قطر، الجزیره و فتنه‌ای جدید

آیا این‌بار نوبت موریتانی است؟

آیا این‌بار نوبت موریتانی است؟
سه شنبه 9 اسفند 1390 - 05:06

طي چند روز اخير شاهد بروز درگيري‌هايي چند در نواکشوت پايتخت موريتاني بوديم، اعتراضاتي که تنها از سوي يک شبکه خبري پوشش داده شد و هيچ رسانه ديگري در مورد آن چيزي ننوشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی العالم، در حالی که کشور موریتانی در غرب آفریقا با تغییر مواضع آشکار خود از حقانیت مقاومت دفاع کرده و حاضر نشده اوامر برخی از شیوخ عرب را بپذیرد، گزارش‌های رسیده از این کشور فقیر و در عین حال کم جمعیت نشان از آن دارد که شیخ نشین قطر بر آن است تا رهبران این کشور را به دلیل همین مواضع تحت فشار قرار دهد.

سفر ماه گذشته شیخ حمد امیر قطر به موریتانی و دیدار وی با محمد ولد عبدالعزیز رئیس جمهور این کشور که با درخواست‌ها و تحکم‌های بی‌جا همراه بود، سرآغاز اختلافات دو کشور محسوب می‌شود.

امیر قطر با درخواست‌ها نامعقول و دخالت در امور داخلی کشوری مستقل از رئیس جمهور موریتانی می‌خواهد تا به برخی از جریان‌های شناخته شده این کشور که مزدبگیر دوحه هستند جایگاه و فرصت بیشتری داده و آنها را در قدرت شریک کند، مساله‌ای که باعث خشم عبدالعزیز شده و مذاکره دو طرف را به مشاجره تبدیل می‌کند و امیرقطر هم بدون بدرقه رسمی نواکشوت را ترک می‌کند.

همین مساله باعث می‌شود تا موریتانی در صدر کشورهایی که قرار است در آنها آشوب برپا شود قرار گرفته و حملات رسانه‌ای برای پوشش حضور چند جوان برقرار شود. موریتانی در حالی هدف جدید الجزیره، شیخ نشین قطر و دیگر رسانه‌های متعلق به شیوخ خلیج فارس قرار گرفته که همواره از منتقدان سرسخت سیاست‌های این کشورها در قبال سوریه بوده است.

اخبار منتشر شده در شبکه و سایت الجزیره مبنی بر درخواست برای تغییر نظام در موریتانی همان بوی فتنه‌ برانگیخته شده در سوریه را می‌دهد، قطر در کار سوریه مانده سراغ کشوری رفته که نه با فرهنگ آن همخوانی دارد و نه منافعی برای دوحه می‌تواند داشته باشد، آنچه مهم است در اتحادیه عرب نباید مخالفی علیه سیاست‌های دوحه باشد تا سران آن بتوانند به سادگی و آسانی سیاست‌های غربی – صهیونیستی خود را به پیش ببرند.

به نظر می‌رسد که سیاست‌های ضداسرائیلی موریتانی جدید و حمایت آن از مقاومت چندان به مذاق شیوخ طرفدار غرب و اسرائیل خوش نیامده و آنها در صدد هستند تا رهبران این کشور را به گونه‌ای خاص تنبیه کنند. از همین‌رو باید انتظار داشت طی روزها و هفته‌های آینده خبرهای جدیدی از حملات گسترده رسانه‌ای علیه موریتانی صورت بگیرد و این مساله‌ای است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت. 

پربیننده ترین خبرها