لاوروف: قانون اساسی سوریه ظرفیت مشارکت مخالفان را دارد

لاوروف: قانون اساسی سوریه ظرفیت مشارکت مخالفان را دارد
سه شنبه 20 تير 1396 - 04:15

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه ضمن تاکید مجدد بر حمایت مسکو از گفت وگوها درباره اصلاح قانون اساسی سوریه در مذاکرات ژنو، تاکید کرد که هیچ نیازی به تاخیر در شریک کردن مخالفان در اداره کشور نیست.

العالم سوریه

لاوروف در کنفرانس خبری مشترک با همتای خود از اوستیای جنوبی در مسکو درباره مذاکرات ژنو درباره سوریه گفت: همانطور که به یاد دارید در دور گذشته مذاکرات توانستیم هیات های مخالفان و هیات اعزامی دولت سوریه را به گفتگو درباره چهار مسئله، نگارش قانون اساسی جدید، تشکیل دولت انتقالی، انتخابات و مبارزه با تروریسم تشویق کنیم.

روسیا الیوم در گزارشی نوشت: لاوروف در نشست خبری روز دوشنبه تاکید کرد که مسکو عقیده دارد اصلاح قانون اساسی سوریه و مقابله با تروریسم باید دو محور اصلی مذاکرات سوریه باشد اما در عین حال نباید دو موضوع دیگر، انتخابات و تشکیل دولت انتقالی را که دیمستورا فرستاده سازمان ملل در امور سوریه به عنوان محورهای این گفت وگوها تعیین کرده، نادیده گرفته شود.

وی تاکید کرد که مسکو از تلاش های دیمستورا برای تشویق طرف های سوری به نشستن پشت میز مذاکره به منظور هماهنگی و ترسیم چارچوب اصلاحات قانون اساسی سوریه، حمایت می کند.

لاوروف گفت: تا زمان تصویب قانون اساسی جدید، قانون اساسی کنونی سوریه، قانون اساسی رسمی این کشور است که در آن شرایط مناسبی برای حضور بیشتر نمایندگان مخالفان در اداره کشور وجود دارد و امیدوارم گفتگوها در این زمنیه ثمر بخش باشند.

وزیر امور خارجه روسیه درباره مبارزه با تروریسم نیز گفت: امیدوارم دستاوردها در مورد ایجاد مناطق عاری از تنش و درگیری در سوریه، و بویژه توافق بدست آمده بین روسیه و آمریکا و اردن در نهم جولای، به موفقیت مبارزه با تروریسم کمک کند.

دور هفتم مذاکرات صلح سوریه در ژنو روز دوشنبه بر اساس موفقیت‌هایی که به تازگی در روند تثبیت آتش بس در سوریه حاصل شده  است، آ  آغاز شد و روسیه و آمریکا اندکی قبل از آغاز مذاکرات ژنو تاکید کردند که درباره شرایط برقراری آتش بس در جنوب سوریه و ایجاد منطقه کم تنش در حومه درعا و سویدا توافق حاصل شده است.

از سوی دیگر روسیه، ترکیه و ایران نیز به عنوان کشورهای ضامن آتش‌بس در سوریه تاکید کردند که به هماهنگی در خصوص ایجاد سه منطقه کم تنش دیگر در ریف ادلب، حمص و غوطه شرقی در ریف دمشق نزدیک شده اند.

213

 

پربیننده ترین خبرها