دروغی بنام تعداد کشته‌ها در سوریه+عکس

دروغی بنام تعداد کشته‌ها در سوریه+عکس
چهارشنبه 10 اسفند 1390 - 13:20

چند روز ديگر ناآرامي‌ها در سوريه يک‌ساله خواهد شد. اعتراضاتي که از ماه مارس گذشته شروع شد و امروز با تصرف محله باباعمرو توسط ارتش اين اعتراضات وارد مرحله تازه‌اي خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی العالم در طول یک سال گذشته یکی از موضوعات چالشی در سوریه تعداد کشته‌ها بود. تعداد کشته‌ها در سوریه که بیشتر از طرف شبکه‌های خبری مخالف مانند الجزیره، العربیه، بی.بی.سی و سی‌.ان.ان پوشش داده می‌شد دارای چند مرحله اعلامی بود و در هر مرحله هم تعداد برای مدت چند ماه ثابت می‌ماند.

در دو ماهه اول رقم 1500 نفر، دو ماهه دوم این رقم به سه هزار نفر، مرحله سوم که هم‌زمان با آرام‌سازی شهر حماه و بیرون کردن مخالفان اعلام شد رقمی معادل پنج هزار نفر بود و بالاخره آخرین آماری که چهار ماه پیش اعلام شد و دیروز 500 نفر به آن افزوده شد روی عدد هفت‌هزار نفر ثابت ماند.

اما چرا این آمار دیر به دیر تغییر می‌کرد و در حالی که شبکه خبری مانند الجزیره در طول 11 ماه گذشته هیچ‌گاه تعداد کشته‌ها را کمتر از 25 نفر اعلام نکرده و در یک ماه گذشته هم این رقم را زیر 70 نفر نیاورده است؟ در یک حساب سرانگشتی در طول 12 ماه گذشته – بر اساس آمار اعلام شده توسط الجزیره و العربیه به عنوان تریبون رسمی مخالفان – باید رقمی بالغ بر 10هزار نفر باشد. در 11 ماه گذشته به صورت میانگین تعداد کشته‌ها 25 نفر که در مجموع می‌شود 8250 نفر و در یک ماه گذشته که درگیری‌ها کمی شدید‌تر شده و الجزیره رقمی زیر 100 نفر کشته را اعلام نکرده و این رقم به همراه آمار اشاره شده در بالا باید 11250 نفر باشد.

باید توجه داشت که الجزیره و العربیه معتقدند که آمار اعلام شده توسط آنها تنها مربوط به مخالفان بوده و شامل ارتش و نیروهای دولتی سوریه نمی‌شود. دولت سوریه هم در این میان مدعی است که بالغ بر 2600 نیروی نظامی، پلیس و افراد امنیتی خود را در 12 ماه گذشته از دست داده است که آمار بالا را نزدیک به 14 هزار کشته می‌کند.

حال سوال اینجاست که تعداد هفت هزار کشته شده دیگر کجاست و چرا باید رسانه‌هایی که مدعی خبررسانی شفاف هستند اینگونه خبرسازی کنند و دورغ را به جای راست تحویل مخاطب خود دهند. به تصویر این خبر نگاه کنید، عکسی از سایت الجزیره است که رقم 103 نفر را برای کشته‌های امروز در حمص وحماه اعلام کرده است. عددی که بیش از چهار هفته است بر پیشانی این سایت خبری خودنمایی می‌کند.

 

پربیننده ترین خبرها