در گفتگو با العالم مطرح شد؛

تحليل كارشناس روس ازسفر لاورف به سوريه

 تحليل كارشناس روس ازسفر لاورف به سوريه
سه شنبه 18 بهمن 1390 - 09:15

موسكو(العالم) – ديپلمات سابق روسيه با اشاره به وتوي قطعنامه ضد سوري تاكيد كرد كه سفر امروز (سه شنبه) سرگئي لاورف وزير امور خارجه روسيه به دمشق بسيار حايز اهميت است.

ويچسلاو ماتوزف كارشناس روس در امور راهبردي در مصاحبه با شبكه خبري العالم گفت: اين يك سفر كاري است و حضور رئيس دستگاه اطلاعاتي روسيه در هيات روسي بيانگر اهميت تحولات سوريه براي مسكو است.

ديپلمات سابق روسيه و كارشناس امور راهبردي، افزود: با توجه به اينكه حوادث سوريه برخلاف تصور مخالفان سوري حوادث داخلي يا منطقه اي نيست بلكه حوادثي است كه بر اوضاع بين المللي و سياست خارجي روسيه ، آمريكا ، اروپا و چين تاثير مي گذارد، به همين علت اين حوادث در كانون توجه جهاني قرار دارد. 

سفر به سوريه بعد از شرايط تاريخي وتوي قطعنامه غرب

ماتوزف اظهار داشت: اين سفر در اين شرايط تاريخي بعد از وتوي قطعنامه غربي ـ عربي ضد سوري از سوي روسيه و چين در شوراي امنيت ، نشان مي دهد كه روسيه بعد از استفاده از حق وتو، منطقه را رها نكرده است بلكه بر پيگيري حوادث و انجام رايزني ها با رهبري سوريه و يكسان سازي مواضع بين دو كشور در سطح داخلي ، منطقه اي و بين المللي پافشاري مي كند.

وي گفت: هدف از اين سفر تشكيل جبهه مقابله با غرب نيست بلكه ديپلماسي روسيه بر يافتن راه حل داخلي براي بحران سوريه بدور از دخالت نظامي و سياسي خارجي نه فقط از سوي ناتو و تركيه بلكه حتي از سوي كشورهاي عربي استوار است.

ماتوزوف افزود: كشورهايي كه با فشارهاي آمريكا و اروپا مواجه هستند و به يكي از ابزارهاي سياست واشنگتن در منطقه تبديل شده اند؛ شرطهايي بر سوريه براي آغاز مذاكرات با مخالفان اعمال مي كنند.

روسيه مواضع افراط گرايانه آمريكا را نمي پذيرد

ديپلمات سابق روسيه تصريح كرد: موضع غرب به ويژه آمريكا موضع تهاجمي است كه مذاكرات و راه حل ميانه را رد مي كند و بر سرنگوني بشار اسد رئيس جمهوري سوريه اصرار مي ورزد اما روسيه با اين موضع افراط گرايانه موافقت نخواهد كرد.

ماتوزف به فشارهاي رسانه اي و سياسي گسترده عليه روسيه به علت حمايت از سوريه اشاره كرد و افزود: اين مردم سوريه هستند كه از نظام خود دفاع مي كنند و روسيه فقط از مشروعيت بين المللي و منشور سازمان ملل متحد كه بر دخالت نكردن در امور داخلي كشورهاي ديگر تصريح دارد، دفاع مي كند.

وي گفت: طرحي براي دخالت نظامي در سوريه وجود ندارد زيرا همه دخالت هاي غربي كه در گذشته در عراق و ليبي صورت گرفت به تصميم و همراهي آمريكا نياز داشت كه اكنون واشنگتن ديگر بدون قطعنامه سازمان ملل در كشوري دخالت نظامي نمي كند.

آمريكا نفوذي در روسيه ندارد

ديپلمات سابق روسيه خاطرنشان كرد: نفوذ لابي آمريكايي در داخل رهبري و محافل سياسي در روسيه نيز كاهش يافته و نتوانسته است ايده بي طرفي و حمله نظامي به سوريه را بر رهبري روسيه تحميل كند.

ماتوزف با اشاره به اقدامات ضد سوري غرب خاطر نشان كرد: مساله بشار اسد يا نظام سوريه نيست بلكه سرنوشت كشور سوريه است زيرا اين كشور در معرض تقسيم جغرافيايي، مذهبي و فرقه اي قرار دارد.

تبديل قطر به ابزار آمريكا در منطقه

وي از نقش قطر در حوادث سوريه به شدت انتقاد كرد و گفت: قطر به يكي از ابزارهاي آمريكا در منطقه تبديل شده است و اين كشور بر موضع كشورهاي عربي تاثير منفي مي گذارد تا جايي كه نقش مصر در جهان عربي و اتحاديه عرب را از بين برده است.

ديپلمات سابق روسيه تاكيد كرد: پيشنهادهاي اتحاديه عرب در ماه نوامبر سازنده بود و روسيه نيز آماده حمايت از ابتكار عربي درباره سوريه بود اما در ماه دسامبر وزير امور خارجه قطر با فشار آمريكا بندي را در رابطه با كناره گيري بشار اسد از قدرت و درخواست دخالت در امور داخلي سوريه كه با اصول سازمان ملل و منشور آن و قوانين بين المللي تعارض دارد، وارد اين ابتكار كرد.
 
 28/س22:06 

پربیننده ترین خبرها