در مصاحبه ترکان با العالم مطرح شد؛

مهمترین تغییرات وزرا درکابینه جدید، از زبان مشاور روحانی

مهمترین تغییرات وزرا درکابینه جدید، از زبان مشاور روحانی
دوشنبه 19 تير 1396 - 11:37

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه مهترین مسأله مورد نظر دولت دوازدهم تولید و اشتغال است تأکید کرد، وزرای مرتبط با موضوع تولید و اشتغال احتمالا افراد جدیدی خواهند بود. 

العالم - گفتگوی ویژه
"اکبر ترکان" شامگاه یکشنبه در مصاحبه اختصاصی با شبکه العالم گفت: دولت دوازدهم برای رسیدن به اهداف مهمی مانند اشتغال، مبارزه با فساد، فقر زدایی، برنامه ای در اختیار دارد که برنامه ششم توسعه نام دارد، و اصلی ترین حرکتهای دولت در قالب آن برنامه خواهد بود.
ترکان در برنامه من طهران شبکه خبری العالم اظهار داشت امیدواریم برای نرخ 8 درصد، مجموع سرمایه گذاری هایی که باید در کشور اتفاق بیفتد، 30 رصد تولید ناخالص داخلی باید سرمایه گذاری شود، یعنی شکل گیری سرمایه باید به 30 درصد تولید ناخالص داخلی برسد، اکنون مجموعه سرمایه گذاری در کشور 18 درصد تولید ناخالص داخلی است که با منابع بخش خصوصی، دولتی و بانکی است. رساندن آن به 30 درصد، مسلتزم آوردن منابع جدیدی از خارج برای شکل گیری سرمایه در داخل است که می تواند منابع ایرانیان مقیم خارج، منابع خارجیان، منابع فاینانس و یا سرمایه گذاری مستقیم خارجی باشد. 
ترکان در پاسخ به سؤالی درخصوص تغییرات در دولت آینده و مشارکت زنان در پست های وزارتی گفت: در دولت آینده حتما تغییرات خواهیم داشت و این تغییرات در نقاطی است که در دولت یازدهم نقاط قوت نبودند، مثلا در بخشهایی ما نقایصی داشتیم که مردم آن را دیدند، و اگر با همان مدیریت و تیم ادامه دهیم نقصها دنبال ما خواهند آمد.
ترکان خاطرنشان کرد: در استفاده از خانم ها در کابینه در دولت قبلی ما یک زیر خانم در بهداشت و درمان داشتیم که قضاوت راجع به ایشان این بود که توانست با توجه به شرایط وزارتخانه خود را مدیریت کند، بنابراین دلیل ندارد که ما در دولت دوازدهم نتوانیم از خانم ها به عنوان وزیر استفاد کنیم. 
مشاور رئیس جمهور تأکید کرد: مهترین مسأله تولید و اشتغال است، بنابراین وزرای مرتبط با تولید اشتغال احتمالا افراد جدیدی خواهند بود، نکته دوم این است که ما دربخش سیستم بانکی دچار مشکل هستیم، بنابراین برای حل مشکلات بانکی حتما در مقامات ذیربط در تصیمم گیری نظام بانکی هم باید تغییراتی صورت بگیرد.
* نظام جدید آمریکا، ضد نظم و قواعد جهان است
ترکان درخصوص دولت جدید آمریکا گفت: نظام جدیدی که در آمریکا حاکم شده، ضد نظم و قواعد جهان است. بروکراسی و تیم ترامپ، همه توافقات بین المللی را نقض کرده است؛ توافقات زیست محیطی، انرژی، سیاسی و همکاری های بین المللی که قبلا نسبت به آنها متعهد شده بود. لذا ما اکنون در آمریکا با یک سیستم اداری غیر قابل پیش بینی مواجهیم، افرادی که معلوم نیست اصول تصمیم گیری آنها بر چه چیزی استوار است که بتوان راجع به آنها پیش بینی کرد.
وی افزود: کسی در آمریکا امروز تصمیم گیری می کند که ممکن است به طور ناگهانی به رئیس جمهور یک کشور دیگر بگوید به من این مقدار میلیارد دلار به من بدهکار هستی، و کی آن را پرداخت می کنی. همه جهان سالها برای پیشگیری گرم شدن زمین و مهار روند رشد سوخت های فسیلی تلاش کرده اند، که این امر به  ایجاد کنوانسیون های متعدد شده است که جهان روی آن محورها با آن همکاری می کنند، ولی اکنون رئیس جمهور آمریکا به هیچیک از آنها پایبند نیست و شرایط غیر قابل پیش بینی را به وجود آورده است.
ترکان خاطرنشان کرد: در نظام مدیریتی، وقتی موضوعی با ریسک مواجه است، مدیریت ریسک می کنیم و قادریم آن را حل کنیم، اما امروزه با پدیده ای به نام عدم قطعیت مواجهیم؛ رئیس جمهور آمریکا و تیمش ما را با عدم قطعیت مواجه کرده است، نه با ریسک، ما با پدیده ای مواجهیم که نمی دانیم چه خواهد شد، و همه جهان در مواجهه با این رئیس جدید مواجهند.
ترکان درخصوص اوضاع منطقه اظهار داشت: در دوران جنگ تحمیلی رژیم بعث در عراق با تحریک قدرتهای مسلط به ایران حمله و جنگ 8 ساله را به ایران تحمیل کردند که هدف از آن متوقف کردن انقلاب اسلامی بود. برای آنکه همه اعراب حوزه خلیج فارس را در کنار صدام نگه دارند 6 کشور حوزه خلیج فارس را به عنوان G6 شورای همکاری خلیج فارس در کنار صدام علیه ایران نگه داشتند. ولی نتیجه جنگ آن شد صدام به اهداف خود نرسید و به کویت حمله کرد که منجر به سرنگونی صدام و متلاشی شدن حکومت آن شد و امروز مردم عراق بر این سرزمین مسلط شدند.
وی افزود: پس از آن در دوره دوم یعنی بهار عربی و حرکتهای مردمی در کشورهای اسلامی شروع می شود، مانند مصر و تونس.  وقتی در این دو کشور حکومت با حرکت مردمی سرنگون شد، دنیای غرب تصمیم گرفت از این فرصت استفاده کند و حساب قدیمی را که مربوط به زمان عبدالناصر بود، تسویه کند.
ترکان خاطرنشان کرد: عبدالناصر با حمایت خودش قذافی را در لیبی و حافظ اسد ا در سوریه سرکار آورد؛ و دنیای غرب تصمیم گرفت از عبدالناصر انتقام بگیرد؛ بنابراین غرب وارد شد تا با استفاده از فرصت نظام های سوریه و لیبی را سرنگون کند. در لیبی دیدید که چه جنایتهایی کردند و چه تعداد انسان را کشتند، در لیبی هنوز اوضاع به حالت عادی بازنگشته، کشور پاره پاره شده، و نفت آن به تاراج رفته است. در سوریه نیز همه چیز برای تکرار  اوضاع لیبی مهیا بود، ولی جمهوری اسلامی ایران اجازه آن را نداد.
* منطقه اکنون شاهد بازی شاهزدادگان است
مشاور رئیس جمهور اظهار داشت: ولی در مقطع سوم مربوط به دوره اخیر است که بازی سیاستمداران اصلی نیست و بازی شاهزادگان است؛ شاهزادگانی از امارات و عربستان بازی قدرت دارند، زیرا دوران پدران خود را تمام شده می بینند و این جوانان ماجرا جو قصد دارند حکومتهای حوزه خلیج فارس را در دست بگیرند. بنابراین از امارات و عربستان آغاز شده و این ماجراجویی را تا جایی بردند که سیستم حکومت آمریکا را هم درگیر کردند.
ترکان افزود: همانطور که دیدید، به رغم آنکه پنتاگون و سی آی ای نظر دیگری درباره عربستان داشتند، شاهزادگان بازی خودشان را کردند و با ترامپ بازی کرده و به او رشوه دادند. ترامپ هم چون اهل داد و ستد است، به این امر به عنوان تجارت سودآور نگاه کرد درحالیکه نظام اداری آمریکا موافق این جریان نبود.
ترکان گفت: این بازی شاهزادگان است، ولی این بازی به جایی نمی انجامد. آنها فکر می کردند که می توانند اعراب را یکپارچه در کنار خود نگه دارند و یک استراتژی اسرائیل را پیاده کنند. 
ترکان تأکید کرد: این استراتژی اسرائیلی این است که پس از 70 سال مبارزه اعراب علیه اسرائیل متوقف شود، و برگردد به یک رویارویی فرقه ای در جهان اسلام که این امن ترین سیستم برای بقای رژیم اشغالگر قدس به وجود می آورد. 
مشاور رئیس جمهور اظهار داشت: شاهزادگانی که بازی جدید خلیج فارس را اداره می کنند می دانند که قادر به حرکت نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران نیستند، ولی استراتژی آنها این است که آمریکا را برای جنگ علیه ایران تحریک کنند. ولی در آمریکا نه جمهوری خواهان و نه دموکراتها علاقمند و موافق جنگ با ایران نیستند، زیرا از عواقب شوم و وحشتناک چنین جنگ خطرناکی بیشتر از ترامپ تاجر نگران هستند؛ ترامپ حرفهایی را به عنوان تاجر می زند ولی نظام سیاسی آمریکا بر مبنای فکر استرتژیست ها حرکت می کند، بنابراین شاهزاده ها به زودی خواهند فهمید که قادر نیستند جنگی بین ایران و آمریکا به راه بیاندازند، و خیلی زود این اتفاق می افتد.  
* وضعیت سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد تجاری
ترکان درخصوص وضعیت سرمایه گذاری های خارجی در مناطق آزاد تجاری گفت: به دلیل آنکه بازگشت سرمایه در مناطق آزاد تجاری طولانی مدت است، شانس جذب سرمایه گذار خارجی بالا نیست،  سرمایه گذار خارجی و یا داخلی زمانی جذب فعالیت می شود که بتواند در میان مدت بازگشت سرمایه داشته باشد و اگر این امر طولانی شود، بخش خصوصی داخلی و خارجی رغبت نمی کنند، بنابراین فرودگاه، بندر، اسکله و بزرگراه در مناطق آزاد تجاری را با بودجه خودمان ساخته ایم. 
وی افزود: کار برای جذب سرمایه گذاران خارجی و صنعتگران کار آغاز شده ولی از نتایج آن راضی نیستیم، به این علت که در دوران تحریم با نظام های پولی و بانکی فاصله پیدا کردیم، ولی اکنون نظام بانکی بین المللی از قواعدی تبعیت می کند که تک تک کشورهای دنیا خودشان را با آن تطبیق داده اند، ولی ما به علت تحریم ها خودمان را با آن تطبیق نداده ایم، لذا نظام نگهداری حسابها، ارزیابی بانکها، و اعتبارسنجی بانکها و بنگاه ها در مناطق آزاد مطابق معیارهای بین المللی نیست و ما در حال تغییر این رویه هستیم تا بتوانیم با نظام های بین المللی بانکی تطبیق داشته باشیم.
ترکان خاطرنشان کرد: کشورهایی که با ما در این زمینه ها نزدیک شده اند، همسایگان مجاور هستند مانند جمهوری آذربایجان در مناطق آزاد ارس و ماکو و ترکیه در منطقه آزاد ماکو به دلیل مجاورت و شناخت آنها از بازار ایران، و یا کویت برای اروند و سرمایه گذارانی هم برای قشم و چابهار آمده اند که خوشبختانه روابط قومی و محلی بین اهالی بلوچستان ایران و در قشم با عمانی ها هست، انها را تشویق کرده که برای رفت و آمد و تجارت گامهای مؤثری بردارند.

پربیننده ترین خبرها