اپلیکیشن اندازه گیری قند خون طراحی شد

اپلیکیشن اندازه گیری قند خون طراحی شد
سه شنبه 20 تير 1396 - 09:13

دانشمندان برای تسهیل انجام آزمایش خون در بیماران دیابتی اپلیکیشن جدیدی طراحی کرده اند. دانشمندان بریتانیایی اخیراً موفق به طراحی و ساخت اپلیکیشنی برای اندازه گیری قند خون شده اند.

العالم - گوناگون

 این اپلیکیشن می تواند بدون نیاز به قطره ای خون، میزان قند خون را اندازه گیری کند. بسیاری از کارشناسان عقیده دارند ساخت این اپلیکیشن می تواند به زندگی میلیون ها نفر در جهان که دچار بیماری قند خون هستند، کمک کند.

با استفاده از این اپلیکیشن که Epic Health نام دارد، بیمار مجبور نیست تا روزانه چندین در انگشت و یا بخشی از بدن خود برای  گرفتن خون، سوزن فرو کند. این اپلیکیشن قابل استفاده برای بیماران مبتلا به قند خون نوع ۱ و نوع ۲ است. برای استفاده از این اپلیکیشن کافی است پس از نصب و اجرای آن روی دستگاه، کاربر نوک انگشت خود را روی لنز دوربین دستگاه قرار دهد. در این حالت اپلیکیشن با تصویر برداری دقیق از نوک انگشت شخص می تواند به یک سری اطلاعات از قبیل میزان ضربان قلب، دمای بدن، فشار خون، سرعت تنفس و میزان اکسیژن داخل خون دسترسی پیدا کند.

به گفته دومینیک وود، طراح این اپلیکیشن، روش کار در این اپلیکیشن به صورت تست غیر تهاجمی است. در واقع با استفاده از این اپلیکیشن اطلاعات سلامت فرد که از روی تصویر اثر انگشت ثبت شده توسط دوربین دستگاه استخراج می شود و برای دریافت نتیجه مطلوب و همچنین سنجش میزان قند خون استفاده می شود. به گفته وود این اپلیکیشن می تواند به افرادی که به در گروه افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری دیابت قرار میگیرند برای پیشگیری کمک کند.

نکته مهم دیگر در خصوص کار آیی این اپلیکیشن این است که میزان و درجه مقاومت بدن به انسولین نیز توسط این اپلیکیشن اندازه گیری می شود. از این رو می توان روش مناسبی بر اساس میزان مقاومت بدن فرد به انسولین برای پیشگیری از ابتلا به دیابت در فرد انتخاب کرد. اطلاعاتی که این اپلیکیشن در خصوص میزان ضربان قلب و نرخ تنفس فرد بیمار بدست می آورد به سطح قند خون در بیمار مربوط است. همچنین از این اطلاعات می توان برای کمک به فرد در تغییر سبک زندگی به منظور جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع ۲ استفاده کرد.

دن هوارت، یکی از اعضای مرکز دیابت بریتانیا، بر این عقیده است که استفاده از این اپلیکیشن نه تنها برای بیماران مبتلا به دیابت بدون دردسر است بلکه می تواند راه گشای پیشرفت در زمینه تکنولوژی های مرتبط به حوزه پزشکی باشد.

این اپلیکیشن که از سه سال پیش کار طراحی و ساخت آن آغاز شده است در حال حاضر در حال گذراندن تست های بالینی است. قرار است تا پایان سال جاری میلادی، اوایل زمستان سال جاری این اپلیکیشن در دسترس عموم قرار گیرد. دانلود و استفاده از این اپلیکیشن برای تمامی افراد رایگان است.

منبع : click

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها