اختلاف اعضای شورای امنیت درباره لیبی

اختلاف اعضای شورای امنیت درباره لیبی
پنج‌شنبه 6 بهمن 1390 - 15:39

نيويورك ـ العالم- از زمان صدور قطعنامه 1973 شوراي امنيت براي اعمال منطقه پرواز ممنوع در ليبي، اختلافات گسترده اي بين اعضاي شوراي امنيت درباره اين کشور به وجود آمده است.

به گزارش روز پنجشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، شورای امنیت با صدور قطعنامه  1973 در مارس گذشته، استفاده از زور براي حمايت از غيرنظاميان در لیبی را مجاز كرد؛ این درحالی بود که ناتو با سوء استفاده از این قطعنامه و حملات هوایی گسترده خسارتهاي بسیاری را به شهروندان لیبیایی وارد کرد.

پس از سرنگونی قذافی، لیبی همچنان گرفتار مشکلاتی مانند چند دستگی  و انتشار گسترده سلاح در شهرها و مناطق مختلف است.

"ایان مارتین" فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد به لیبی دراینباره گفت: امنیت هنوز نگرانی اصلی در لیبی به شمار می آید؛ حوادث ماه های اخیر در لیبی بیانگر خطرات ناشی از انتشار سلاح در خیابانها است؛ علاوه بر این گروه های مسلح مختلفی در این کشور وجود دارند که حتی گرایشها و مسئولان آن مشخص نیست.

با وجود درخواست ساکنان مناطق مختلف لیبی برای تحقیق درباره جنایتهای صورت گرفته در این کشور، فرماندهی ناتو از همکاری در تحقیقات بازرسان بین المللی درباره شهروندانی که در حملات هوایی ناتو کشته شده اند، خودداری کرد.

"ناوی پیلای" کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد، گفت: هنوز سئوالهایی درباره کشته شدن شهروندان در جریان حملات ناتو باقی مانده است؛ و کمیته تحقیق درحال بررسی این مسأله است.

وی از همه طرفها از جمله ناتو درخواست کرد با هیأت تحقیق همکاری کنند.

از سوی دیگر، در سایه اختلافات داخلی در لیبی، "عبدالرحمن شلقم" نماینده لیبی در سازمان ملل متحد خواستار آشتی داخلی طبق اصول اسلامی و مبارزه با افراطی گری شد.

 

MKH-26-12:46

 



دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها