فراخوان آزمایش در آمریکا؛

کاشت رایانه در مغز برای تسهیل ارتباط با دنیای دیجیتال

کاشت رایانه در مغز برای تسهیل ارتباط با دنیای دیجیتال
سه شنبه 20 تير 1396 - 10:16

سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفتهٔ دفاعی(دارپا) وابسته به وزارت دفاع آمریکا از انتخاب ۵ داوطلب برای اجرای برنامه ای موسوم به NESD خبر داده است.

العالم - گوناگون

در قالب این برنامه موسوم به طراحی سیستم مهندسی عصبی که با همکاری دانشگاه های براون، کالیفرنیا، کلمبیا و چند مجموعه پژوهشی و تحقیقاتی دیگر اجرا می شود، یک سیستم رایانه ای قابل کاشت در مغز انسان ابداع می شود که برقراری ارتباط بین مغز و جهان دیجیتال را تسهیل می کند.

این رابط کاربری بین مغز و رایانه ها که wetware نام گرفته، قادر به تبدیل سیگنال های شیمیایی و الکتریکی از مغز و تبدیل آنها به داده های قابل درک برای رایانه ها و دیگر سیستم های الکتریکی است. دارپا بودجه ای چند میلیون دلاری را به اجرای طرح یاد شده اختصاص داده است.

رابط یاد شده بعد از تکمیل، برای برقراری ارتباط همزمان حداکثر ۱۰۰ میلیون یاخته عصبی در مغز با رایانه ها قابل استفاده خواهد بود. البته با توجه به وجود ۸۶ میلیارد یاخته عصبی در مغز انسان این رقم ناچیز تلقی می شود.

در مرحله اول اجرای این طرح نرم افزار و سخت افزار مورد نیاز برای برقراری ارتباط میان مغز و رایانه ها ابداع خواهد شد. پیش بینی می شود این کار یک سال به طول بینجامد. در مرحله دوم برای پالایش و کوچک سازی ابعاد این فناوری تلاش می شود تا جاگذاری آن در مغز تسهیل شود.

نتیجه نهایی اجرای این طرح ابداع رابط کاربری بیوالکتریکی خواهد بود که به رایانه ها کمک می کند آنچه که مغز انسان می بیند را ببینند و آنها را به صورت ویدئویی پخش کنند. تکمیل این فناوری کمک شایانی به افراد نابینا نیز خواهد کرد تا درک بهتری از جهان اطراف پیدا کنند. زیرا ساخت چشم مصنوعی مجهز به حسگرهای بصری قابل اتصال به مغز نیز در طرح یاد شده پیش بینی شده است.

اجرای این طرح جنبه های پزشکی هم دارد و با استفاده از الکترودهای متصل شونده به مغز می توان به قربانیان حملات و سکته های مغزی کمک کرد تا توان تکلم خود را مجددا به دست آورند.

منبع : mehrnews

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها