اتحادیه عرب و نقض حاکمیت سوریه

اتحادیه عرب و نقض حاکمیت سوریه
سه شنبه 4 بهمن 1390 - 09:58

يک استاد دانشگاه دمشق تصميم اخير اتحاديه عرب درباره سوريه را نقض آشكار حاكميت اين کشور ، به چالش کشيدن اراده ملت سوريه و ناديده گرفته همه معاهدات و اصول بين الملل دانست.

" محمود محمد" روز سه شنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم گفت : قطعنامه اخير اتحاديه عرب كه براساس آن از " بشار اسد " ریيس جمهور سوريه درخواست شده است قدرت را به معاونش واگذار و از قدرت كناره گيري كند برخلاف ماده هشتم منشور اتحاديه عرب است.

وی تصریح کرد: براساس اين ماده دخالت كشورهاي عضو اتحاديه عرب در امور داخلي يكديگر ممنوع است، اين اقدام همچنين به منزله نقض منشور سازمان ملل مي باشد كه بر ضرورت احترام به حاكميت كشورها تاكيد دارد.

اين استاد دانشگاه دمشق خاطرنشان کرد: كميته ويژه وزراي خارجه اتحاديه عرب در زمينه بحران سوريه مرتكب اشتباهات و موارد متعددي از نقض قوانين شده است كه از نظر مردم سوريه قابل قبول نيست.

محمود محمد افزود: اين كميته گزارش هيات ناظران اتحاديه عرب را ناديده گرفته است، ناظران در گزارش خود بر فعاليت گروههاي تروريستي مسلح در داخل سوريه و كشتار شهروندان و حمله به مردم سوريه و همچنين بر همكاري دمشق تاكيد کرده اند.

وی گفت: شايسته است كميته وزراي امور خارجه اتحاديه عرب گزارش اين هيات را در نظر گرفته و براساس آن موضع جديدي باهدف ايجاد راه حل براي سوريه اتخاذ كنند، نه اينكه همه اين حقايق را ناديده گرفته و از مردم سوریه بخواهند که تسلیم دیکته های آمریکا شوند و اینها فقط خشم مردم سوريه را در پي دارد.

این استاد دانشگاه دمشق خاطرنشان کرد: اصلاحاتي كه در سوريه انجام شده است نيازي به اوامر وزير امور خارجه قطر و ديگران نداشته است، بنایراين كميته برای تدوين قانون اساسي جدید سوریه از دو ماه پيش فعاليت خود را آغاز كرده است.

محمود محمد تصریح کرد: قانون احزاب ، قانون رسانه ها و يك مجموعه اصلاحات سياسي در سوریه در حال انجام است و احزاب سياسي مخالف عملا در كشور در حال فعاليت هستند، آيا منصفانه است فردي كه در كشورش يك حزب يا حتي قانون اساسي تدوين شده وجود ندارد به ملتي دستور بدهد كه تاريخ آن به دهها هزار سال پيش برمي گردد؟

وي تاكيد كرد: سوريه به اين اقدامات و تصميمات اخير اتحاديه عرب اهميتي نمي دهد و بر اين باور است كه چنين اقداماتي كاملا بي ارزش است، سوريه در زمينه اصلاحات اهداف خاصي دارد و از سوي ديگر با وجود حضور گروههاي تروريستي مسلح كه به شهروندان ضربه می زنند، وحدت ملي در سوریه مستحكم است.

این استاد دانشگاه دمشق گفت: اعتماد ميان ملت و دولت سوريه متقابل و مستحكم است و دشمنان نمي توانند در وحدت و همدلي نظام و مردم سوريه خلل ايجاد كنند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها