پاریس به التماس افتاد

دستگیری نظامیان فرانسوی در حمص

دستگیری نظامیان فرانسوی در حمص
چهارشنبه 10 اسفند 1390 - 15:36

تعدادي از افسران فرانسوي که براي کمک به شورشيان سوريه وارد سوريه و شهر حمص شده‌ بودند توسط ارتش سوريه دستگير شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی العالم به نقل از رئيس دايره سياسي و روابط بين الملل سازمان جهاني اعراب مقيم غرب، فرانسوی‌ها با کمک برخی از جریان‌های سیاسی و نظامی لبنانی برای کمک به شورشیان سوری وارد این کشور شدند ولی در دام نیروهای ارتش این کشور افتادند که این مساله نگرانی بسیاری را برای سران پاریس در پی داشته است.

«محمد ضرار جمّو» از بروز اختلاف نظر ميان وزراي امور خارجه فرانسه و عربستان در كنفرانس موسوم به «دوستان سوريه» خبر داد كه منجر به ترك كنفرانس از سوي وزير امور خارجه عربستان شده بود.

جمو درباره علل بروز اختلاف ميان فيصل و ژوپه در كنفرانس مزبور گفت: سعود الفيصل پافشاري مي‌كرد كه شوراي انتقالي سوريه در بيانيه پاياني كنفرانس به عنوان نماينده قانوني سوري ها به رسميت شناخته شود.

ژوپه اما در پاسخ به فيصل گفته بود: در حالي كه سربازانمان هنوز در سوريه هستند نمي‌توانيم اين شورا را به رسميت بشناسيم.. اگر به رسميت بشناسيم چه كسي سربازان را به ما باز مي‌گرداند؟

المنار هم به نقل از  منابع خود از عمليات تعيين كننده ارتش سوريه در بابا عمرو خبر داد كه منجر به بازداشت گروه‌هاي مسلح زيادي - شامل افراد مسلح لبناني و فرانسوي-  شد.

اين منابع افزودند، تلوزيون رسمي سوريه بزودي خبرهاي  غير منتظره مهمي را [در اين باره] فاش خواهد كرد.

 

بازگشت سفير سوريه و مذاكرات با سوري‌ها

از سوي ديگر شبكه فرانسوي «ولتر» با اشاره به خبر بازداشت 12 نظامي فرانسوي كه پیش از این فاش شده بود، از افزايش شمار نظاميان فرانسوي بازداشت شده به 18 نفر خبر داد.

شايان ذكر است كه پيشتر «تيري ميسان» خبرنگار فرانسوي، در گفت و گو با شبكه اول تلويزيون روسيه خبر بازداشت 12 نظامي فرانسوي را اعلام كرده بود.

اين شبكه همچنين با اشاره به بازگشت فوري سفير فرانسه به دمشق در 23 فوريه جاري از آغاز مذاكرات فرانسه با سوريه در اين باره و با وساطت روسيه، امارات و پادشاهي عمان خبر داد.

اين شبكه افزود: " اگر پاريس اعتراف كند كه آن ها ماموريت رسمي – جنگی - داشته‌اند با آن‌ها به عنوان اسير جنگي برخورد خواهد شد و مشمول معاهده اسراي جنگي ژنو خواهند شد. اما اگر پاریس ماموريت رسمي آن ها را رد كند با آنها به عنوان شهروندان اجنبي برخورد خواهد شد كه به طور غير قانوني داخل خاك سوريه شده‌اند.

مجازات اين جرم نيز در سوريه ممكن است تا حد اعدام پيش رود.

حال سوال این است که دولت فرانسه چگونه باید با این افسران فرانسوی برخورد کند و حتی ممکن است در آستانه انتخابات فرانسه دولت سوریه از آنها بهره‌برداری کند و این بزرگ‌ترین نگرانی سارکوزی رئیس جمهور فرانسه شده است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، دولت فرانسه حاضر شده امتیازات مختلفی به دمشق – البته به صورت مخفی و پشت پرده – بدهد تا این نظامیان آزاد شوند اما تاکنون پاسخ مثبتی از سوی مقامات سوریه دریافت نکرده است. گفته می‌شود که سوری‌ها در سطح بسیار پایینی با فرانسوی‌ها برخورد کرده‌اند.

پربیننده ترین خبرها