سخنرانی سید حسن نصرالله درباره آزادی موصل

سخنرانی سید حسن نصرالله درباره آزادی موصل
سه شنبه 20 تير 1396 - 22:06

دبیرکل حزب الله لبنان سه شنبه شب درباره پیروزی در موصل و آخرین تحولات منطقه، سخنانی ایراد کرد.

العالم - لبنان

نصرالله در ابتدای سخنان خود، آزادسازی موصل را یک پیروزی بزرگ و عظیم توصیف کرد و فتوای مرجعیت دینی عراق درباره وجوب مقابله با داعش را سرآغاز پیروزی های بزرگ دانست.

 دبیرکل حزب الله گفت: سخن گفتن از پبروزی در موصل را بايد از اهميت نقش مرجعيت آغاز کرد. فتواي مرجعيت در عراق نقطه عطفي در پيروزي‌هاي بزرگ بود، زیرا این فتواي مردم را از حيرت بیرون آورد، دشمن را به خوبي نشانه رفت و مسئوليت همه مردم عراق را مشخص کرد، نوع مبارزه با تهديد را تعيين کرد و ملت عراق را از يأس خارج کرد.

داعش تا نزدیک بغداد رسیده بود

نصرالله افزود: همه به یاد داریم که داعشی‌ها تا نزدیک بغداد هم رسیده بودند و به سرعت در حال پیشرفت بودند؛ به طوریکه همه را در عراق نگران، مضطرب و ناامید کرده بود، اما آیت‌الله سیستانی با فرمان جهادی که دادند و فرمودند افرادی که در جنگ با داعش شهید شوند شهید محسوب می‌شوند، اقدام مهمی در راستای مبارزه با داعش انجام دادند.

به گفته وی، در ابتدا برخی باور کرده بودند که داعش به راستی یک دولت اسلامی است و در ادامه بهار عربی است، اما مرجعیت دینی به درستی ماهیت دشمن و مسیر جنگ را مشخص کرد. فتوای مرجعیت دینی همچنین باعث حضور صدها جوان در صف جنگ با داعش و تشکیل حشد الشعی به عنوان یک نیروی موثر برای مبارزه با داعش در داخل عراق شد.

دبیرکل حزل الله تصریح کرد: موضع‌گیری قاطع جمهوری اسلامی ایران و در راس آن آیت‌الله امام خامنه‌ای علیه داعش و همچنین حضور فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در عراق نیز در پیروزی بر این گروه تروریستی نقش بسزایی داشتند.

نصرالله افزود: همه کشورها باید از تجربه عراق درس بگیرند و مانند عراقی ها، خودشان سرنوشت خودشان را در دست بگیرند. عراقی‌ها منتظر هیچکس نماندند و به شورای همکاری خلیج فارس و امثالهم امید نبستند و زنان و مردان این سرزمین خودشان با هم متحد شدند و سرنوشت خودشان را تعیین کردند. آنچه باعث پیروزی بر داعش در عراق شد حضور همه نیروها در میدان و مهمتر از همه صبر ملت عراق بود که سه سال حضور داعش را در سرزمین خود به امید پیروزی تحمل کردند.

 آنچه که باعث می شود پیروزی در موصل و دیگر پیروزی های سابق تقویت شود، حفظ این اولویت است و پیروزی در موصل مقدمه ای برای پیروزی قاطع و نهایی است. در سوریه نیز مبارزه با داعش در جبهه های مختلف توسط ارتش سوریه و نیروهای مقابله کننده با تروریست های تکفیری در این کشور ادامه دارد. امروز عراق، سوریه، لبنان و کشورهای هراسان از داعش در برابر یک فرصت تاریخی قرار دارند و فداکاری های مردم عراق و سوریه و حامیان آن چنین فرصتی را ایجاد کرد و باید از این فرصت استفاده کرد و نباید آن را تباه کرد. نباید اجازه بدهیم که این پیروزی ها متوقف شود و نباید به داعش فرصت داد تا دوباره فعالیت های خود را آغاز کند و نباید اجازه داد تا طرف جدیدی کمک های خود را در اختیار این گروه قرار دهد. این اراده ملی و مردمی است که این پیروزی ها را رقم می زند. 

بنابراین این پیروزی مبارک را به همه مستضعفان و مظلومان و تهدید شدگان از این گروه وحشی تبریک می گوییم. نباید تحولات موصل را فراموش کنیم. این که دشمن خارجی از مردم به عنوان سپر انسانی استفاده و تهدید کند که زنان را می کشد، مسئله عجیبی نیست ولی زمانی که یک گروه مسلحی که ادعای حمایت از مردم و ملتی را دارد ولی آن را تهدید کند، موضوع جدیدی بوده که داعش ایجاد کرده است. این گروه مردم را زمانی که می خواستند موصل را ترک کنند از پشت هدف قرار می داد. این مسئله جدیدی است که در گذشته شاهد آن نبودیم. داعش الگوی بسیار عجیبی است. داعش تهدیدی بود که وجهه اسلام را تخریب کرد و دست به کشتار و حمله به تمدن زد و به سود دشمنان فعالیت کرد و در طی دهه های گذشته هیچ طرفی به مانند داعش چنین خدماتی به دشمنان نداشته است. ما امروز در پیروزی موصل در برابر یک فرصت تاریخی برای نابودی کامل داعش قرار داریم و باید از این فرصت تاریخی استفاده کرد.
 

آمریکا حامی داعش است

رهبر مقاومت اسلامی لبنان تصریح کرد: آمریکایی‌ها در مبارزه مردم عراق با داعش تماشاچی بودند. آنها می‌گفتند نابودی داعش بین ۱۰ تا ۳۰ سال طول می‌کشد چراکه می‌خواستند داعش را برای منافع خود و اسراییل به خدمت بگیرند. اکنون برخی رسانه‌های عربی می‌خواهند پیروزی عراق بر داعش را پیروزی آمریکا جلوه دهند، اما این یک فریب بزرگ است. ترامپ و کلینتون خودشان اعتراف کردند که داعش را به وجود آوردند.

دبیر کل حزب الله لبنان ادامه داد: زمانی که به سخنان ترامپ در موارد مختلف باز می گردیم و همچنین اعترافات مقامات آمریکایی نشان می دهد که  این کشور در دوره اوباما و هیلاری کلینتون داعش را تشکیل داده است. آمریکایی ها از داعش حمایت کردند و به متحدان منطقه ای خود اجازه دادند تا از داعش حمایت مالی کنند. مرزها به روی داعش باز شد و محموله های قاچاق نفت این گروه در مناطق مرزی ترکیه، اردن و غیره به فروش رسید. بنابراین آمریکایی ها در برابر آنچه که رخ داده است، مسئولیت نخست دارند. در دوره اخیر که آمریکایی ها برای کمک به مردم عراق وارد میدان شدند، پرسش های زیادی مطرح شد. آیا آمریکایی ها داعش را شکست خورده دیدند و آیا دست پرورده و متحد خود را رها کردند. اصل اساسی در سیاست آمریکا این است که به هیچ ارزش و اصول اخلاقی پایبند نیست و تنها به دنبال منافع بزرگ خود است تا شریک در پیروزی شود که نشانه های آن در نتیجه فداکاری ها و مقاومت مردم عراق آشکار شده است.

تبریک به عراق و ایران

ما بر اساس آنچه که گفتیم به آیت الله العظمی سید علی سیستانی دام ظله الشریف و مرجعیت دینی در نجف اشرف و همه مراجعی که از این فتوا حمایت کردند، تبریک می گوییم. این تبریک را به همه مقامات عراقی در دولت و پارلمان داریم و به ویژه به حیدر العبادی نخست وزیر عراق و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور و همه مسئولان سیاسی، دینی، احزاب و جریان های مختلف عراق و همه فرماندهان نظامی و امنیتی و بسیج مردمی و همه افسران، مبارزان و رزمندگان و همه مردم عزیز، مظلوم، مجاهد و صبور عراق تبریک می گوییم،ملتی که خون آن بر شمشیر پیروز شد. به خانواده های شهدا، زخمی ها تبریک می گوییم. خون شهدا و عزیزان آنان پیروزی و عزت را در دنیا و آخرت رقم زد که همان فوز عظیم است و این پیروزی تاریخی و الهی را به همه تبریک می گوییم. این تبریک را به همه طرف به ویژه جمهوری اسلامی ایران و امام خامنه ای دام ظله الشریف داریم که از عراق در نبرد سرنوشت ساز خود حمایت کردند.

 

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها