گزارش العالم

هزینه های سنگین اروپا از تحریم نفت ایران

هزینه های سنگین اروپا از تحریم نفت ایران
سه شنبه 4 بهمن 1390 - 08:14

وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا ديروز (دوشنبه) در بروكسل پايتخت بلژيک و مقر اين اتحاديه، ممنوعيت خريد نفت ايران را از اول ماه ژوئيه( تيرماه) بزعم خود براي درتنگنا قرار دادن ايران براي توقف برنامه صلح آميز هسته اي تصويب کردند اما بسياري از ناظران معتقدند که اين جنگ نفتي هزينه هاي سنگيني در وهله اول براي اروپايي ها دارد.

بدنبال اعلام تحریم نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا، بهای نفت در بازارهای جهانی بسرعت افزایش یافت و در معاملات دیروز دوشنبه، قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در ماه مارس به ۱۱۰ دلار و ۶۳ سنت رسید. قیمت هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت نیز۹۹ دلار و ۲۱ سنت اعلام شده است.

در شرایط كنونی كه كشورهای اتحادیه اروپا در بحران سخت حل نشده اقتصادی گرفتارند، اتخاذ این تصمیم سبب شده تا چند كشور از جمله اسپانیا و یونان از پیامدهای پیش رو به شدت ابراز نگرانی كنند.

" گارسیا مارگالو " وزیر امور خارجه اسپانیا اعلام كرده است كه كشورش یكی از قربانیان اصلی این تصمیم است و باید آثار منفی زیاد آن را بر اقتصاد ملی خود تحمل كند.

همچنین بسیاری از كارشناسان اقتصادی با تاكید بر این موضوع كه حیات اقتصادی ده ها شركت و بیش از 50 پالایشگاه اقتصادی در كشورهای مختلف جهان بویژه اروپا به خرید نفت از ایران وابسته است، به این نكته اشاره كردند كه افزایش 30 درصدی میزان خرید نفت از ایران توسط چین نشان می دهد كه تهران در این زمینه با مشكل چندانی مواجه نخواهد شد.

از دیگر سو بسیاری از ناظران معتقدند كه اروپا خود بیشترین مشكل را در این زمینه متحمل خواهد شد، زیرا تلاش برای حذف ایران از عرصه بازارهای نفتی سبب می شود بهای آن به شدت افزایش یابد و اروپا در شرایط كنونی كه گرفتار بحران اقتصادی است، توان تحمل آن را ندارد.

به گزارش شبکه خبری العالم ، بعد از هفته ها مذاكره  و جروبحث و درپي فشارهاي انگليس ، فرانسه و آلمان بر يونان ، ايتاليا ، اسپانيا و بلژيك براي انصراف از مخالفت هاي خود با تحريم ها كه با حمايت دانمارك رياست دوره اي اتحاديه اروپا صورت گرفت ، اروپايي ها بالاخره تصميم به تحريم نفت ايران گرفتند که دراین میان نقش آمریکا و رژیم صهیونیستی قابل ملاحظه است.

درحاليكه يونان مهلتي يك ساله را براي توقف واردات نفت ايران خواستار شد ، اما تصميم ممنوعيت خرید نفت ايران از اول ژوئيه آينده به اجرا درخواهد آمد و البته این احتمال زیاد است با توجه به شرايط بازار نفت جهاني و تحولات مربوط به مذاكرات، غربي ها ناچار شوند در اين تصميم بازنگري کنند.

" كاترين آشتون" مسئول ارشد سياست خارجی اتحاديه اروپا دوشنبه شب درجمع خبرنگاران گفت: هدف از تحريم هايي كه بر بانك مركزي ايران و بويژه بر صادرات نفت آن به اروپااعمال شد ، تشديد فشارها بر ايران برای وادار كردن آن به بازگشت به مذاكرات براساس نقطه نظرهايي است  كه قبلا" اعلام كرده ايم.

روسیه در واکنش به تصمیم اتحادیه اروپا تاکید کرد که اقدامات یکجانبه علیه ایران راهکار مناسبی برای حل احتلافات نیست و روسیه همچنان از ادامه مذاکرات حمایت می کند.

سرگئي لاوروف  وزیر امور خارجه روسیه گفت: تحريم‌هاي يک جانبه کمکي به موضوع نمي‌کند، ما همه را به خويشتن‌داري دعوت مي‌کنيم و خواهان از سرگيري مذاکرات هستيم.

اتحاديه اروپا به موجب این تحريم ها ، فورا" امضاي قراردادهاي نفتي جديد را ممنوع مي كند و قراردادهاي بلندمدت موجود در زمان پايان مرحله انتقالي لغو می شود ، بدين معنا كه قراردادهاي امضا شده همچنان اجرا خواهند شد.

هدف اتحاديه اروپا از اين دوره انتقالي ، فرصت دادن براي تاثيرگذاري بر قيمت جهاني نفت و ارزيابي اين مساله است كه آيا قيمت هاي منابع جايگزين احتمالي ، به وضعيتي غيرقابل تحمل می رسد.

"گيوليو ترزي سانت آگاتا " وزيرامورخارجه ايتاليا دوشنبه شب در مصاحبه با شبكه خبري العالم ، گفت : فكر نمي كنم تحریم نفت ایران بر اقتصاد و بازار نفت جهان تاثيرات منفي بسياري داشته باشد ؛ چرا كه ممكن است منابع متعدد و مختلفي براي تامين نفت وجود داشته باشد اما مساله بسيار مهم اين است كه براي جلوگيري از تاثيرات احتمالي اين تحريم ها بر بازار ، تحريم ها بطور تدريجي اجرا شود.

ایران اعلام كرده است ، در شرایط كنونی بازار جهانی نفت، تحریم در این مقوله كاربردی ندارد و نمی تواند مانع استفاده از حقوق مسلم و صلح آمیز هسته ای شود، زیرا این فعالیت ها منطبق بر مقررات بین المللی و زیرنظر كارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام می گیرد.

 

** واکنش وزارت امور خارجه ایران

 

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با انتشار بیانیه ای تاکید کرد : ایران با محكوم نمودن این حركت غیراصولی و با تاكید مجدد بر سیاست های مسئولانه خود مبنی بر تنظیم روابط باكشورهای جهان بر اس

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها