العالم روی موبایل انقلابیون خاورمیانه

العالم روی موبایل انقلابیون خاورمیانه
يکشنبه 7 اسفند 1390 - 17:39

مدير شبکه العالم تأکيد کرد، باوجود فشارها و سنگ اندازي کشورهاي منطقه عليه اين شبکه و همچنين بودجه بسيار محدود العالم درمقايسه با رسانه‌هاي مطرح منطقه، نظرسنجي‌هاي صورت گرفته از سوي خبرگزاريها و شبکه هاي خارجي بيانگر آن است که العالم يکي از 5 شبکه اول پرمخاطب در خاورميانه است.

روزنامه جوان در ابتدای مصاحبه  خود با "سید احمد سادات" که آنرا تحت عنوان "العالم روی موبایل انقلابیون خاورمیانه" منتشر کرد، نوشت: در سال‌هاي اخير شبكه العالم به عنوان بازوي قدرتي ايران در حوزه كشورهاي جهان عرب يكي از تأثيرگذار‌ترين شبكه‌هاي برون مرزي ايران بوده است.

 

سادات در پاسخ به سئوال خبرنگار روزنامه جوان درخصوص عملکرد شبکه العالم در جریان بیداری اسلامی گفت: اگر بخواهيم ارزيابي عملكرد داشته باشيم بايد شرايط موجود در منطقه را هم خوب بسنجيم. ما معمولاً خودمان را در رقابت رسانه‌اي با رسانه‌هاي مطرح جهان عرب مقايسه مي‌كنيم اما امكاناتي كه آنها دارند اصلاً قابل مقايسه با امكانات ما نيست. به نظر من حوزه‌اي كه بعد از انقلاب كماكان مورد كم مهري واقع شده حوزه رسانه به طور عام و حوزه رسانه‌هاي بين‌الملل به طور خاص است.

وی افزود: شبكه‌هاي معروف عربي و شبكه‌هاي منطقه‌اي با بودجه‌هاي كلان و امكانات عالي فعاليت مي‌كنند. توجه بسياري به اين شبكه‌ها صورت مي‌گيرد و ما متأسفانه نظير چنين چيزي را در كشورمان نداشتيم، مثلاً در همين انقلاب‌هاي اخير حكومت قطر چه مي‌كند؟! با حمايتي كه انجام داد الجزيره يك منظومه رسانه‌اي براي خودش ترسيم كرد؛ به اين معنا كه الجزيره حالا تنها يك كانال نيست بلكه يك شبكه به معناي واقعي است.

سادات گفت:  اين شبكه مانند بي‌بي‌سي داراي كانال عربي، كانال انگليسي، كانال مستند و كانال كودك و مباشر وشش كانال ورزشي است. خيلي جالب است كه در همين پنج يا شش ماه اخير و در اوج بيدارى اسلامي الجزيره به خاطر مصر يك شبكه جديد به نام شبكه الجزيره مباشر مصر را راه‌اندازي كرده است. همچنين كمتر از يك ماه است كه به خاطر ليبي نيز يك شبكه جديد راه انداخته، اين در حالي است كه العالم و شبكه پرس‌تي‌وي هر كدام يك كانال هستند، و شبكه‌هاي موجود ما از داخلي گرفته تا فرامرزي با مشكل بودجه مواجهند.

مدیر شبکه العالم خاطرنشان کرد: وسعت جغرافيايي قطر به اندازه يكي از استان‌هاي كوچك ما هم نيست، تعداد جمعيتش حدود ۵/۱ ميليون نفر است، ولی كار به جايي كشيده كه شبكه خبري قطري از نظر رسانه‌اي بسيار قوي‌تر از ما عمل مي‌كند.

سادات با اشاره به حمایتهای گسترده مالی از شبکه های عربی منطقه، گفت: حدود سه سال پيش يكي از مسئولان الجزيره در پاسخ به اين سؤال من كه شبكه الجزيره به تنهايي چه ميزان بودجه دارد از بودجه يك ميليارد دلاري سخن گفته بود كه به صورت مستقيم به اين شبكه اختصاص پيدا مي‌كرد، ضمن اينكه بسياري از كمك‌هايي كه به آنها مي‌شود به صورت غير مستقيم است. بسياري از شركت‌هاي قطري از سوي حكومت قطر ملزم هستند كه تبليغات خود را به الجزيره بدهند. مؤسسات و وزارتخانه‌هاي عربستان سعودي نيز بايد تبليغات خود را به شبكه العربيه بدهند. اين يك الزام است. خب لذا مي‌بينم كه اين شبكه‌ها تنها به صورت غيرمستقيم كمك‌هاي كلاني را از طريق جذب آگهي‌ها كسب مي‌كنند.

سادات ادامه داد: ما در ايران چنين چيزي را نداريم و هيچ گونه الزامي هم وجود ندارد. تنها بودجه‌اي كه وجود دارد، بودجه رسمي است كه حتي آن هم معمولاً به صورت كامل پرداخت نمي‌شود.

وی افزود: شبكه الجزيره به خبرنگاراني كه در كشورهاي بحران خيز گزارش تهيه مي‌كنند، روزي هزار دلار حقوق مي‌دهد در صورتي كه در شبكه العالم كل حقوقي كه خبرنگار مي‌گيرد، حدود ۳ هزار دلار است يعني مبلغي كه معادل حقوق سه روز خبرنگار در آن شبكه است. آنها ماهي ۲۰۰ هزار دلار را خرج اجاره يك SNG مي‌كنند. ما اصلاً چنين امكاناتي را نداريم.

العالم، یکی از پنج شبکه اول خاورمیانه

سادات درخصوص نحوه قضاوت درباره عملکرد یک شبکه گفت: بايد به سراغ نظر و ارزيابي ديگران برويم. قبل از انقلاب‌هاي عربي و بيداري اسلامي بي‌بي‌سي ورلد در نظرسنجي‌اي كه انجام داد، شبكه العالم را جزو پنج شبكه اول خاورميانه اعلام كرد. در اين نظر سنجي خود بي‌بي‌سي ميان پنج شبكه اصلي قرار نداشت.

سادات افزود: در كشور عربستان سعودي شبكه ما از نظر مخاطب در رتبه پنجم و در لبنان نيز در جايگاه ششم قرار گرفت. طبق نظر سنجي كه در فلسطين و در منطقه رام‌الله صورت گرفته بود، باز هم جز پنج شبكه اول بوديم و اين نظرسنجي‌ها نيز به سفارش شبكه

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها