کارشناس سیاسی مقیم لندن:

رژیم سعودی ديكتاتور و غيرقابل اصلاح است

رژیم سعودی ديكتاتور و غيرقابل اصلاح است
دوشنبه 24 بهمن 1390 - 04:49

لندن (العالم) ـ يك كارشناس سياسي، رژيم آل سعود را رژيمي ديكتاتور، سركوبگر و غيرقابل اصلاح توصيف كرد كه بر اساس آموزه هاي وهابي ، سلفي ، واپسگرا و متحجر شكل گرفته و ترويج دهنده فرهنگ كشتار ، سربريدن مخالفان است.

"زيد العيسي" دوشنبه در گفت و گو با شبكه خبري العالم از لندن اظهار داشت: رژيم سعودي رژيمي سركوبگر و ديكتاتور مآب است كه با اقدامات ضد حقوق بشري خود دولت آمريكا را نيز به شدت در تنگنا قرار داده است.

العيسي افزود: باراك اوباما رييس جمهور آمريكا در ماه "مي" گذشته وقتي سياست جديد خود را اعلام مي كرد ، گفت كه ما از كشورهايي كه از حقوق بشر، مطبوعات ، زنان ، آزادي اديان و آزادي بيان حمايت مي كنند ، پشتيباني و با آن ها ائتلاف مي كنيم. اما هنگام بر زبان آوردن اين سخن جرات نكرد عربستان را به عنوان نمونه و مثال بيان كند زيرا رياض فاقد همه اين مصداق ها است.

خباثت سياسي آل سعود

وي درباره سياست سركوبگرانه رژيم آل سعود ضد اعتراضات مسالمت آميز مردمي در اين كشور تصريح كرد: آل سعود از كشورهاي ديگر مي خواهد دست به اصلاحات واقعي زده و تغييراتي بنيادين ايجاد كنند اما خود اين رژيم از اجراي چنين سياستي سر باز مي زند و اين آشكارا به معني نفاق و خباثت سياسي است.

العيسي اتهامات عربستان به برخي كشورها كه در آن ها انتخابات برگزار مي شود را محكوم كرد و گفت: سركوب واقعي، نژادپرستي و به حاشيه راندن طائفه اي خاص را به بارزترين نحو ممكن در عربستان مي توان مشاهده كرد.

رژيم حاكم عربستان اوج ديكتاتوري

وي اظهار داشت: رژيم حاكم عربستان اوج ديكتاتوري را در اين كشور به اجرا گذاشته است به طوري كه عربستان فاقد آزادي ، دموكراسي و هرگونه انتخابات است.

العيسي افزود: آل سعود، دولت عراق را متهم مي كند كه طرفداران طايفه اي خاص را به حاشيه مي راند اين در حالي است كه طايفه مدنظر آن ها سمت هاي عمده اي نظير رياست مجلس ، معاونت رييس جمهور، معاونت نخست وزير را در عراق در دست دارند و دستكم ده وزير كابينه عراق از اين طايفه هستند.

وي گفت: اما در عربستان ساكنان منطقه الشرقيه و در بحرين اكثريت مطلق يك طايفه خاص كاملا به انزوا و حاشيه رانده شده اند و هيچ سهمي در حاكميت ندارند.

فتواي حرام بودن تظاهرات درعربستان،تشويق به تظاهرات دركشورهاي ديگر

اين كارشناس سياسي سپس به فتواهاي صادره از سوي علماي وهابي و سلفي سعودي اشاره كرد و افزود: علماي وهابي به حرام بودن تظاهرات فتوا داده اند و پادشاه عربستان نيز تظاهرات را ممنوع اعلام و تهديد كرد با تظاهر كنندگان به شدت برخورد خواهد شد و آنان به اشد مجازات محكوم خواهند شد.

العيسي اظهار داشت: از سويي آل سعود از تظاهرات مسالمت آميز در برخي كشورها حمايت مي كنند و خواستار برگزاري چنين تظاهراتي مي شوند و در برخي ديگر از كشورها از تقسيم آن كشور حمايت مي كنند اما در كشور خودشان حتي اجازه مشاركت آزادانه در انتخابات را در منطقه الشرقيه نمي دهند اين در حالي است كه اين منطقه به زور شمشير اشغال شده است و ساكنان آن در طول چندين دهه در معرض شديدترين سركوب و نابودگري بوده اند.

وي افزود: آل سعود از ابتداي انقلاب هاي عربي تمام تلاش خود را به كار بست تا از رسيدن اين انقلاب ها به مرز عربستان جلوگيري كند و عراق و بحرين و يمن را دروازه رسيدن اين انقلاب ها به عربستان مي داند به همين سبب تا آخرين لحظه در برابر خروج نيروهاي آمريكايي از عراق مخالفت كرد زيرا حضور نيروهاي آمريكايي در عراق تهديدي براي ايران به شمار مي رفت.

كارشناس سياسي عربستاني تصريح كرد: عربستان در يمن نيز طرحي ارايه داد تا بتواند از طريق وقت كشي به نفع علي عبدالله صالح از ديكتاتوري وي در اين كشور حمايت كند و از ديگر سو به بحرين نيروي نظامي گسيل كرد تا اعتراضات و تظاهرات مسالمت آميز مردم اين كشور را كه به منظور مطالبه دموكراسي و اصلاحات برگزار مي شود، سركوب كند.

سكوت رياض دربرابر وتوي 50قطعنامه ضد اسراييلي

العيسي با انتقاد از اظهارات پادشاه عربستان در باره وتوي قطعنامه ضد سوري، خاطر نشان كرد: پادشاه عربستان گفت كه "پس از آن كه روسيه و چين قطعنامه ضد سوري شوراي امنيت را وتو كردند ، اعتماد به سازمان ملل دچار تزلزل شد. " اين در حالي است كه آمريكا بيش از 50 بار قطعنامه هاي شوراي امنيت ضد اسراييل را وتو كرده است و در هيچ يك از اين موارد پادشاه عربستان نگران تزلزل جايگاه سازمان ملل نشده است.

وي گفت: اين موضع گيري به مثابه رسوايي بزرگي براي رژيم حاكم در عربستان است.

11 - 19:40

پربیننده ترین خبرها