سخنگوی وزارت خارجه مطرح کرد:

علامت جدی که از ایران به آمریکا در باره برجام ارسال شد

علامت جدی که از ایران به آمریکا در باره برجام ارسال شد
دوشنبه 19 تير 1396 - 11:56

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به سیاست های آمریکا در قبال برجام با اشاره به این که حضور توتال در ایران ارسال علایم جدی به واشنگتن است، گفت که ما نگرانی در خصوص برجام نداریم زیرا ترامپ نمی تواند به تنهایی در زمینه نقض آن اقدام کند.

العالم ـ ایران 

بهرام قاسمی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران درباره سیاست های امریکا در قبال برجام و نگرانی های وزارت خارجه در خصوص این اقدامات خاطرنشان کرد : ما نسبت به این موضوع نگران نیستیم. به نظر می رسد ترامپ نمی تواند به تنهایی به نقض آن اقدام کند لذا اقدامات ضد ایرانی خود را به لوایح دیگر متمرکز کرده است تا آثار روانی خود را بر برخی مسایل بگذارد .

وی گفت: حوادث اخیر علایم جدی و مثبتی در آن وجود دارد (حضور توتال در ایران). برای قضاوت در مورد آینده نیز فعلا صبر می کنیم. کشور امروز بیش از گذشته آمادگی لازم در برابر اقدامات را دارد.

آزاد سازی موصل

قاسمی آزادسازی موصل از سیطره گروه تروریستی داعش را تبریک گفت و افزود:  این امر با همت همه عشایر، قبایل، بسیج و نیروهای امنیتی و دولت مرکزی عراق اتفاق افتاد و امیدواریم شروعی برای ریشه کنی تروریسم در منطقه باشد.

خدمات کنسولی به حجاج ایرانی در عربستان

سخنگوی وزارت خارجه با بیان این که ایران و عربستان دارای روابط دیپلماتیک نیستند، خاطرنشان کرد، برای حج امسال سازمان حج و زیارت مسیولیت مذاکره با عربستان سعودی را پذیرفت و به تفاهمات لازم نایل آمد و مقدمات کار فراهم شده است . تیم ها به عربستان گسیل شدند .بخش کنسولی باید تیم سرپرستی را همراهی می کرد و بر همین اساس ده نفر از همکاران ما برای ارائه خدمات کنسولی به شهروندان ایرانی حضور خواهند داشت و خدمات لازم را ارائه خواهند کرد.

دیدار پوتین و ترامپ

سخنگوی وزارت خارجه گفت: آنگونه که در رسانه های روسی آمده بود نسبت به دیدار ولادیمیر پوتین و دونالد تراتمپ روسای جمهور روسیه و آمریکا اظهار خوشبینی  شده بود و ما هم امیدوارم در جهت صلح و امنیت جهانی باشد و باید منتظر اخبار و جزییات بیشتر در مورد این دیدار باشیم.

روابط تجاری با قطر

قاسمی در باره حقوق تجار ایرانی در داد و ستد با قطر نیز خاطرنشان کرد، روابط ما با همسایگان و قطر ادامه دارد و اتفاق جدیدی صورت نگرفته است و کارها طبق روال در جریان است. اگر مشکلاتی وجود داشته باشد از طریق کانالهای خاصی قابل پیگیری است. نگاهی که ما به همه همسایگان خود خواهیم داشت ارتباط و ارتقای روابط است.

تردید در رفتار آمریکا در سوریه 

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص توافقات آمریکا و روسیه بر سر سوریه و ضمانت اجرایی آن تصریح کرد: ما با ترکیه و روسیه در خصوص مسایل سوریه روابط و تماس های مستمری داریم و در حال مشورت هستیم ولی آنچه که در تفاهم آمریکا و روسیه اعلام شده اگر بتواند تسری پیدا کند به کل سوریه و زمینه ای برای ثبات و تثبیت آتش بس باشد، می تواند مفید باشد اما با توجه به سابقه آمریکا، جای تردید دارد. به هر حال آنچه ایران دنبال می کند حفظ تمامیت ارضی سوریه است. لذا باید توجه داشت که این نشست ها اگر با دیدن واقعیت ها نباشد با شکست روبرو خواهد شد. بحث مردم سوریه و حاکمیت باید مدنظر قرار گیرد.

قاسمی در خصوص کمیسیون مشترک برجام گفت: این کمیسیون در زمان مشخص خود برگزار خواهدشد و مباحث قبل در کمیسیون مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

استقبال ایران از معاهده جدید منع سلاح های اتمی

وی در باره تصویب معاهده جدید منع سلاح اتمی خاطرنشان کرد: ما از این تفاهم استقبال کرده و برای جهان عاری از سلاح کشتار جمعی تلاش می کنیم. امیدوار هستیم روزی شاهد خاورمیانه ای عاری از سلاح های کشتار جمعی باشیم و اقدامات بعدی کمک کند در منطقه و کل جهان شاهد گسترش و مسابقه بر سر این سلاح ها نباشیم.

علت فشارهای رژیم صهیونیستی به آمریکا و روسیه در سوریه

سخنگوی وزارت خارجه در باره فشارهای رژیم صهیونیستی به آمریکا و روسیه درباره سوریه تصریح کرد، که این اقدمات صهیونیست ها موضوع جدیدی نیست و تلاش هایی برای تامین امنیت خودشان است. در همین خصوص جزییات مذاکرات آمریکا و روسیه هنوز مشخص نیست. امیدوارم این نشست به شکست منجر نشود و بتواند گامی در جهت صلح و امنیت برای مردم سوریه باشد.

قاسمی در باره مذاکرات صلح سوریه در آستانه قزاقستان نیزگفت: پروسه آستانه در حال انجام است و سابقه نشان می دهد در این نوع تفاهمات اگر به واقعيت ها توجه نشود با شکست روبرو می شود.

وی افزود: روند آستانه دارای فراز و نشیب هایی است و کار ساده ای نیست .چنین انتظاری هم نیست که در هر اجلاسی گام های بزرگی برداریم . پیچیدگی سوریه کار را دشوار کرده و فکر می کنم تاریخ اجلاس کارشناسی بعدی مشخص و تفاهم شده در تهران برگزار شود.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: دیروز با سفیر روسیه صحبت کردم و فردا هم هیئتی روس در تهران است و گفتگو ها ادامه دارد.

عناصر ثالث در صدد ایجاد موانع در روابط ایران و تاجیکستان

قاسمی در خصوص روابط ایران و تاجیکستان نیز عنوان کرد: روابط خوبی بین دو کشور وجود دارد اما عناصر ثالث تلاش می کنند در این خصوص مانع ایجاد کنند و ما سعی می کنیم که با یک نگاه مثبت این موانع را برداریم و امیدواریم این تلاشها ثمر دهد و دولت تاجیکستان از سو تفاهم های ایجاد شده نسبت به ایران دور شود.

روابط ایران و کانادا

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در باره روابط ایران و کانادا تصریح کرد، آخرین تماس چند هفته قبل از انتخابات بود. هیئتی از کانادا در تهران حضور داشتند که مذاکراتی صورت گرفت. تاریخ جدیدی هم برای مذاکرات بیشتر مشخص خواهد شد. امیدواریم این مذاکرات ادامه پیدا کند و به نتیجه برسیم. بدون شک مسئولیت این حوزه با وزارت خارجه است و با طرف کانادایی در حال مذاکره است. فعلا مذاکرات در همین شکل و در سطح مدیرکل خواهد بود که در صورت تعیین تاریخ جدید، نشست بعدی برگزار خواهد شد.

حملات تروریستی از مرزها پاکستان به ایران

قاسمی در واکنش به خبری در مورد شلیک سه راکت به سوی تروریست ها در خاک پاکستان بدون تایید این خبر، خاطرنشان کرد، علی رغم سفر دکتر ظریف {وزیر خارجه کشورمان} و گفتگوهای صورت گرفته، هر از گاهی شاهد تحرکات تروریستی از سوی مرزهای پاکستان هستیم. ما به زودي کمیسیون مشترک امنیتی را که حاصل تفاهمات سفر اخیر ظریف است، شکل خواهیم داد و در مورد مرزها و امنیت آنها صحبت خواهیم کرد.

طرف سعودی اطمینان های لازم برای تامین امنیت زائران ایرانی داده است

وی در خصوص تامین امنیت زایران ایرانی گفت: نمی دانم که طرف سعودی دراین خصوص چگونه عمل خواهد کرد اما این قضیه جز وظایف آنها است و این مسئله بسیار مهم است و در مذاکرات اطمینان های لازم حاصل شده و حجاج ما نباید نگرانی داشته باشند. اخبار حج را هم از سازمان حج حجت زیارت باید کسب کرد.

قاسمی افزود: مقدمات کار توسط سازمان حج و زیارت صورت گرفته و مراحل نهایی هم در حال انجام است و جلسات مختلفی توسط ارگان های کشور برگزار شده و توصیه های لازم از طریق کانال ها در اختیار داوطلبان سفر به حج قرار داده شده است لذا فکر می کنم که دیگر نیازی به توصیه ما نیست.

حفظ تمامیت ارضی عراق به نفع همگانخواهد بود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در باره سفر نمایندگانی از اقلیم کردستان عراق به تهران خاطرنشان کرد، حاکمیت عراق و یکپارچگی آن مهم است. ما با همه اقوام ارتباط داریم و این ارتباط ادامه دارد. اکنون آقای جلال طالبانی در تهران است. حفظ حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق به نفع همه و تمام مردم ساکن در این سرزمین است و هرگونه اقدامی غیر از این می تواند اعراب را با هرج و مرج روبرو کند. همه باید برای کیان و حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور تلاش کنیم.

مشکل دریافت پاداش کی روش به دلیل تحریم ها

قاسمی در باره اظهارات کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان در مورد مشکلات دریافت پاداش فیفا به خاطر صعود تیم ملی به جام جهانی ٢٠١٨ روسیه به دلیل تحریم ها، تصریح کرد، وزارت خارجه از گذشته تمام تلاش خود را به کار گرفته و در این خصوص هم اقداماتی انجام شده و اگر هم مشکلی باشد از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.

اتهام جاسوسی ایران از آلمان نادرست است

وی در واکنش به اتهام آلمان نسبت به جاسوسی ایران از این کشور تاکید کرد: این گزارش ها درست نیست و سو تفاهم در آن است و قابل اعتنا نخواهد بود و اخیرا وزیر خارجه ما در آلمان بوده و روابط ما خوب است و اصل ما عدم دخالت در امور داخلی کشور هاست.

پرونده دیپلمات های ربوده شده ایرانی

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درخصوص آخرین وضعیت چهاردیپلمات ربوده شده ایرانی در لبنان گفت: پرونده در این زمینه مفتوح و در حال پیگیری است و امیدوارم خبرهایی در آینده داشته باشیم.

موضع ایران در قبال بحران قطر

وی در خصوص حمایت ایران از قطر خاطرنشان کرد، نگاه ما به همسایگان کمک و دعوت به آرامش و مذاکره است و بدون نگاه جانبدارانه سعی می کنیم کشورها از طریق گفتگو بر مشکلات فایق آیند.

دست هایی در صدد شدت بخشیدن به درگیری های قره باغ است

قاسمی درباره درگیری ها در قره باغ نیز گفت: این درگیری مورد پسند هیچ کس نیست. ما نگران این موضوع از ابتدا بودیم و به عنوان میانجی وارد شدیم. امروز هم نگرانی خود را داریم. این تنش به نفع هیچکس نیست و احساس می شود عناصری خارج از منطقه برای شدت بخشیدن به آن تلاش میکنند. از تنش های اخیر متاسف هستیم و متاسفانه در این درگیری ها کودک دو ساله ای کشته شد. امیدوارم به توصیه های ما عمل کنند.

پربیننده ترین خبرها