آمریکا متهمان جنایت حدیثه عراق را تبرئه کرد

آمریکا متهمان جنایت حدیثه عراق را تبرئه کرد
چهارشنبه 5 بهمن 1390 - 06:40

سخنگوي ارتش آمريکا اعلام کرد، متهم اصلي جنايت "حديثه" عراق زنداني نخواهد شد.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، سخنگوی پایگاه نظامی "پندلتون" در کالیفرنیا اظهار داشت: مسئولان توافق کردند که متهم این پرونده زندانی نشود.

دادگاه نظامی آمریکا، گروهبان "فرانک ووتریچ" متهم اصلی پرونده جنایت حدیثه را که در جریان آن 24 شهروند عراقی به قتل رسیدند، به 90 روز زندان محکوم کرده است. با این حال سخنگوی نظامی پایگاه پندلتون که این دادگاه در آنجا برگزار شده است، تأکید کرد که ووتریچ زندانی نخواهد شد.

گروهبان ووتریچ آخرین متهم این پرونده بود. دادگاه نظامی آمریکا بقیه 7 متهم این پرونده را تبرئه کرد.

بر اساس این گزارش، درپی توافق دادستانی نظامی با متهم اصلی این پرونده، پس از اعتراف ووتریچ به "کوتاهی در انجام وظیفه" همه اتهامات وی ساقط شد و دادگاه او را فقط به 3 ماه زندان محکوم کرد.

جنایت حدیثه

این پرونده به کشتار 24 شهروند عراقی در سال 2005 به دست گروهی از نظامیان آمریکایی در روستای حدیثه مربوط می شود.

گروهبان "فرانک ووتریچ" که در آن هنگام فرماندهی گروهی از تفنگداران دریایی آمریکا را برعهده داشت، در این پرونده با اتهام قتل غیرعمد 9 عراقی و چند اتهام دیگر در ارتباط با این جنایت مواجه شد.

 

در جریان این جنایت، که جنجال برانگیزترین پرونده دوران اشغال عراق بود، چند منزل مسکونی هدف قرار گرفت، و 24 نفر از جمله 10 زن و چند کودک کشته شدند؛ نیروهای آمریکایی آنها را از فاصله بسیار نزدیک هدف قرار دادند.

همچنین در این جنایت، 6 نفر در اتاق یک منزل کشته شدند، که اکثر آنها از ناحیه سر هدف گلوله قرار گرفته بودند.

تبرئه 7 تفنگدار آمریکایی متهم در این پرونده موجب اعتراض و نارضایتی مسئولان عراقی شد؛ به صورتیکه مسئولان عراقی قبل از خروج اشغالگران، خواستار محاکمه این نظامیان طبق قوانین قضایی عراق شده بودند.

پرونده این جنایت از سال 2006 و درنتیجه افشای آن در مجله تایم گشوده شد.

اهانت آمریکا به عراقی ها

"علی بدر" یکی از بستگان قربانیان این جنایت تأکید کرد، 3 ماه زندان برای یک تفنگدار نیروی دریایی که فرماندهی عاملان این جنایت را برعهده داشت، اهانتی به همه عراقی ها است.

وی افزود: این حکم بیانگر آن است که آمریکایی ها حقوق بشر را رعایت نمی کنند.

"خالد سلمان" وکیل خانواده قربانیان این جنایت، اظهار داشت: صدور چنین حکمی باور کردنی نیست؛ این یک جنایت است و نه نقض قوانین راهنمایی و رانندگی.

خالد سلمان تأکید کرد: صدور این حکم بی احترامی به خون مسلمانان است.

"سلیم الجبوری" رییس کمیسیون حقوق بشر پارلمان عراق نیز گفت: صدور چنین حکمی، توهین به عراقی ها و ارزش جان انسانها است، و این حکم با جنایتی که صورت گرفته است همخوانی ندارد.

الجبوری با درخواست از دولت برای محکوم کردن این مسأله، خاطرنشان کرد کمیسیون حقوق بشر مجلس امروز برای بررسی این موضوع تشکیل جلسه می دهد.

"حسین علی" مهندس عراقی نیز دراینباره گفت: این حکم برای جنایتی وحشیانه، رسوایی دیگری است که به رسوایی های ابوغریب و جنایت میدان النسور اضافه می شود؛ این جنایت در تاریخ ثبت خواهد شد و نشان خواهد داد که آمریکایی ها در تاریخ سیاه خود برای خون انسانها ارزشی قائل نبوده اند.



دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها