ادامه اعتراض تونسيها به اخراج سفير سوريه

ادامه اعتراض تونسيها به اخراج سفير سوريه
چهارشنبه 26 بهمن 1390 - 09:08

شماري از احزاب سياسي تونس تأکيد کردند، مسئولان اين کشور در اخراج سفير سوريه منافع عالي تونس را مدنظر قرار نداده، و درقبال منافع و سرنوشت هزاران تونسي مقيم سوريه اهمال شده است.

يوسف الشاهد عضو حزب جمهوري تونس چهارشنبه در مصاحبه با شبكه خبري العالم با اشاره به عدم رايزني داخلی درباره تصميم اخراج سفير سوريه از تونس گفت: اخراج سفير سوریه شتاب زده صورت گرفت، زيرا تونس داراي منافع اقتصادي در سوريه است و شمار زيادي از تونسي ها در اين كشور زندگي مي كنند كه بايد از امنيت آنها محافظت كنيم.
احزاب مخالف در تونس خاطرنشان كردند كه بهتر بود قبل از اتخاذ چنین تصمیمی، با كشورهاي دوست هماهنگي صورت می گرفت، و با شوراي ملي موسسان به عنوان نهاد منتخب و داراي صلاحيت براي اتخاذ تصميمات بسيار مهم، مشورت مي شد.
احزاب مخالف در تونس افزودند: اين موضعگيري با اصول دیپلماتیک برای حفظ منافع حیاتی ملی، مغايرت دارد.
اين احزاب همچنين از دولت تونس خواستند كه در برخورد با منافع خارجي تونس پايبند حكمت و درايت باشد و براي گرفتن چنين تصميمات مهمي به نمايندگان ملت رجوع كند.
ياسين ابراهيم عضو حزب آفاق تونس به شبكه خبري العالم گفت: تونس به تنهايي و بدون هماهنگي با كشورهاي عربي ذيربط در امور سوريه تصميم گرفت كه سفير سوريه را اخراج كند و اين مساله طبيعي نيست.
اياد الدهماني عضو حزب دموكراتيك ترقيخواه تونس نيز خاطرنشان كرد: ما اتخاذ اين تصميم را در سايه ديكته هاي خارجي مي دانيم و اميدواريم كه دولت تونس اعتدال بيشتري داشته باشد.
از سوي ديگر، روزنامه نگاران تونسي با بيان اين كه دولت تونس اطلاع دقيقي از تحولات سوريه ندارد، افزودند: سوريه در معرض نقشه آمريكا و صهيونيست ها براي سرنگون كردن نظام كنوني آن قرار گرفته است كه درمقابل سلطه استكبار و زياده خواهي غرب در منطقه مقاومت مي كند و همواره درقبال مسائل جهان عرب مواضع قاطعانه اي داشته است.
همچنين خليل الحناشي از شخصيت هاي رسانه اي تونس به شبكه خبري العالم گفت: اين تصميمات از خارج ديكته شده است و عامل آن هم از يك سو قطر و از سوي ديگر آمريكا هستند.
نعيمه الشرميطي روزنامه نگار ديگر تونسي تصريح كرد: اتخاذ اين تصميم از سوي تونس نبوده است بلكه در اتخاذ آن بيگانگان نقش دارند.
واكنش ها در محكوميت تصميم در زمينه اخراج سفير سوريه از تونس همچنان ادامه دارد و بسياري معتقدند كه اين تصميم به سود پرونده سوريه و روابط ديپلماتيك بين سوريه وتونس نيست زيرا در نظر آنها نظام ها تغيير مي كنند اما مردم و ارتباط آنها به يكديگر هيچ گاه از بين نمي رود.

 14-20:47

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها