انفجارهاي عراق توطئه عربي- آمريكايي عليه سوريه

انفجارهاي عراق توطئه عربي- آمريكايي عليه سوريه
پنج‌شنبه 4 اسفند 1390 - 16:54

دفتر رسانه‌اي دولت عراق اعلام كرد دولت فردا ( جمعه) رسما پيام دعوت از سران كشورهاي عربي را براي حضور در اجلاس سران اتحاديه عرب در ?? مارس (دهم فروردين) تسليم مقام‌هاي عرب خواهد كرد.

اين در حالي است كه امروز( پنجشنبه) انفجارهاي مهيبي شهرهاي بغداد، موصل، حله، صلاح الدين، كركوب را لرزاند كه در نتيجه آن بيش از شصت نفر كشته و دويست نفر زخمي شدند.
بي‌گمان انفجارهاي خونين عراق با تحولات سوريه و توطئه رژيم‌هاي عربي-آمريكايي براي سرنگون كردن بشار اسد، رئيس جمهوري سوريه، بي‌ارتباط نيست.
با توجه به تحولات داخلي سوريه و تصميم دولت اين كشور براي اصلاح قانون اساسي و نيز كسب موفقيت‌هايي درباره جلوگيري از ورود بيگانگان مسلح از مرزهاي برخي كشورهاي همجوار به داخل اين كشور كه با حمايت عربستان، قطر، تركيه و برخي ديگر از رژيم ها صورت مي‌گيرد و نيز با توجه به موضع روسيه و چين و برخي ديگر از كشور‌ها، محور متحدان آمريكا در منطقه تلاش مي‌كند به هر وسيله‌اي از برگزاري اجلاس سران عرب در بغداد، كه قرار است ۲۹ ماه مارس برگزار شود، جلوگيري كند.
محور ضد مقاومت در منطقه براي رسيدن به هدفش درباره سوريه براي ناامن جلوه دادن عراق تلاش مي‌كند و در اين باره چه بسا از شبكه تروريستي القاعده نيز كمك مي‌گيرد ؛ زيرا شبكه القاعده نيز اخيرا همسويي‌اش را با سياست‌هاي اين محور و آمريكا در منطقه علني و دشمني‌اش را با دولت سوريه اعلام كرد.
عربستان، قطر و به طور كلي كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس همسو با دولت‌هاي غربي و با همكاري برخي طرف‌هاي داخلي عراق براي رسيدن به اهدافشان در اين كشور تلاش مي‌كنند.
انفجارهاي روز پنجشنبه عراق در ادامه سلسه اقدامات تروريستي پيشين روي داد كه از مدت‌ها پيش محور ضد مقاومت در عراق و به ويژه قبل و پس از خروج نيروهاي اشغالگر آمريكايي در اين كشور در پيش گرفته است.
ماه آينده قرار است تحولات و حوادث مهمي در منطقه روي دهد كه، شايد، مهم‌ترين آن برگزاري اجلاس سران كشورهاي عربي در بغداد است كه در آن رياست اتحاديه عرب از قطر به عراق منتقل خواهد شد ، موضوعي كه با مخالفت عربستان و قطر مواجه است.
متحدان آمريكا در منطقه براي جلوگيري از برگزاري اين اجلاس و ممانعت از انتقال پرونده سوريه از قطر به عراق تلاش مي‌كنند. عربستان، قطر و بحرين به دنبال آن هستند  تا مانع از برگزاري اجلاس عرب در بغداد شوند و براي اين منظور از روساي عرب خواسته‌اند كه با بهانه قرار دادن موضع گيري عراق درباره بحرين از شركت كردن در اجلاس بغداد خودداري كنند.
موضع فرانسه نيز در اين باره تامل برانگيز است زيرا «نيكولا ساركوزي، رئيس جمهوري آن كشور، به علت انتخابات رياست جمهوري ماه آوريل از ايده اتحاديه عرب درباره سوريه و كناره گيري بشار اسد به شدت حمايت مي‌كند تا شايد شانس بيشتري در انتخابات داشته باشد.
آمريكا و متحدان غربي و عربي‌اش نيز در چارچوب اين سياست براي جلب حمايت بين المللي و تضعيف موضع روسيه و چين درباره سوريه به برگزاري نشست موسوم به «اجلاس دوستان سوريه» در تونس اقدام كردند امري كه برخي كار‌شناسان آن را به اجلاس دوستان آمريكا تشبيه كردند.
 «ويچسلاو ماتوزوف»، كار‌شناس و تحليلگر سياسي، در يك گفت‌و‌گوي تلويزيوني تاكيد كرد: «قدرت‌ها خارجي و كساني كه خواهان دخالت بيگانه در امور داخلي سوريه هستند در واقع كارمندان آمريكا هستند و اجلاس تونس نيز به جاي اينكه اجلاس دوستان سوريه باشد اجلاس دوستان آمريكاست.»
بنابراين، توطئه آمريكايي- صهيونيستي با استفاده ابزاري از رژيم‌هاي ديكتاتور عرب براي سرنگون كردن نظام حاكم سوريه كاملا آشكار است و در اين باره عراق را با انواع ابزار‌ها تحت فشار قرار داده‌اند و انفجارهاي امروز نيز بي‌گمان با اين تلاش‌ها بي‌ارتباط نيست.
در همين حال پايگاه اطلاع رساني «اليوم السابع» گزارش داد اسامه النجيفي، رئيس پارلمان عراق، در بيانيه‌اي در واكنش به انفجارهاي خونين روز پنچ شنبه بغداد اعلام كرد انفجارهاي امروز در مناطق مختلف عراق با هدف به شكست كشاندن اجلاس سران عرب در بغداد رخ داد.
وي افزوده است كه هدف از انفجارهاي امروز برانگيختن آتش فتنه ميان ملت عراق و ناكام گذاشتن بغداد در برگزاري اجلاس سران عرب در ماه مارس و كنفرانس ملي عراق براي حل بحران سياسي اين كشور است.
به قلم جلال چراغي

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها