سفر ژنرال لیبیایی به امارات برای همکاری نظامی

سفر ژنرال لیبیایی به امارات برای همکاری نظامی
يکشنبه 18 تير 1396 - 17:11

 ارتشبد خلیفه حفتر، فرمانده ارشد ارتش ملی لیبی برای انجام مذاکرات و همکاری نظامی دوجانبه نظامی با مقامات امارات متحده عربی، وارد ابوظبی شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از خبرگزاری امارات متحده عربی (وام)، حفتر که متحد نخست وزیر قانونی کشورش است و در چندماه اخیر بارها به ابوظبی و دُبی سفر کرده است، چند روز پس از اعلام بازپس گیری شهر بنغازی از مخالفان داخلی، امروز با شیخ محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد امارات متحده عربی دیدار و گفت وگو کرد.
براساس این گزارش، طرفین در این دیدار درباره همکاری های دوجانبه نظامی برای مبارزه با افراط گرایی و سازمان های تروریستی تبادل نظر کردند.
این خبرگزاری بدون اشاره به مدت اقامت ژنرال حفتر در ابوظبی، پیش بینی کرد که او در این مدت با دیگر رهبران این کشور نیز دیدار خواهد داشت.
خبرگزاری فرانسه نیز امروز در گزارشی از ابوظبی، ضمن تایید انجام این ملاقات ها، اعلام کرد که سازمان ملل متحد در ماه ژوئن (خرداماه) امارات متحده عربی را متهم به تامین بالگردهای نظامی و دیگر جنگنده ها به ارتش لیبی به رغم تحریم تسلیحاتی این کشور کرد.
ژنرال حفتر، به عنوان رییس ارتش ملی خودخوانده لیبی چهارشنبه گذشته اعلام کرده بود که بعد از سه سال موفق شده است شهر بنغازی را کاملا از کنترل مخالفان خارج سازد.
این ژنرال پیشین لیبیایی تابعیت آمریکا را دارد و یکی از 350 سرباز تبعیدی لیبیایی است که از سوی مقامات اطلاعاتی آمریکایی در زمینه خرابکاری و دیگر مهارت های چریکی آموزش دیده است تا براساس طرح ریگان، رییس جمهور وقت آمریکا در طرح سرنگونی معمر قذافی، دیکتاتور پیشین این کشور مورد بهره برداری قرار گیرد.
براساس گزارشات، حفتر ظرف سه سال توانست شهروندی آمریکا را به دست آورد و بخش عمده ای از 20 سال اقامتش در آمریکا را در حومه ویرجینیا در نزدیکی ساختمان مرکزی سیا در لنگلی به سر برد.
وی یکی از افسران ارتش بود که در کودتای سال 1969 که قذافی را به قدرت رساند مشارکت داشت، اما در اواخر دهه 1980 در چاد کشور همسایه لیبی در حالی که برای ارتش قذافی می جنگید به اسارت درآمد، به یک مخالف قذافی تبدیل شد و اندکی بعد برای اقامت در آمریکا توسط نیروی هوایی آمریکا به نیویورک انتقال داده شد.
در همان ایام واشنگتن پست گزارش داد که حفتر به سمت رییس یک گروه کنترا مانند مستقر در آمریکا موسوم به ارتش ملی لیبی تعیین شده است.
در 20 مارس 2011 ایالات متحده در حمله هوایی علیه لیبی در کنار انگلیس و فرانسه قرار گرفت و قذافی را سرنگون کرد و در نتیجه این تحولات حفتر وارد لیبی شد.
حفتر تا سال 2014 موضع خود را محکم کرده و در می همان سال «عملیات دیگنیتی» را آغاز کرد.
در مارس 2015 حفتر رسما به عنوان فرمانده ارتش دولتی سوگند خورد که مورد شناسایی سازمان ملل قرار گرفته و در توبروک مستقر بود.
در اینکه حفتر در دوره ای مورد حمایت سیا بوده تردیدی نیست، اما اینکه آیا او همچنان از حمایت های مستقیم آمریکا برخوردار است یا خیر، معلوم نیست. دست کم آنکه حفتر در اقدامات خود از کمک آمریکا بهره می گیرد.
این درحالی است که دولت فیاض السراج نیز رییس دولت لیبی است که مورد حمایت سازمان ملل قرار دارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها