بازرسان ارشد آژانس به ایران می آیند

بازرسان ارشد آژانس به ایران می آیند
شنبه 8 بهمن 1390 - 13:43

يک هيات عاليرتبه بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي به سرپرستي "هرمان ناكارتس" معاون مديركل در امور پادمان، بامداد يكشنبه وارد تهران مي شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، هیات بارزسان آژانس در حالی به تهران سفر می کند كه " یوكیو آمانو" تاكید كرده است این هیات با روحیه و نگاهی مثبت به ایران می رود.

مدیركل آژانس بین المللی انرژی اتمی افزوده است: امیدواریم ایران نیز با چنین روحیه‌ای با ما همكاری كند.

آمانو درحالی همكاری بیشتر ایران را خواستار شده كه جمهوری اسلامی ایران تاكنون فراتر از مقررات و پادمان های موجود آژانس، با بازرسان این نهاد بین المللی همكاری كرده است.

"هرمان ناكارتس" معاون مدیركل آژانس در امور پادمان ها و " رافائل گروسی" دستیار مدیركل در امور سیاسی قرار است از روز یكشنبه نهم بهمن به مدت سه روز درخصوص موضوعات مورد نظر آژانس و در چارچوب توافق صورت گرفته، با مقامات ایرانی به مذاكره بپردازند.

 

** اظهارات ولایتی

مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب اسلامی در آستانه ورود بازرسان ارشد آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران گفت: فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران همواره شفاف بوده است و از آن عقب نشینی نمی كنیم.

" علی اكبر ولایتی" روز شنبه در دومین نشست خبری اجلاس بین المللی جوانان و بیداری اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار یك رسانه خارجی مبنی بر این كه " آیا ایران فرصت كاملی برای بازدید از تاسیسات هسته ای به بازرسان آژانس اتمی خواهد داد؟" گفت: جمهوری اسلامی ایران در مسایل هسته ای همواره شفاف برخورد كرده است.

وی تاكید كرد: بازرسان می توانند بازرسی های خود را در چارچوب قوانین بین المللی انجام دهند و هیچ منعی برای بازرسی وجود ندارد.

مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب اسلامی یادآور شد: آژانس بین المللی انرژی اتمی دوربین های خود را در مراكز(هسته ای) ما نصب كرده و به صورت لحظه به لحظه شاهد فعالیت ها در این مراكز است.

ولایتی در پاسخ به سوالی در خصوص این كه آیا موضع ایران در خصوص انرژی هسته ای تغییر پیدا كرده و مذاكرات در این زمینه متوقف شده است؟ گفت: هیچگاه مبانی و اصول موضع ایران در خصوص مسایل هسته ای تغییر پیدا نكرده و ایران در این زمینه در چارچوب ضوابط بین المللی عمل كرده است.

وی اظهار داشت: ایران در چارچوب قراردادهای NPT عمل كرده و هركجا كه جمهوری اسلامی پایگاه هسته ای دارد دوربین های سازمان بین المللی انرژی اتمی در آنجا مستقر و بازرسان این سازمان نیز به طور مستمر از فعالیت های ما بازدید می كنند.

مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب اسلامی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران حاضر نیست از فعالیت های صلح آمیز هسته ای خود عقب نشینی كند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص نظر مقام معظم رهبری درباره مذاكرات هسته ای، یادآور شد كه بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سیاست های اساسی نظام را مقام معظم رهبری ترسیم می كنند.

 

** اظهارات سلطانیه

"علی اصغر سلطانیه " نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در خصوص سفر این هیات به تهران گفت که " سفر هیات عالیرتبه آژانس به تهران، صلح آمیز بودن فعالیت های ایران را ثابت می كند".

وی در پاسخ به این سئوال ،  در این سفر چه موضوعاتی در دستور كار است، تصریح کرد :در این سفر موضوعات مورد نظر آژانس در چارچوب توافق صورت گرفته و تعهدات دو طرف در راستای رفع ابهامات مطرح خواهد شد".

نماینده  ایران در آژانس بین المللی اتمی درخصوص هدف از این سفر خاطرنشان کرد: این اقدام با هدف خنثی سازی توطئه های دشمنان در فرافكنی و ایجاد جو سیاسی و اتهامات بی اساس، و اثبات سیاست شفاف و صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران انجام می شود.

سلطانیه ابراز امیدواری كرد كه دعوت ایران از بازرسان آژانس "هرگونه ابهامی را برطرف كند و شفافیت و همكاری ما را با آژانس نشان دهد".

وی یادآور شد كه ایران دو بار نامه هایی را برای مقامات آژانس فرستاد تا دعوت ماه اكتبرش را برای سفر بازرسان آژانس به ایران تكرار كند و تاریخ این نامه ها 9 دسامبر و 14 دسامبر(18 و 23 آذر ماه) بوده است.

سلطانیه گفت:انتظار ما این است كه اشتباههای گذشته و رفتارهای غیردوستانه متوقف شود،ما تعامل فنی مبتنی با همكاری با آژانس خواهیم داشت و امیدواریم كه آژانس عزم راسخ و رویكرد حرفه ای خود را برای پایان دادن به این روند نشان دهد.

 

** جدیدترین سخنان ناکارتس

هرمن

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها