ارتباط ترکیه با درگیری‌های فرقه ای در منطقه

ارتباط ترکیه با درگیری‌های فرقه ای در منطقه
چهارشنبه 5 بهمن 1390 - 13:25

عضو ائتلاف دولت قانون در عراق، تركيه را به تلاش براي ايجاد درگيري هاي فرقه اي در منطقه و پيروي از سياست هاي منطقه اي آمريكا متهم كرد.

"عدنان السراج" روز چهارشنبه در مصاحبه با شبكه خبري العالم، ترکیه را به تلاش برای فرقه گرایی در عراق متهم کرد و گفت: طرفي كه تحريك به فرقه گرایي در عراق مي كند، همان طرفي است كه در امور داخلي اين كشور به بهانه حمايت از فرقه اي خاص دخالت مي كند .

السراج خاطرنشان کرد: رجب طيب اردوغان درحالیکه بخشي از رژيم سكولار آتاتورك است، خود را نماينده فرقه اي از مسلمانان معرفي مي كند.

السراج با بیان اینکه اردوغان به اهدافش در عراق دست نخواهد یافت، خاطرنشان کرد: عراق متعلق به اردوغان نيست، بلكه متعلق به مردمي است كه از قوميت هاي مختلف هستند.

السراج ترکیه را به تلاش براي اجراي نقشه هاي خطرناك در منطقه، جهت براه انداختن خشونت هاي فرقه اي متهم كرد و گفت: اردوغان حامي اهل تسنن در منطقه است و قبلا نيز در امور دستگاه قضایي و دولت عراق دخالت كرده بود.

السراج با اشاره به استقرار رادارهاي آمريكا در خاك تركيه، تأکید کرد: تركيه به بهانه حمايت از فرقه اي خاص در امور داخلي كشورهاي منطقه از جمله عراق و سوریه دخالت مي كند.

عضو ائتلاف دولت قانون خاطرنشان کرد: محبوبيت اردوغان در تركيه بسيار كاهش يافته است، و اکنون پس از شکست تلاشهایش براي عضويت در اتحاديه اروپا هم اكنون تلاش مي كند با منحرف کردن افكار عمومي از معضلات تركيه، در منطقه به سلطه نظامي و استراتژيك دست یابد.

السراج به تركيه هشدار داد كه اگر به دشمني با عراق ادامه دهد، عراق راهكارهاي مختلفي را براي زيرفشار گذاشتن تركيه درپيش خواهد گرفت.

السراج گفت: حجم مبادلات تجاري عراق و تركيه در چند سال آينده شايد به 50 ميليارد دلار برسد و اگر عراق به دشمني هاي تركيه واكنش نشان دهد، اين امر منجر به ضربه خوردن روابط اقتصادي و مبادلات تجاري خواهد شد .

 

MKH-24-22:59

 



پربیننده ترین خبرها