«طرح توقف قرارداد با شرکت توتال» از دستور کار مجلس خارج شد

«طرح توقف قرارداد با شرکت توتال» از دستور کار مجلس خارج شد
چهارشنبه 21 تير 1396 - 12:13

طرح سه فوریتی الزام دولت به توقف قراردادتوتال از دستور کار مجلس خارج شد.

العالم- ایران 

نمایندگان در ادامه جلسه علنی امروز -چهارشنبه -مجلس بررسی سه فوریت طرح الزام دولت به رعایت مصالح ومنافع ملی در قراردادهای نفتی و گازی در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی را آغاز کردند.
اما پس از دقایقی کاظم دلخوس نماینده صومعه سرا تذکر داد که در هنگام بررسی طرح ها و لوایح دو فوریتی و سه فوریتی باید نماینده شورای نگهبان در جلسه علنی حضور داشته باشد
علی مطهری که ریاست ساعاتی از جلسه علنی را برعهده داشت پاسخ داد که در صورتی که رسیدگی به طرح در دستور کار مجلس قرار بگیرد باید نماینده شورای نگهبان حضور داشته باشد و قبل از تصویب فوریت آن نیازی به حضور نیست.
وی ادامه داد: تصویب سه فوریت این طرح نیازمند رای دو سوم نمایندگان حاضر در جلسه است .
وی از حسین فرهنگی عضو هیات رییسه خواست که تعداد امضاکنندگان آن را اعلام کند که وی گفت : هم اکنون به کمتر از 15 نفر رسیده است.
مطهری نیز اعلام کرد: با توجه به این که تعدادی از نمایندگان امضاهای خود را از این طرح پس گرفته اند و کمتر از 15 امضا است، این طرح از دستور کار مجلس خارج می شود. 
حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر طراح این طرح سه فوریتی بود. 
بیژن زنگنه وزیر نفت در آغاز جلسه علنی امروز مجلس گزارشی از روند قرارداد ایران با شرکت توتال ارائه و به سوال های نمایندگان پاسخ داد. 
طبق ماده 159 آیین نامه داخلی مجلس طرح های سه فوریتی در شرایطی ارائه می شوند که ' کاملاً اضطراری، حیاتی و برای مقابله سریع با خسارت حتمی' باشد. 
در ماده 166 آیین نامه داخلی هم آمده است که طرح‌ها و لوایح سه فوریتی، پس از تصویب فوریت بلافاصله کلیات و سپس در همان جلسه نسبت به ماده واحده یا هر یک از مواد مذاکره و رأی‏ گیری می‏ شود. 
پیشنهاد نمایندگان قبل از ورود به ماده واحده یا هر یک از مواد پذیرفته می‏ شود و نسبت به آنها پس از اظهارات یک مخالف و یک موافق و نماینده دولت أخذ رأی به عمل می‏ آید. 

ایرنا 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها