3ماه زندان مجازات قتل 24 شهروند عراقی

3ماه زندان مجازات قتل 24 شهروند عراقی
سه شنبه 4 بهمن 1390 - 13:16

متهم اصلي پرونده جنايت روستاي "حديثه" عراق، پس از توافق با دادستاني براي ساقط کردن اتهام قتل، در برابر دادگاه نظامي به کوتاهي در انجام وظيفه اعتراف کرد.

 

به گزارش روز سه شنبه پایگاه اطلاع رسانی شکبه العالم، این پرونده به کشتار 24 شهروند عراقی در سال 2005 به دست گروهی از نظامیان آمریکایی در روستای حدیثه مربوط می شود.

گروهبان "فرانک ووتریچ" که در آن هنگام فرماندهی گروهی از تفنگداران دریایی آمریکا را برعهده داشت، در این پرونده با اتهام قتل غیرعمد 9 عراقی و چند اتهام دیگر در ارتباط با این جنایت مواجه است.

دادگاه نظامی آمریکا بیشتر متهمان این پرونده را تبرئه و آزاد کرده است.

ووتریچ (31 ساله) دیروز در جریان دادگاه به اتهام کوتاهی در انجام وظیفه اعتراف کرد.

"جو کوبل" سخنگوی دادگاه اعلام کرد: ممکن است درجه ووتریچ به سرباز کاهش یابد و دو سوم از حقوق او نیز به مدت 3 ماه کسر شود.

وی با این حال خاطرنشان کرد: ووتریچ مسئولیت صدور فرمانی را که در نتیجه آن چند شهروند کشته شدند، برعهده گرفته است.

جو کوبل تأکید کرد: وی اعتراف کرد که به سربازان خود فرمان آتش داد، که در نتیجه آن سربازان نتوانستند اهداف خود را داخل منازل تشخیص دهند.

کوبل خاطرنشان کرد: شدیدترین حکمی که ممکن است وی با آن مواجه شود، 3 ماه زندان است.

کوبل در خصوص دیگر اتهامات این نظامی آمریکایی گفت: اتهامات دیگر به موجب توافق صورت گرفته ساقط می شود.

 

"نیل پاکت" وکیل ووتریچ نیز اعلام کرد که موکلش هفته گذشته تلاش کرد با دادستانی به توافق برسد و تصمیم نهایی خود را بگیرد؛ او این تصمیم را به تنهایی گرفته است.

 

در جریان این جنایت که جنجال برانگیزترین پرونده دوران اشغال عراق بود، چند منزل مسکونی هدف قرار گرفته شد، که 10 زن و چند کودک از جمله کشته شدگان بودند، که نیروهای آمریکایی آنها را از فاصله بسیار نزدیک هدف قرار دادند.

همچنین در این جنایت، 6 نفر نیز در اتاق یک منزل کشته شدند، که اکثر آنها از ناحیه سر هدف گلوله قرار گرفته بودند.

تبرئه 7 تفنگدار آمریکایی متهم در این پرونده موجب اعتراض و نارضایتی مسئولان عراقی شد؛ به صورتیکه مسئولان عراقی قبل از خروج اشغالگران، خواستار محاکمه این نظامیان طبق قوانین قضایی عراق شده بودند.

پرونده این جنایت از سال 2006 و درنتیجه افشای آن در مجله تایم گشوده شد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها