آیا پاکستان از طالبان حمایت کرده است؟

آیا پاکستان از طالبان حمایت کرده است؟
چهارشنبه 12 بهمن 1390 - 17:35

پيمان آتلانتيک شمالي در گزارشي به اصطلاح محرمانه تأکيد کرده است که اطلاعات پاکستان از گروه طالبان افغانستان حمايت کرده است؛ امري که دولت پاکستان بلافاصله آن را رد کرد.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، بر اساس این گزارش ناتو که امروز از رسانه های انگلیسی منتشر شد، دستگاه اطلاعات پاکستان به صورت محرمانه از طالبان حمایت کرده است.

مبنای اصلی این گزارش، اعترافات عناصر دستگیر شده طالبان است که ماه قبل به ناتو تحویل داده شدند.

در این گزارش آمده است که دولت و دستگاه اطلاعاتی پاکستان محل اقامت سران ارشد طالبان را می دانند.

بی بی سی انگلیس در همین رابطه تأکید کرد که این گزارش بر اساس 27 بازجویی است که از 4 هزار تن از عناصر دستگیر شده طالبان و القاعده به دست آمده است.

این گزارش می افزاید، افسران دستگاه اطلاعات داخلی از ادامه مبارزه و اخراج اشغالگران خارجی از افغانستان حمایت می کنند.

بر اساس این گزارش، روش متداول طالبان، عقب نشینی از برخی مناطق و انتظار برای خروج نیروهای ناتو از مناطق مذکور است؛ عناصر طالبان پس از خروج ناتو به محل هایی که مردم از آنها حمایت می کنند، باز می گردند.

روزنامه تایمز نیز خاطرنشان کرد: طالبان در سال 2011 ضربه های شدیدی متحمل شد، ولی قدرت این گروه و حمایتهای مالی از آن همچنان در وضعیت سابق قرار دارد.

"جرج لیتل" سخنگوی پنتاگون با اظهار بی اطلاعی درباره جزئیات این گزارش، گفت: از مدتها قبل ما مشغول روابط عناصر دستگاه اطلاعاغت داخلی پاکستان و برخی شبکه های افراطی هستیم.

در این گزارش همچنین تأکید شده است که بسیاری از مردم افغانستان برای احتمال بازگشت طالبان آماده هستند.

 

در مقابل سخنگوی وزارت امورخارجه پاکستان با رد این گزارش، تأکید کرد که سیاستهای این کشور بر عدم دخالت در افغانستان استوار است، و ما از کشورهای دیگر نیز انتظار داریم به این مسأله پایبند باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان گفت: ما از فرایند آشتی افغان ها در این کشور حمایت می کنیم؛ پاکستان از درگیری های ادامه دار افغانستان متحمل مشکلات بسیاری شده؛ بنابراین وجود افغانستانی با ثبات و صلح به نفع ما است.



گزارش ناتو درحالی منتشر می شود که آمریکا در تلاش است از طریق قطر و تأسیس دفتری برای طالبان، به صورت مستقیم با این گروه وارد مذاکره شود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها