اميل لحود در گفتگو با العالم:

ايران در سخت ترين شرايط لبنان را تنها نگذاشت(2پاياني)

 ايران در سخت ترين شرايط لبنان را تنها نگذاشت(2پاياني)
پنج‌شنبه 6 بهمن 1390 - 09:13

بيروت (العالم) - رئيس جمهوري پيشين لبنان با انتقاد از مواضع دولت كنوني كشورش در قبال ايران تاكيد كرد كه تهران درسخت ترين شرايط يعني درهنگام تجاوز رژيم اسرائيل دركنار لبنان بوده است و هيچگاه ملت لبنان را تنها نگذاشت.

اميل لحود پنجشنبه درمصاحبه اختصاصي با شبكه خبري العالم، از موضع دولت فعلي لبنان درقبال سوریه نیز انتقاد كرد و افزود: اگر رئيس جمهور بودم ، از ايران و سوريه درمحافل بين المللي دفاع مي كردم ، نه اينكه درقبال اين دو كشور و تحريم هاي عليه آنان در سازمان ملل موضع بي طرف اتخاذ كنم.

دولت لبنان بايد با تحريم ايران مخالفت كند

لحود تصريح كرد: زماني كه لبنان درسال 2006 هدف حمله رژيم اسرائيل قرار گرفت و جنوب كشور ويران شد ، ايران به بازسازي اين منطقه خسارت ديده كمك كرد و به همين دليل دولت لبنان بايد با تحريم هاي سازمان ملل عليه ايران مخالفت كند و درقبال اين تحريم ها موضع بي طرف نداشته باشد.

موضع خصمانه آمريكا در باره ايران

رئيس جمهوري پيشين لبنان با اشاره به موضع خصمانه آمريكا درقبال ايران گفت: ايران در زمان شاه سابق، طرفدار آمريكا و اسرائيل بود ولي پس از انقلاب موضع خود را تغيير داد و از مقاومت عربي و اسلامي درمنطقه عليه رژيم اسرائيل حمايت كرد و به همين دليل ، اين كشور با فشارهاي بسياري به ويژه از سوي واشنگتن و تل آويو روبرو است.

نقش مقاومت در آزاد سازي اراضي اشغالي لبنان

وي با اشاره به نقش مقاومت در آزادسازي اراضي اشغال شده لبنان، گفت: رژيم اسرائيل درسال 1982 به لبنان حمله كرد و اگر مقاومت نبود ، لبنان همچنين دراشغال اسرائيل بود.

لحود تصريح كرد: ارتش و مقاومت با هماهنگي يكديگر توانستند اراضي لبنان را از اشغال رژيم اسرائيل خارج كنند.

مقاومت به لبنان عزت و اقتدار بخشيد

رئيس جمهوري پيشين لبنان از مقاومت به عنوان نقطه قوت و مهم براي لبنان ياد كرد و گفت: دولت فعلي لبنان بايد موضعي مبتني برحمايت از مقاومت اتخاذ كند و از هيچ كسي هراس نداشته باشد.

لحود ادامه داد: مقاومت احترام، عزت و اقتدار را براي لبنان كه ضعيف ترين كشور عربي بود ، به ارمغان آورد و اگر مقاومت نبود ، رژيم اسرائيل كل لبنان را اشغال مي كرد.

وي تصريح كرد دولت لبنان همچنين بايد مدافع حق و نه جرم و جنايتكاري باشد و از سوريه كه در زمان تجاوز رژيم اسرائيل از لبنان حمايت كرد، حمايت كند ، نه اينكه براي جلب رضايت آمريكا و كشورهاي عربي ، موضعي بي طرف اتخاذ كند.

شليك موشك از لبنان به اسرائيل براي متهم كردن سوريه و حزب الله

لحود در باره شليك برخي موشك ها به سوي سرزمين هاي اشغالي ، گفت: موشك هايي كه از برخي مناطق لبنان به سوي اسرائيل شليك مي شود ، كار مقاومت نبوده و نشانه حمايت از سوريه نيست؛ بلكه كار گروه هايي است كه از سوي رژيم هاي عربي حمايت مي شوند و اين اقدام را با هدف متهم كردن سوريه و حزب الله انجام مي دهند.

تركيه درصدد بازگشت به امپراتوري عثماني است

رئيس جمهوري پيشين لبنان با اشاره به مواضع تند تركيه در برابر سوريه گفت: بعد از تحولاتي كه درجهان عرب روي داد ، نظام فعلي آنكارا اكنون خواهان بازگرداندن امپراتوري عثماني است.

اميل لحود در ادامه مصاحبه با العالم، تصريح كرد: نظام تركيه بعد از پيروزي اسلام گرايان دربرخي كشورهاي عربي ، خواهان بازگرداندن امپراتوري عثماني و رهبري اين كشورهاست و به همين دليل ، مواضعي تندروانه را درقبال سوريه اتخاذ كرد تا بعد از فروپاشي نظام بشار اسد، طرفدار وي در سوريه به قدرت برسند.

تركيه مي خواهد رهبري اعراب را برعهده بگيرد

وي خاطرنشان كرد : دخالت تركيه در اوضاع مصر ، ليبي و سوريه و مشاركت آن در نشست هاي اتحاديه عرب ، بهترين دليل براي اين است كه تركيه مي خواهد رهبري كشورهاي عربي را برعهده بگيرد ؛ همان كاري كه دردوران امپراتوري عثماني كرد.

لحود تصريح كرد: تركيه به علت مشكلات داخلي خود به ويژه با كردها و مواضع مخالف ارتش در قبال دولت و مشكلات مربوط به بازداشت نظاميان، به تدريج از مواضع تندروانه خود درقبال سوريه عقب نشيني كرد و رسيدگي به وضعيت سوريه را به كشورهاي عربي واگذار نمود.

 

6-24:002   

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها