سفر لاوروف براي مذاكرات مخالفان ودولت سوريه

سفر لاوروف براي مذاكرات مخالفان ودولت سوريه
دوشنبه 17 بهمن 1390 - 10:18

دمشق (العالم) ـ رييس سازمان عربي حقوق بشر، سفر قريب الوقوع وزير خارجه روسيه به دمشق را اقدامي در جهت تشويق سوريه براي اجراي اصلاحات بيشتر و برقراري دموكراسي و زمينه سازي فضاي گفت و گو ميان حكومت و مخالفان سوري در مسكو دانست.

" محمود مرعي" دوشنبه در گفت و گو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: سفر سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه و رييس سازمان اطلاعات اين كشور به دمشق كه قرار است سه شنبه آينده (18بهمن) صورت گيرد، با هدف رساندن پيامي روشن به سوريه انجام مي شود.

مرعي افزود: روسيه خواهان تشويق سوريه درباره به ثمر نشاندن اصلاحات و دموكراسي هر چه بيشتر و ساماندهي اوضاع و زمينه سازي فضا براي گفت و گو ميان مخالفان و حكومت در سوريه است.

رييس سازمان عربي حقوق بشر، تصريح كرد: ما معتقديم كه روسيه نقشي مهم در منطقه و به ويژه در سوريه دارد و براي حل بحران سوريه جايگاه ويژه اي براي روسيه قائل هستيم زيرا اين كشور به وضوح از نظام سوري حمايت و پشتيباني مي كند و تاكنون دوبار از حق وتو استفاده كرده است به همين سبب بي هيچ شكي رهبري سوريه گوشي شنوا براي پيشنهادات روسيه خواهد داشت.

مرعي درباره خودداري برخي مخالف دولت سوريه با ورود به گفت و گو با دولت و پايبندي به درخواست تغيير نظام گفت: ما به عنوان مخالفان نظام در سوريه، هم طرح نخست و هم طرح دوم اتحاديه عرب را پذيرفتيم و از همان روز نخست شروع بحران در سوريه با گفت و گو مخالفت نكرديم اما نظام سوري زمينه مناسب براي گفت و گو را فراهم نكرده است.

وي افزود: هنوز هم كشتار و تفكر امنيتي در دستور كار نظام سوريه قرار دارد و ارتش همچنان وارد شهرها مي شود و تاكنون بيش از يك سوم ساكنان مناطق روستايي اطراف دمشق را به مركز شهر كوچانده است.

رييس سازمان عربي حقوق بشر اظهار داشت: ما با شخص خاصي در سوريه دشمني و خصومت نداريم و تنها به دنبال حل بحران بر اساس اصول دموكراسي و حاكم كردن قانون اساسي متناسب با دنياي معاصر و برقراري نظام چند حزبي و گردش قدرت هستيم و با انحصار قدرت در دست يك حزب يا يك شخص مخالفيم.

مرعي درباره موضع مخالفان سوري در قبال طرح روسيه مبتني بر حل و فصل بحران از طريق گفت و گو ميان حكومت و مخالفان سوري نيز گفت: ما با گفت و گو مخالف نيستيم و از گفت و گو درباره مرحله انتقالي در سوريه استقبال مي كنيم.

وي افزود: سوريه ديگر نمي تواند به وضعي كه پيش از 15/3/2011 داشت بازگردد ازاين رو ما حاضريم با هر طرحي كه كرامت و عزت ملت را تضمين كند تعامل داشته باشيم و براي ما مهم نيست كه اين طرح در كجا مطرح مي شود ، پكن ، تهران ، قاهره و هر كشور ديگري غير از رژيم صهيونيستي براي حل بحران سوريه اقدام كند ، از آن استقبال مي كنيم.

مرعي گفت: ما نگران بروز جنگ داخلي در سوريه هستيم و معتقديم كه اگر بحران سياسي سوريه حل نشود ، اين كشور گرفتار وضعي نامعلوم خواهد شد كه به زيرساخت هاي حكومت و جامعه سوري آسيب هايي جبران ناپذير وارد خواهد كرد.

5 - 19:40

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها