تحریم های جدید امریکا با روح برجام در تعارض است

تحریم های جدید امریکا با روح برجام در تعارض است
سه شنبه 20 تير 1396 - 17:18

معاون وزیر امور خارجه روسیه، سه مرحله تحریم جدید امریکا علیه شرکت های ایرانی را متناقض با روح برجام ارزیابی کرد.

العالم - ایران

معاون وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد: از سه مرحله تحریم جدید امریکا علیه شرکت های ایرانی و برخی کشورهای دیگر پس از روی کار آمدن ترامپ به شدت ناامید شدیم؛ این اقدام اگر با مفاد برجام در تضاد نباشد قطعا با روح آن در تناقض است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، سرگئی ریابکوف پیش از نشست با سید عباس عراقچی در جمع خبرنگاران گفت: تصورم این است که دولت ترامپ همچنان سرگرم بازنگری سیاست هایش در قبال ایران است. مسلما مسائلی که دولت امریکا درباره قابلیت اجرای برجام و متناسب بودن آن مطرح می کند برای ما بسیار آزاردهنده و نگران کننده است. 

وی افزود : ما در روسیه، اعم از دولت و همه کسانی که در گفتگوهای هسته ای شرکت کردند، تلاش می کنیم دولت امریکا را قانع کنیم که هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد. برجام توافق باارزش و سودمندی است که به سود ایران، امنیت و ثبات منطقه و امنیت و ثبات جهانی است. 

معاون وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: هرگونه تلاش برای بازنویسی یا تفسیر دوباره این توافق را رد می کنیم؛ این توافق بسیار مثبت و متوازن است و اطمینان داریم ایران و دیگر کشورهایی که به درستی برجام اعتقاد دارند قادر خواهند بود این لحظات سخت را به شکلی پشت سر بگذازند که امریکا نیز از این توافق عدول نکند . سیاست ما این است و به طور مداوم آن را به آگاهی دولت امریکا خواهیم رساند. 

ریابکوف همچنین درباره اینکه آیا ترامپ و پوتین در دیدار اخیرشان در هامبورگ درباره توافق هسته ای صحبت کردند گفت: تا جایی که من اطلاع دارم خیر. در این دیدار مسائل مربوط به تحولات و ثبات منطقه ای به ویژه در خصوص بحران سوریه و آنچه ما نقش بسیار مثبت ایران می دانیم میان دو رئیس جمهور مطرح شد. 

وی افزود: دو طرف عمدتا درباره سوریه و برخی توافقات در این خصوص صحبت کردند. اوکراین، روابط دوجانبه مسکو - واشنگتن که دچار مشکلاتی است و همچنین اتهامات امریکا در خصوص مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آن کشور که کاملا نادرست است و معلوم نیست بر چه اساسی مطرح شده است وقت زیادی از این دیدار را به خود اختصاص داد.

ریابکوف گفت: بنابراین فرصت چندانی باقی نماند که درباره برجام گفتگو شود اما در سطوح پایین تر ما به طور مداوم به امریکا یادآوری خواهیم کرد که واشنگتن و همچنین بقیه طرف ها باید برجام را رعایت کنند.

معاون وزیر خارجه روسیه همچنین درباره موارد پی در پی نقض برجام از جانب امریکا اظهار داشت: ما از سه مرحله تحریم جدیدی که امریکا پس از روی کار آمدن ترامپ علیه شرکت هایی در ایران و برخی کشورهای دیگر اعمال کرد به شدت ناامید شدیم. این اقدام اگر با مفاد برجام در تضاد نباشد قطعا با روح آن تناقض دارد.  

وی گفت: علاوه بر این، برای کنار گذاشتن و حذف بخش هایی از برجام و تشدید رویکرد امریکا درخصوص تعهدات ایران تلاش های مشخصی شده که این اقدام نیز کاملا بی ثبات کننده و تاسف برانگیز است. 

ریابکوف افزود: ما در سطوح سیاسی مشابه خودم به امریکایی ها گوشزد خواهیم کرد که این اقدامات به برجام ضربه می زند و آن را تحت تاثیر قرار خواهد داد. به آنان خواهیم گفت که به چالش کشیدن حسن نیت و اعتبار ایران قابل پذیرش نخواهد بود زیرا ایران اکنون برجام را به طور کامل رعایت کرده است و به آن عمل می کند بنابراین مشکلاتی که وجود دارد به سبب رفتار دولت جدید امریکاست. 

وی ابراز امیدواری کرد امریکایی ها با کامل شدن فرایند بازنگری سیاست هایشان در قبال ایران به این نتیجه برسند که نیازی به زیر سوال بردن برجام نیست. این نظر ماست که همواره آن را به طرف امریکایی خواهیم گفت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها