از طریق مرزهای عراق

تلاش قطروعربستان برای قاچاق سلاح به سوریه

تلاش قطروعربستان برای قاچاق سلاح به سوریه
جمعه 5 اسفند 1390 - 09:38

مقامات وعشاير استان هاي نينوا و انبارعراق گفتند که برخي از كشورهاي منطقه بويژه قطر و عربستان سعودي تلاش هاي خود را براي تسريع در قاچاق سلاح به سوريه براي مسلح کردن مخالفان نظام بشار اسد، افزايش داده اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم ، روزنامه " وال استریت ژورنال"  می افزاید: عشایر استان های مرزی عراق و سوریه فاش کردند که ابتدا با پیشنهادهای وسوسه کننده قطر و عربستان مواجه می شوند تا از طریق مرزهای مین گذاری شده سلاح به سوریه قاچاق کنند و در صورت نپذیرفتن تحت فشارهای شدید قرار می گیرند.

این روزنامه اضافه کرد: مقامات برخي از كشورهاي عرب حاشيه خليج فارس سران عشاير استان هاي نينوا و انبار عراق را با هدف افزايش قاچاق سلاح براي گروه هاي مسلح مخالف نظام بشار اسد تحت فشار قرار داده اند اما برخي از عشاير عراقي با وارد شدن مجدد به نزاع هاي خونين مخالفت كرده اند.

وال استریت ژورنال ادامه می دهد: بسياري از مردم عراق در منطقه عشايري این کشور با افراد مسلح در طرف مقابل مرز داراي روابط خويشاوندي و پيوندهاي عشيره اي هستند اما رهبرانشان نگران افزايش دامنه تجارت سلاح از طريق مرزهاي اين منطقه هستند زیرا اين امر به فعاليت مجدد گروه هاي افراطي مي انجامد كه مدعي هستند به طور نسبي كنترل بخشي از منطقه را در اختيار گرفته اند.

اين روزنامه نوشت: عربستان و قطر از جمله كشورهايي هستند كه به گروههاي مسلح مخالف نظام بشار اسد كمك مي كنند و متعهد شده اند براي گسترش و تقويت فعاليت اين گروه ها همه توانشان را بكار گیرند، بسياري از سران عشاير عراق گفته اند از سوي برخي از كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس براي اقدام در اين زمينه تحت فشار قرار گرفته اند.

شيخ " حميدي عجيل الياور" از شيوخ قبيله شمر با دخالت قبیله اش در اين موضوع مخالفت  و اظهار کرد: من بر اين باورم كه ديگر زمان كشتار و خونريزي به سر آمده است و ما نمي خواهيم شاهد خونريزي بيشتري باشيم.

وي افزود: مردم عراق دیگر حاضر نيستند با احدي بجنگند.

وال استریت ژورنال خاطرنشان کرد: عبدالله الياور برادر شيخ حميدي در زمان حاضر رياست يك حزب سياسي در چارچوب ائتلاف العراقيه را به عهده دارد و يكي از برادرانش نيز عضو پارلمان عراق و ديگري معاون استاندار نينوا است.

اين روزنامه به نقل از افرادي كه اخيرا در نشستي براي حمايت از مخالفان سوريه برگزار شده است، مي نويسد: بسياري از سران عشاير عراق كه به ائتلاف العراقيه گرايش دارند و در منطقه نينوا و انبار زندگي مي كنند از سوي برخي از كشورهاي عرب حاشيه خليج فارس يا واسطه هاي عراقي آنان در اردن براي ارائه كمك به مخالفان مسلح نظام بشار اسد در سوريه تحت فشار قرار دارند.

وال استريت ژورنال در پايان تأكيد مي كند: واكنش عشاير عراق به اين فشارها و درخواست ها، نااميد كننده بوده است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها