حقايق را نمي توان با سانسور مخفي كرد

سانسور اعتراضات مردم عربستان در رسانه ها

 سانسور اعتراضات مردم عربستان در رسانه ها
شنبه 22 بهمن 1390 - 09:50

لندن (العالم) ـ پژوهشگر عربستاني در لندن با اشاره به اقدام هماهنگ رسانه ها در زمينه سانسور اعتراضات مردمي و سركوبگري آل سعود تاكيد كرد كه با سانسور و سكوت رسانه ها نمي توان حقايق را مخفي كرد.

حمزه الحسن روز شنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم تصريح كرد: در وضعيت كنوني اكثر رسانه ها توجه خود را معطوف سوريه كرده و در حال پوشش دادن اخبار مربوط به دستاوردهاي احتمالي عربستان و غرب در آن كشور هستند و درباره اخبار بحرين، عربستان وحتي يمن كه در چارچوب به اصطلاح محور اعتدال عربي قرار مي گيرند راه سكوت در پيش گرفته اند و نمي خواهند اخبار آنها را منعكس كنند.

الحسن اظهار داشت: حوادث اخير عربستان و اعتراضات ضد دولتي دور از انتظار نبود. مردم پس از آزمودن راه هاي گوناگون در مواجهه با حكومت از جمله مذاكره، رايزني، پيشنهاد و وعده هاي فراوان و ادعاي طرفدار مذاكره بودن از سوي حكومت، دريافته اند كه حضور در خيابان ها و تظاهرات تنها راه حل در برخورد با حكومت سركوبگر آل سعود است.

وي افزود: از سوي ديگر در حال حاضر وضعيتي مشابه قطع ارتباط ميان حكومت و شهروندان به چشم مي خورد و رژيم بر ادامه چنين وضعيتي اصرار دارد.

الحسن گفت: حكومت عربستان بر اين باور است كه تنها راه حل موجود در برخورد با اعتراضات در پيش گرفتن شيوه امنيتي است. بنابراين همواره اين گزينه را اجرا مي كند. اما اين راه حل خون ريزانه محدوديت هايي دارد زيرا رژيم نمي تواند زياد از آن استفاده كند.

اين پژوهشگر عربستاني اظهار داشت: علت اين امر آن است كه استفاده بيش از احد از شيوه هاي امنيتي ممكن است به ايجاد خشونت متقابل بينجامد. از سوي ديگر رسانه هاي جهان چنين خشونتي را برنمي تابند و امكان توجيه آن از سوي حكومت وجود ندارد.

وي تصريح كرد: حتي اگر آمريكا، ساير كشورهاي غربي و رسانه هايشان در حمايت از دولت عربستان وارد عمل شوند باز هم نمي توانند سركوب و كشتار تظاهركنندگان را توجيه و آن را به عنوان دفاع از خود معرفي كنند يا ادعا كنند كه عوامل بيگانه در وراي اين خشونت ها قرار دارند.

الحسن گفت: اين ها توجيه ها هم اكنون دلايل نخ نمايي است كه ديگر حتي شهروندان عادي نيز با شنيدن آن قانع نمي شوند. بنابراين حكومت عربستان در برخورد با وضعيت فعلي دچار سردرگمي شده است.

وي افزود: رژيم آل سعود بر اين باور است كه در صورت كشته شدن سران معترضان مردم عقب خواهند نشست و جنبش سركوب خواهد شد. اين در حالي است كه برخي از هيأت هاي مردمي به محمد بن فهد بن عبدالعزيز امير منطقه الشرقيه عربستان هشدار داده اند در سركوب مردم افراط نكند. زيرا چنين اقدامي نتايج معكوس به بار خواهد آورد. اما حكومت همواره با روحيه استكباري و خود بزرگ بيني با مردم برخورد مي كند.

پژوهشگر عربستاني از سياست يك بام و دو هواي سران آل سعود اظهار شگفتي كرد و گفت: سياست هاي آل سعود در بحرين، يمن، سوريه يا كشورهاي ديگر كاملا متناقض است. در برخي از اين كشورها انقلاب را حلال و با ارسال سلاح از شورشيان حمايت مي كند و در برخي ديگر به ويژه كشورهاي همسايه و نزديك و هم پيمانش حرام مي داند.

عصر جمعه (21بهمن) در جريان حمله نيروهاي سعودي به تظاهرات مسالمت آميز مردم در منطقه العواميه در شرق عربستان، "زهير عبدالله آل سعيد" يكي از شهروندان به ضرب گلوله، شهيد شد.

مردم منطقه العواميه عربستان عصر جمعه به دعوت "آيت الله شيخ نمر آل نمر" در تظاهراتي مسالمت آميز، به ادامه سركوبها و شهادت يكي از شهروندان تظاهرات مسالمت آميز در منطقه العواميه اعتراض كردند كه با حملات نيروهاي سركوبگر آل سعود مواجه شدند.

در جريان اين حملات و تيراندازي ها دو نفر نيز مجروح شدند.

روز پنجشنبه (20بهمن) هم يك جوان ديگر به نام "منير عبدالله الميداني" به ضرب گلوله نيروهاي امنيتي سعودي شهيد شد.

منير عبدالله الميداني عصر پنجشنبه در جريان سركوب راهپيمايي مسالمت آميز ساكنان القطيف براي يادبود شهداي اين استان و ولادت حضرت محمد (ص) پيامبر گرامي اسلام، بدست نيروهاي امنيتي رژيم سعودي شهيد شد.

10- 17:42- TOK

پربیننده ترین خبرها