همه پرسي قانون اساسي جديد سوريه

 همه پرسي قانون اساسي جديد سوريه
يکشنبه 7 اسفند 1390 - 04:27

همه پرسي در باره پيش نويس قانون اساسي جديد سوريه امروز (يکشنبه 7 اسفند) در حالي در اين كشور آغاز شد كه دشمنان سوريه به شدت به دنبال به شكست كشاندن اين همه پرسي هستند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني شبكه خبري العالم، در همين چارچوب حاميان حريري ازبازگشت سوري‌هاي مقيم لبنان براي شركت درهمه پرسي جلوگيري كردند.
 
در حالي كه مردم سوريه خود را براي شركت در همه پرسي قانون اساسي جديد آماده مي كنند، اعضاي حزب المستقبل لبنان به رياست سعد حريري از بازگشت سوري هاي مقيم لبنان براي شركت در اين راي گيري جلوگيري مي كنند.
  
بيش از 500 هزار كارگر سوري در لبنان مشغول به كار هستند و بخشي از اين افراد از عصر شنبه (6اسفند) قصد بازگشت به كشورشان براي شركت در همه پرسي را داشتند كه با مسدود بودن جاده هاي منتهي به مرز سوريه در منطقه "تلكخ" در شمال لبنان مواجه شدند.

پس از اصرار اين افراد براي بازگشت به كشورشان، گروهي از اعضاي حزب المستقبل در منطقه "عكار" به آنها گفتند كه بهتر است از رفتن به سوريه فعلا صرف نظر كنند چون راهها بسته است.

تضمين تكثر سياسي در پيش نويس قانون جديد

به اعتقاد سياستمداران و شهروندان سوري؛ همه پرسي پيش نويس قانون اساسي جديد نمونه تكثر سياسي است و خواسته بسياري از سياستمداران را مبني بر لغو ماده هشتم قانون اساسي برآورده مي كند.

طبق ماده هشتم قانون اساسي سوريه؛ حزب بعث حزب حاكم كشور است.
 
سوريه نياز مبرم به تكثر سياسي داشت و اين امر، خواسته شهروندان سوري است كه با قانون جديد محقق خواهد شد.
 
تكثر سياسي و لغو ماده هشتم قانون اساسي كه نخستين مطالبات مردم سوريه است در پيش نويس قانون اساسي جديد لحاظ شده است. دراين پيش نويس ماده هشتم لغو شده و مشاركت همگاني و تكثر سياسي به عنوان ركن نظام حكومتي سوريه در نظر گرفته شده است.

مردم سوريه از پيش نويس قانون اساسي جديد استقبال و ابراز اميدواري كرده اند كه اين قانون منجر به بهبود فضاي حيات سياسي و احترام به شهروندان شود.
 
ناظران سياسي معتقدند كه قانون اساسي جديد به علت تضمين آزاديها، برخوردار بودن از مقبوليت اغلب گروه هاي سياسي و اصلاح بسياري از مواد مهم قانون اساسي قديمي درقانون جديد، از اهميت زيادي در پايان دادن به بحران كنوني سوريه برخوردار است.

ارتقاي جايگاه زنان در قانون جديد

ماده 45 پيش نويس قانون اساسي جديد از محدوديت ها براي زنان كاسته است به طوري كه در آن بر مساوات بين زنان و مردان در حقوق شهروندي تاكيد شده است.

در پيش نويس قانون اساسي جديد سوريه دستاوردهايي كه زنان در قوانين اساسي گذشته كسب كردند، تقويت شده است به گونه اي كه اين پيش نويس زنان را شريك زندگي، محور فرايند توسعه و روند سياسي و دموكراتيك قرار داده است و در نتيجه جايگاه آنها را قوت بخشيده است.

با وجود تقويت جايگاه زنان در پيش نويس قانون اساسي جديد سوريه، اما برخي همچنان جامعه را به آماده نبودن براي هموار كردن زمينه به منظور تحقق دستاوردهاي بيشتري به سود زنان متهم مي كنند.

ناظران امور سوريه معتقدند كه زنان اين كشور باوجود كسب بسياري از حقوق شهروندي و سياسي خود دردهه هاي گذشته اما همچنان خواهان آن هستند كه پيش نويس قانون اساسي جديد فرصتي جدي براي ايفاي نقش مورد نظر آنها مهيا كند.

پربیننده ترین خبرها