دعوت مجدد اردن از مشعل برای سفر به این کشور

دعوت مجدد اردن از مشعل برای سفر به این کشور
چهارشنبه 3 اسفند 1390 - 13:02

نخست وزير اردن از سفر مجدد خالد مشعل رئيس دفتر سياسي جنبش مقاومت اسلامي "حماس" به امان خبر داد. مشعل در نخستين سفر خود به همراه شيخ تميم بن حمد آل ثاني ولي عهد قطر به امان سفر کرده بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی العالم عون الخصاونه در گفتگو با روزنامه الغد چاپ اردن خاطر نشان کرد که مشعل به زودی به دعوت امان دوباره به اردن سفر خواهد نمود، اما قرار نیست که روابط دو طرف به وضعیت قبل از سال 1999 بازگردد و دفاتر حماس در اردن تاسیس شود.

مشعل ماه ژانویه گذشته در نخستین سفر خود پس از تیرگی روابط حماس و اردن در سال 1999 به همراه ولی عهد قطر به امان سفر کرد و با ملک عبد الله ثانی پادشاه اردن دیدار و گفتگو نمود.

در آن سال، دولت اردن 5 نفر از رهبران جنبش حماس را که تابعیت اردنی داشتند، از خاک خود اخراج کرد که مشعل نیز یکی از آنها بود. امان در آن دوره حماس را به مداخله در امور داخلی اردن متهم کرد، اما جنبش حماس تاکید کرد که فشارهای طرفین آمریکایی و اسرائیلی امان را مجبور به تعطیلی دفاتر حماس و اخراج رهبران این جنبش از اردن کرده است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین الخصاونه درباره مقابله با خطرات ناشی از اظهارنظرها و تهدیدات جریان راستگرای افراطی رژیم صهیونیستی علیه اردن و برخی اظهارات درباره طرح وطن جایگزین نیز اظهار داشت که «مشکل الان وطن جایگزین نیست.. آنها می خواهند بگویند که اردن همان فلسطین است و این یک مشکل منطقه ای است که ابعاد پیچیده و دشواری دارد.»

وی افزود «جامعه "اسرائیل" بیشتر به سمت جریان راستگرا گرایش دارد و این مساله دلایل خاص و منطقی دارد و باید توجه کرد که این سیستم انتخاباتی این رژیم است که اجازه می دهد اکثریت افراطی گرایان به قدرت برسند و از سوی دیگر، مراجع رسمی همیشه این مساله را تکذیب می کنند که اظهارات و تهدیدات مذکور موضع رسمی اسرائیل در قبال اردن باشد.»

الخصاونه تصریح کرد «اگر بخواهیم درباره روابط اردن و اسرائیل از دید تاریخی صحبت کنیم، نمی توانیم بدون در نظر گرفتن صلح فراگیر میان طرفین اسرائیلی و فلسطینی در این باره اظهار نظر کنیم و حتی اگر دولت های عربی به مساله فلسطین پشت کنند، ملت های عربی هرگز از حقوق ملت فلسطین چشم پوشی نخواهند کرد.»

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها