نگرانی از افزایش قربانیان غیرنظامی در افغانستان

نگرانی از افزایش قربانیان غیرنظامی در افغانستان
شنبه 15 بهمن 1390 - 15:01

يک كارشناس سياسي افغان پيش بيني كرد كه درمرحله آينده ، گسترش عمليات و درگيري هاي نظامي ، قربانيان بيشتري ازغيرنظاميان افغانستاني بگيرد.

"حبيب حكيمي " روز شنبه در گفت و گو با شبكه خبري العالم اظهار داشت : هر سال بيم از افزايش شمار قربانيان غيرنظامي بیشتر می شود و اگر قرار باشد جنگ و حمله به اماكن مسكوني به همين صورت ادامه يابد در این صورت در آینده شاهد قربانيان بيشتري ازغيرنظاميان خواهيم بود.

وي افزود : نيروهاي طالبان و دولت افغانستان و ناتو حملات خود را در مناطق مسكوني متمرکز کرده اند و همين مساله سبب كشته شدن بیشتر غيرنظاميان مي شود و اين مساله مردم افغانستان ، جامعه جهاني و سازمان هاي حقوقي بين المللي را نگران كرده است.

این كارشناس سياسي افغان خاطرنشان كرد : شمار قربانيان غيرنظامي عمليات نظامي از سال 2005 رو به افزايش نهاده است و بر اساس گزارش سازمان ملل ، در سال 2011 به اوج خود رسيد و مسووليت كشته شدن اين غيرنظاميان به عهده دولت افغانستان ، نيروهاي ناتو و طالبان است.

حکیمی تاكيد كرد : برخی گزارش ها می گوید كه علت مرگ غيرنظاميان نامشخص است و اين بدین معني است كه اين افراد به دست راهزنان ، گروه هاي مسلح و در عمليات غيرنظامی كشته مي شوند.

وی تصریح کرد: اینها در حالي است كه به هيچ وجه براي رسيدگي به حقوق بازماندگان و قربانيان اين عمليات اقدامي صورت نمي گيرد.

این کارشناس سیاسی گفت: متاسفانه هيچ قانوني براي محدود سازي عمليات نظامي يا پيگرد مرتكبان جنايت ضد غيرنظاميان افغان وجود ندارد بويژه اگر توسط بيگانگان صورت گرفته باشد.

حکیمی سپس از وجود ناهماهنگي ميان نيروهاي بيگانه و نيروهاي امنيتي افغان در عمليات نظامي پرده برداشت و گفت : عمليات طالبان پراكنده و نامنظم است و در بازارها و خيابان ها صورت مي گيرد و همين مساله سبب افزايش قربانيان غيرنظامي مي شود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها