدالناصر در مصر به دشمني برخاستند و تلاش كردند تا تجربه آن را تخريب كنند.

این روزنامه نگار مصری ادامه داد: اطلاعاتی در اختیار است كه نشان مي دهد آمريكا و عربستان برای تخريب جمال عبدالناصر در سال 1967 با يكديگر هماهنگ بوده اند، اين امر در زمان پيروزي انقلاب اسلامي ايران در سال 1979 نيز تكرار شد زيرا اين انقلاب باعث از بین رفتن اعتبار خيالي عربستان به عنوان مدعي نمايندگي و رهبري جهان اسلام شد.

جوجری تصریح کرد: طرح هايي براي تفرقه انگيزي در ميان جهان عرب و مطرح كردن موضوعي تحت عنوان هرج ومرج خلاق براي ايجاد خاوميانه جديد با وجود 52 كشور كوچك عربي در جريان است به طوري كه رژيم صهيونيستي در زمينه رهبري منطقه خاورميانه محوريت داشته باشد و كشورهاي منطه بطور پنهاني به آمريكا مرتبط باشند.

وي به دخالت هاي شك برانگيز تركيه و قطر در امور داخلي سوريه اشاره كرد و گفت: به جاي اينكه عربستان براساس روح تعامل اسلامي با سوريه رفتار كند اقدام به تحريك شورشيان مسلح مي كند و اموال و سلاح در اختيار آنها قرار مي دهد تا ثبات آن كشور را بر هم بزنند و در نتيجه محور مقاومت كه در مقابل رژيم صهيونيستي و همه طرح هاي غربي در منطقه ایستاده است، تضعيف شود.

سردبیر روزنامه " الانوار المصریه"  افزود: عربستان نگران بوجود آمدن انسجام سياسي در عراق به رهبري " نوری المالكي" و وارد شدن اين كشور به محور مقاومت است،چنين اقدامي به تقويت اين محور مي انجامد و این برخلاف خواست عربستان است.

جورجی اضافه کرد: بنابراين عربستان تلاش مي كند تا توان خود را بر روي سوريه متمركز و آن كشور را تضعيف كند و در نتيجه بر توانايي هاي محور مقاومت يعني ايران، حزب الله، سوريه و گروههاي مقاومت فلسطين تأثير منفی بگذارد.

پربیننده ترین خبرها