آغاز جنبش اعتراضی مسلمانان اروپایی علیه تروریسم در فرانسه

آغاز جنبش اعتراضی مسلمانان اروپایی علیه تروریسم در فرانسه
يکشنبه 18 تير 1396 - 14:30

شماری از روحانیون برجسته فرانسوی و اروپایی در قالب حرکتی اعتراضی علیه جنایات تروریست‌ها به نام اسلام، اقدام به راه‌اندازی جنبشی تحت عنوان «جنبش ضدتروریستی» در فرانسه کردند.

العالم-اروپا

شماری از روحانیون برجسته فرانسه و سایر کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا، پرتغال و بلژیک روز شنبه جنبشی تحت عنوان «جنبش ضدتروریستی» را با هدف جداسازی مسلمانان از جرائم صورت گرفته به نام اسلام در جهان، در پاریس پایتخت فرانسه آغاز کردند.

به گزارش روزنامه فرانسوی فیگارو، در جریان این جنبش ضدتروریستی حدود 30 نفر از روحانیون حرکت خود را از خیابان معروف شانزه‌لیزه پاریس که نماد اتحاد ملی و صحنه حمله اخیر تکفیری‌ها بوده است، آغاز کردند و امیدوارند بتوانند جنبش خود را در سراسر اروپا گسترش دهند.

یکی از روحانیون شرکت کننده در این جنبش در اظهاراتی اعلام کرد:  «پیام ما شفاف است و آن اینکه نمی‌توان اسلام را به وحشی‌ها و قاتلانی که به نام خدا افراد را می‌کشند ارتباط داده و ادغام کرد و از جامعه مدنی می‌خواهیم که وارد عمل شوند.»

یکی از روحانیون برجسته شهر لیسبون پرتغال نیز در اظهاراتی در همین خصوص اعلام کرد: «برخی به نام اسلام اقدام به جنایت می‌کنند. ما اینجا هستیم که نگذاریم این جنایت‌ها به نام ما تمام شود. ما به اینجا نیامده‌ایم که بگوییم اسلام دین صلح است چرا که این چیزیست که خودتان می‌دانید بلکه آمده‌ایم که بگوییم در اینجا به دنبال هویت اروپایی خود هستیم.»

براساس این گزارش، حملات تروریستی تکفیری طی سال‌های اخیر موجب کشته شدن صدها نفر در اروپا شده است و حدود 7000 جوان اروپایی طی همین سال‌ها به گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه پیوسته‌اند.

جنبش ضدتروریستی مسلمانان اروپا از دیروز شنبه در فرانسه که با وجود بیش از 3.5 میلیون مسلمان بزرگترین جمعیت مسلمانان اروپا را در خود دارد، آغاز شده و 14 ژوئیه جاری به پایان خواهد رسید.

براساس این گزارش، هیئت روحانیون مسلمان قصد دارند در جریان جنبش ضدتروریستی خود به مکان‌های مختلفی که اخیرا هدف حملات تروریستی تکفیری‌ها بوده، بروند و در این راستا شهرهای برلین، بروکسل، سن اتین دوروروی، تولوز و نیس از مقاصد سفر آنها هستند.

براساس یک تحقیق و مطالعه دانشگاهی که در آن 51 حمله تروریستی 3 سال گذشته در غرب مورد بررسی قرار گرفته، طی 3 سال گذشته یعنی از زمان اعلام خلافت گروه تروریستی داعش در روز 29 ژوئن 2014 تاکنون 51 حمله تروریستی در 8 کشور غربی به وقوع پیوسته است و در این میان فرانسه کشوریست که با 17 حمله تروریستی بیش از سایر کشورها در معرض حملات تروریستی قرار داشته است و پس از آن نیز آمریکا و آلمان با به ترتیب 16 و 7 حمله تروریستی در رده‌های بعدی قرار دارند.

بر اساس این تحقیق، در جریان حملات تروریستی 3 سال گذشته که توسط 65 مهاجم انجام شده، 395 نفر کشته و دستکم یکهزار و 549 نفر مجروح شده‌اند.

بر همین اساس، 14 درصد از مهاجمان و عوامل حملات تروریستی 3 سال اخیر در غرب بطور قانونی در کشورهای مورد حمله اقامت داشته‌اند یا بطور قانونی از کشورهای همسایه به آنجا سفر کرده‌ بوده‌اند. این در حالیست که 5 درصد از این مهاجمان پناهجو یا متقاضی پناهندگی بوده‌اند و 6 درصد به طور غیرقانونی در این کشورها حضور داشته‌اند یا در معرض اخراج بوده‌اند

طبق این تحقیق، 82 درصد از مهاجمان و عوامل این حملات تروریستی پیش از وقوع حملات به نوعی برای مقامات کشورهای مورد حمله شناخته شده بوده‌اند به گونه‌ای که 57 درصد آنها دارای سابقه کیفری بوده‌اند، 18 درصد آنها مدتی را در زندان‌های این کشورها زندانی بوده‌اند و 18 درصد نیز بمنظور مشارکت در جنگ‌های خارجی این کشورها را ترک کرده بودند.

در خصوص حملات به وقوع پیوسته نیز طبق این تحقیق در 8 درصد حملات دستور حمله مستقیما از جانب رهبران گروه تروریستی داعش صادر شده و در 26 درصد موارد مهاجمان با داعش یا دیگر گروه‌های تکفیری ارتباطی نداشته‌اند اما از پیام‌های آنها الهام گرفته‌اند.

در نهایت اینکه در 66 درصد موارد عوامل حملات تروریستی به نوعی با داعش یا دیگر گروه‌های تکفیری در ارتباط بوده‌اند اما به طور مستقل وارد عمل شده‌اند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها