رییس سازمان انرژی اتمی

ایران آماده صادرات سوخت هسته ای 20 درصد است

ایران آماده صادرات سوخت هسته ای 20 درصد است
جمعه 28 بهمن 1390 - 03:40

رييس سازمان انرژي اتمي جمهوري اسلامي ايران با بيان اينكه ايران در شرايط كنوني نيازمند خريد سوخت هسته اي 20 درصد از خارج نيست، خاطر نشان كرد: ايران آمادگي دارد سوخت 20 درصد را به كشورهايي كه نيازمند آن هستند، صادر كند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم ،"فریدون عباسی"در گفت وگو با خبرنگاران افزود: امروز ایران كشوری صاحب فناوری تولید سوخت 20 درصد و دارای قدرت صادرات این محصول ارزشمند بوده و منطقی است، دیگران با انعقاد قرارداد با ما و تحت نظارت آژانس از ایران سوخت بخرند.

وی اظهار داشت: زمانی ما نیازمند آن بودیم كه سوخت 20 درصد را از خارج خریداری كنیم زیرا طراحی و نصب كارخانه تولید این نوع سوخت به لحاظ اقتصادی برای ما مقرون به صرفه نبود.

رییس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: به دلیل تحریم ها و ممانعت هایی كه از سوی برخی كشورها در مسیر تهیه سوخت هسته ای 20 درصد مورد نیاز ایران صورت گرفت، اقدام به سرمایه گذاری، طراحی و نصب كارخانه تولید این نوع سوخت كردیم.

 

** مشكلی در تولید انواع سوخت مورد نیاز راكتورهایمان نداریم

 

عباسی تاکید کرد: امروز مشكلی از بابت تولید انواع سوخت مورد نیاز راكتورهای كشور نداریم.

وی گفت كه در آینده نزدیك، سوخت راكتور آب سنگین اراك هم تامین خواهد شد و از آن راكتور هم برای تولید رادیو دارو و تحقیقات استفاده خواهیم كرد.

 

** اواخر سال 92 زمان راه اندازی راكتور اراك

 

به گزارش ایرنا، رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش ، آیا جدول زمانی مشخصی برای راه اندازی راكتور اراك تعیین شده است؟، گفت: پیش بینی ما برای زمان راه اندازی راكتور اراك اواخر سال 92 است، اما به احتمال زیاد ساختمان راكتور و نصب تجهیزات آن را نیمه اول سال 91 به پایان رسانده و با سوخت مجازی این راكتور را راه اندازی خواهیم كرد.

وی افزود: بعد از انجام این مراحل ، به سراغ بارگذاری سوخت اصلی در قلب راكتور و ریختن آب سنگین در آن و راه اندازی نهایی این راكتور تحقیقاتی خواهیم رفت.

 

** برنامه های جدید برای ساخت راكتورهای جدید طبق مقررات آژانس

 

عباسی همچنین در خصوص درخواست رییس جمهوری از مسوولان صنعت هسته ای كشور برای طراحی و ساخت راكتورهای تحقیقاتی جدید در كشور خاطرنشان کرد: آقای احمدی نژاد ما را مكلف كرده اند تعدادی از راكتورهای تحقیقاتی مشابه راكتور تهران را بسازیم كه ابتدا باید برنامه های مربوط به نیازسنجی آن به دقت انجام گیرد.

رییس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: مرحله بعدی در مسیر طراحی و ساخت راكتورهایی مشابه راكتور تهران در كشور این است كه ما طبق مقررات آژانس، برنامه های جدید خود را برای ساخت راكتورهای تحقیقاتی ادامه بدهیم.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها