در گفت وگو با العالم

واکنش ها به بازنگری قانون اساسی سوریه

واکنش ها به بازنگری قانون اساسی سوریه
جمعه 5 اسفند 1390 - 08:13

يک عضو كميته تدوين قانون اساسي سوريه با استقبال از تصميم دولت سوريه براي بازنگري و اصلاح اين قانون تاكيد كرد: ايجاد تغييرات در قانون اساسي هر كشوري بايد براساس وضعيت سياسي، اقتصادي، اجتماعي و قانوني آن كشور باشد.

"نزارسكيف "روز جمعه در گفت وگو با شبكه خبري العالم خاطرنشان کرد: قانون اساسي از مهمترين اسناد سياسي یک جامعه بشمار مي آيد و قطب نماي جهت دهي به قوانين است.

وي افزود: قانون اساسي واقعيت نظام سياسي جامعه و ساختارهاي قدرت در نظام را تبيين مي كند و اين امر به روشن شدن مفهوم روابط قانوني و يكپارچه سازي راهكارهاي اجراي هر قانوني مي انجامد.

عضو کمیته تدوین قانون اساسی سوریه گفت: ايجاد هرگونه تغييردر قانون اساسي هر كشوري بايد با توجه به وضعيت سياسي، اقتصادي، اجتماعي و قانوني آن كشور انجام گيرد و استفاده از تجارب ديگران ارزشمند است. اما اين امر بدان معني نيست كه قانون اساسي كاملا باید از روي قوانين اساسي ساير كشورها تدوين شود.

نزار سکیف تصریح کرد: اداره کشور و ایجاد برابري ميان شهروندان يكي از وظايف نظام است و نه تنها برابري مادي بلكه برابري معنوي امري بسيار ضروري است و همه مجموعه هاي سياسي، اجتماعي و اقتصادي كشور بايد قانون اساسي را اجرا كنند.

وی خاطرنشان کرد: در صورتي كه پس از اين جنبش سياسي گسترده در سوریه، قانون اساسي فاقد اهميت باشد پس براي خروج از بحران سياسي کنونی چه چيزي اهميت دارد؟

 

** تاکید برحل مسالمت آمیز بحران

یک عضو دفتر سياسي کمیته هماهنگي ملي سوريه نیز در گفت وگو با العالم ضمن تاکید بر حل مسالمت آمیز بحران کنونی کشورش، مخالفت خود را با هر گونه مداخله خارجي براي حل این بحران اعلام كرد.

"بسام العيسمي" خاطرنشان كرد: بحران كنوني سوريه تنها باید به دست سوري ها حل شود و گزینه های دیگر پذیرفتنی نیست.

وی با بیان اینکه" بازنگری قانون اساسي در مرحله کنونی براي مخالفان اهميتي ندارد"، گفت:اكنون زمان توقف خشونت ، پايان درگيري هاي مسلحانه و آزادي بازداشت شدگان سياسي است و اینها در اولويت برنامه مخالفان دولت سوريه قرار دارد.

العيسمي افزود: خروج مسالمت آميز از بحران كنوني ، زمينه را براي بازنگری و اصلاح در قانون اساسي از طريق تشكيل هيات موسسان با عضويت قشرها مختلف جامعه سوريه از جمله مسوولان نظام حاكم و مخالفان فراهم مي كند.

این مخالف نظام سوریه تصریح کرد: آمريكايي ها و  اروپايي ها حق دخالت در امور سوریه را ندارد و انتقال دموکراتیک قدرت حق ملت سوريه نيز است و ایجاد سيستم چند حزبي در قانون اساسي جديد ، فصل نويني در كشور قلمداد مي شود.

وی تصميم هاي شوراي امنيت سازمان ملل را ناعادلانه دانست و گفت که اين شورا شكل گرفته از كشورهاي پيروز جنگ جهاني دوم است و منافع ملت هایی همچون فلسطین را در نظر نمی گیرد.

عضو دفتر سياسي کمیته هماهنگي ملي سوريه برگزاري همه پرسي را در سايه ادامه كشتار ، خشونت و درگيري هاي مسلحانه در خيابان ها غيرممكن دانست و خاطرنشان کرد که این کمیته از آن سوي مرزها هيچ دستور و حمايتي دريافت نمي كند.

العيسمي تاكيد كرد: مخالفان گفت وگو با نظام سوریه را رد نكرده اند و زمينه سازي براي برگزاري مذاكرات را خواستار هستند.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها