ناامیدی حماس از مواضع اردن

ناامیدی حماس از مواضع اردن
دوشنبه 10 بهمن 1390 - 10:01

مسئولان حماس نااميدي خود را از نوع برخورد دولت اردن با هيئت اعزامي حماس به امان و مواضع اين کشور ابراز داشتند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس بعد از دیدارش با عبدالله دوم شاه اردن که در حضور ولیعهد قطر برگزار شد، گفت: حماس تمایل فراوانی به امنیت و ثبات اردن دارد و به مبانی روابط و روابط سیاسی و انسانی و همچنین حد و مرز و سقفی که دوطرف برای هرگونه رابطه ای تعیین می کنند، احترام می گذارد.

به نوشته روزنامه القدس العربی، مشعل در رد گفته شاه اردن که به طور ضمنی مقاومت را عامل شکست روند سازش دانسته بود، گفت: این رژیم صهیونیستی است که راهکار مذاکرات را به شکست می کشاند.

شاه اردن گفته بود مذاکرات تنها گزینه ای است که از آن برای بازگرداندن حقوق فلسطینی ها حمایت می کند.

القدس العربی افزود: شاه اردن این مطلب را در اشاره ضمنی به عدم حمایتش از گزینه مقاومت بیان داشت و خالد مشعل هم گفت که گزینه مقاومت مسئول شکست روند سازش نیست بلکه این رژیم صهیونیستی است که مسئول است.

این روزنامه نوشت: موسی العبدللات از رهبران و مشاور حقوقی جنبش حماس به محض خروج هیئت اعزامی حماس از اردن گفت که کشورهای عربی به حماس فشار می آورند تا اسرائیل را به رسمیت بشناسند و رابطه خودش را با ایران قطع کند.

وی درگفتگو با این روزنامه تاکید کرد: حماس روابط خود با جمهوری اسلامی ایران را اساسی و محوری می داند و با توجه به نقش گسترده این کشور در حمایت از ملت فلسطین از آن صرف نظر نمی کند.

القدس العربی نوشت: سخنان العبدللات را با توجه به شخصیت ملی و ارتباط گسترده او با جنبش حماس باید نوعی ناامیدی رهبران حماس از مواضع اردن دانست.

وی همچنین از اقدام اردن در پروتکلی دانستن دیدار هیئت حماس از امان انتقاد کرد و آن را مورد قبول ملت اردن ندانست زیرا به گفته وی، ایجاد روابط همسان با جنبش حماس و بازگشت آن به عرصه اردن بخشی از خواست مردمی در این کشور است.

پایگاه خبری میدل ایست آنلاین نیز نوشت: اين اولين ديدار رسمي خالد مشعل از اردن پس از گذشت بيش از 10 سال به شمار مي رود.

عزت الرشق از اعضاي برجسته جنبش حماس، درباره ديدار مشعل از اردن گفت: مذاكرات درباره اين ديدار پيش از حوداث سوريه آغاز شده بود و ارتباطي با اين حوادث ندارد.

از سوي ديگر برخي مسئولان حماس و مسئولان اردني اظهار داشتند كه در ديدار مشعل از اردن هيچيك از طرفين ايده بازگشايي مقر این جنبش در اردن را مورد بحث قرار ندادند.

به نوشته پایگاه خبری میدل ایست آنلاین، اردن براي پذيرفتن خانواده اعضای حماس در سوريه اعلام آمادگي كرده است. اكثريت اين افراد داراي شناسنامه اردني هستند.

این پایگاه در عین حال افزود: اردن اما اجازه فعاليت سياسي در خاك خودش را به خانواده هاي مزبور نخواهد داد.

اسلامگرایان كه مهم ترين مخالفان سياسي در اردن به شمار مي روند، در راس اعتراضات، خواستار اصلاحات سياسي گسترده در  اين كشور هستند.

زكي بني ارشيد رئيس اداره سياسي حزب جبهه عمل اسلامي اردن گفت: گروه هايي هستند كه ديدار خالد مشعل آنها را خرسند نمي كند و اين ديدار را به زيان خود مي دانند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها