چرا مقاومت ملت سوریه وحشت سران عرب را باعث شد

سوریه را به خاطر ایران می‌زنند

سوریه را به خاطر ایران می‌زنند
چهارشنبه 3 اسفند 1390 - 16:14

به نظر مي رسد، ترسي كه بر كاخ حكام كشورهاي عرب حاشيه خليج فارس سايه انداخته است يكي از مهم‌ترين علل موضع گيري‌هاي حمايت‌گرانه اين كشورها از نقشه ها و توطئه‌هاي آمريكايي و اسراييلي ضد ملت سوريه است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني شبكه خبري العالم، پایگاه اطلاع رسانی المنار فلسطین در مقاله‌ای آورده است: علت مجبور شدن رهبران كشورهاي عرب حاشيه خليج فارس براي يكسان كردن جدول برنامه‌ريزي و ديدارهاي خود، جستجو براي يافتن سازوكارهاي بيشتر جهت حمايت و پشتيباني از گروهك‌هاي تروريستي در سوريه است و به همين سبب است كه برخي از اين حكام مجبور شدند افرادی را به كشورهاي جهان اعزام كنند تا بتوانند تروريست‌ها و تكفيري‌ها را مسلح كرده، به كار گيرند و براي اين كار زندان هاي جنايي خود را تخليه كرده و زندانيان داراي سوابق جنايي را به پايگاه‌هاي نظامي و اردوگاه هاي آموزشي فرستادند تا براي نفوذ به اراضي سوريه آموزش ببينند.

علت اين ترس چيست كه خواب و آسايش را از چشم حكام كشورهاي نفتي جهان ربوده و آنها را از رسيدگي به تفريحات خود در تفريح‌گاه‌هاي آمريكا و اروپا محروم كرده است؟

برخي از محافل سياسي در كشورهاي عرب حاشيه خليج فارس بر اين گمان هستند كه درهم شكستن اراده ملت سوريه و براندازي رهبري اين كشور و ايجاد هرج و مرج در آن و ادامه خونريزي و تعضيف ارتش اين كشور؛ بخشي از طرح دشمني با ايران و ياري اسراييل و كشورهاي غربي و جلوگيري از شكل گيري انقلاب در كشورهاي عرب است. به ويژه كه گزارش ها حاكي از آن است كه سركوب شهروندان و چپاول ثروت هاي آنان در برخي از مناطق عربستان و بحرين شدت خواهد يافت و اين مناطق در خدمت منافع آمريكا و رژيم صهيونيستي قرار خواهند گرفت. بنابراين به گمان حكام عرب، ادامه خونريزي در سوريه بر ايران تاثير منفي خواهد گذاشت و زمينه ساز تجاوزي گسترده به سركردگي آمريكا و حمايت مالي كشورهاي حاشيه خليج فارس به تهران خواهد شد و اين مساله به نوبه خود زمينه را براي سركوب هر چه بيشتر ملت‌ها و تحقير آنها و از بين بردن انقلاب‌ها در اين كشورها فراهم خواهد كرد.

در اين ميان رسانه‌هاي وابسته به حكام كشورهاي عرب حاشيه خليج فارس، سركوب مردم در عربستان و بحرين را بايكوت خبري كرده‌اند و در همه كشورهاي عربي تدابير امنيتي به كار رفته را مي پوشانند.

به نظر مي رسد ارتباط حكام اين كشورها با آمريكا و اسراييل از يك سو و با يكديگر از سوي ديگر سبب فراموش شدن اين موضوع اساسي شده است كه حوادث سوريه چه پيامدهاي منفي مي‌تواند براي كشورهاي منطقه خليج فارس داشته باشد به ويژه كه تشكل موسوم به شوراي ملي سوريه دستورات خود را از سازمان‌هاي امنيتي اسراييلي دريافت مي‌كند.

بخشي از ترس كشورهاي عرب حاشيه خليج فارس كه در گزارش‌هاي غربي به آن پرداخته شده‌، آن است كه دولت آمريكا با تمايل اسراييل و برخي كشورهاي عرب كه خواهان حمله به ايران هستند مخالف است و ترجيح مي‌دهد به دنبال راه حل‌هاي سياسي براي مساله برنامه هسته‌اي ايران باشد و اين مساله سبب افزايش نگراني كشورهاي عرب حاشيه خليج فارس مي‌شود به همين سبب به تحريك ضد سوريه روي آورده‌اند تا زمينه حمله به ايران را فراهم كنند و زمينه عقد قرارداد يا دستيابي به تفاهم‌نامه ميان ايران و آمريكا را از بين ببرند زيرا چنين توافقي قطعاً به زيان كشورهاي عرب حاشيه خليج فارس خواهد بود.

با اين كه كشورهاي عرب حاشيه خليج فارس به ويژه قطر و عربستان و امارات، تماس‌ها با اسراييل را گسترش داده‌اند تا نقشه راهي براي اعمال فشار بر آمريكا تدوين كنند و اين كشور را براي حمله به ايران توجيه كنند، با اين حال آمريكا به شيوه‌هاي مختلف درباره هرگونه ماجراجويي در اين زمينه هشدار داده است به ويژه كه صحنه سياسي اين كشور در آستانه برگزاري انتخابات رياست جمهوري است و باراك اوباما قصد ندارد كشور را عرصه دگرگوني‌هايي كند كه ممكن است به دور شدن او از كاخ سفيد بينجامد.

گذشته از بررسي جنبه‌ها و تحولات، عربستان و قطر و امارات همچنان به استفاده از تروريست‌ها براي پشتيباني از گروهك‌هاي مسلح در سوريه و كشتار مردم ادامه مي‌دهند و هزينه كاميون‌هاي تسليحاتي كه اسراييل از طريق اراضي لبناني و تركيه براي خونريزي وارد سوریه می‌کند را مي پردازند به طوري كه بر اساس گزارش‌هاي منتشره در بغداد، عربستان سعودي، تكفيري‌هاي مورد حمايت خود را براي ايجاد دودستگي و گسست در عرا

پربیننده ترین خبرها