در عربستان هنوز با زنان مثل برده رفتار مي شود

در عربستان هنوز با زنان مثل برده رفتار مي شود
يکشنبه 18 تير 1396 - 11:58

يك فعال زن عربستاني كه به علت رانندگي در اين كشور زنداني شده بود، گفت در حالي كه ما در سال 2017 هستيم ولي هنوز در عربستان با زنان مانند برده ها رفتار مي شود. 

العالم - عربستان

روزنامه اينديپندنت، در گزارشي به قلم فيونا كيتينگ در پايگاه اينترنتي خود نوشت: منال شريف كه به علت نقض ممنوعيت رانندگي زنان در عربستان 9 روز زنداني شده بود گفت: تا امروز با زنان در اين كشور مثل برده رفتار مي شود. با اينكه زنان مي توانند گواهينامه رانندگي بگيرند، اما به اين علت كه از نظر قانوني تحت قيمومت هستند، اجازه رانندگي ندارند. 

منال شريف در دهه 20 زندگي اش، مهندس امنيت رايانه بود. وي نخستين زن سعودي است كه به عنوان مشاور امنيت آي تي  مشغول به كار شد. وي يك دهه در شركت نفتي آرامكو عربستان فعاليت كرده است. 

وي در گفتگو با ديلي ميل استراليا گفت: براي دختران و زنان در عربستان بسيار دشوار است كه بدون اجازه قيمشان كاري انجام دهند. 

اين زن 38 ساله، در سال 2011 تصويري ويدئويي از رانندگي خود در خيابان هاي شهر الخُبَر در شرق عربستان بر روي پايگاه يوتيوب قرار داد كه فقط در مدت يك روز، بيش از 700 هزار بار مشاهده شد. 

پس از آن، وي به مرگ تهديد و متهم شد كه سلامت رواني ندارد. وي پس از افتادن به زندان، حضانت فرزندش، شغلش و خانه اش را از دست داد. 

او پس از آزادي، به همراه همسر دوم و پسر كوچك ترش براي اقامت دائم به سيدني مهاجرت كرد. 

منال كه فعال مدافع حقوق زنان است، در مجله تايم به عنوان يكي از 100 فرد تاثيرگذار در جهان معرفي شد. وي جنبش موسوم به Women2Drive  را راه اندازي كرد. اين جنبش از زنان مي خواهد براي دريافت گواهينامه رانندگي تقاضا كنند، و در صورت رد تقاضا، شكايت كنند. 

عربستان تنها كشور جهان است كه در آن، زنان، اعم از سعودي و خارجي، حق رانندگي ندارند و با وجود اينكه هيچ گونه حكم قانوني براي ممنوعيت رانندگي زنان وجود ندارد، اما پليس، احكام مذهبي را در كشور اجرا مي كند. 

در سال 2011 يك زن سعودي ديگر به علت نقض ممنوعيت رانندگي به 10 ضربه شلاق محكوم شد. اما با توجه به محكوميت بين المللي، اين حكم لغو شد.

216

پربیننده ترین خبرها