کنایه کواکبیان؛ فراکسیون روحانیت چه تخصص نفتی‌ای دارد

کنایه کواکبیان؛ فراکسیون روحانیت چه تخصص نفتی‌ای دارد
چهارشنبه 21 تير 1396 - 12:17

سخنان کنایه آمیز مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران درباره اعضای فراکسیون روحانیت، باعث بروز تشنج در مجلس شد.

العالم- ایران 

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی سه فوریت طرح «الزام دولت به رعایت مصالح و منافع ملی در قراردادهای نفتی» هنگامی که مصطفی کواکبیان نماینده اصلاح طلب مردم تهران در مخالفت با سه فوریت این طرح سخن می گفت، سخنان کنایه آمیز وی باعث اعتراض گروهی از نمایندگان و بروز تشنج در صحن مجلس شد.

کواکبیان در سخنان خود با ادعای این که این سه فوریت برای قفل کردن مسیر تحول کشور است، گفت: گفته شده است که اعضای فراکسیون روحانیت هم سه فوریت این طرح را امضاء کرده اند؛ البته معلوم نیست فراکسیون روحانیت چه تخصص نفتی ای دارد که اظهارنظر می کند.

بعد از این کنایه کواکبیان و در حالی که قبل از وی، احمد مازنی نماینده اصلاح طلب روحانی مجلس در مخالفت با سه فوریت این طرح صحبت کرده بود، اعضای فراکسیون روحانیت مجلس نسبت به ادبیات وی اعتراض کرده و خواستار ارائه تذکر براساس ماده ۷۹ آئین نامه داخلی مجلس شدند.

در حالی که کواکبیان مشغول ادامه سخنان خود با صدای بلند بود، حجت الاسلام مجتبی ذوالنور نماینده قم و عضو فراکسیون روحانیت، نزدیک کواکبیان شد و به وی تذکر داد اما کواکبیان با ادعای این که حجت الاسلام ذوالنور به وی توهین کرده است به او گفت: اگر شما توهین می کنید ما هم توهین می کنیم!

تکرار ادبیات کنایه آمیز کواکبیان باعث اعتراض شدید حجت الاسلام ذوالنور و نمایندگان روحانی مجلس و عموم نمایندگان شد به طوری که فضای مجلس برای دقایقی متشنج شد.

با میانجی گری برخی نمایندگان و آرام کردن فضا، هیئت رئیسه به حجت الاسلام پژمان فر نماینده مردم مشهد وقت داد تا به نمایندگی از فراکسیون روحانیت، پاسخ کواکبیان را بدهد.

پژمان فر سخنان خود را با آیه «واذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاماً» شروع کرد و اظهار داشت: آقای کواکبیان؛ شما اگر نگاهی به گذشته مجلس تا به امروز کرده باشید می بینید که آن چیزی که باعث شد بسیاری از مسائل را جلو ببریم، همین روحانیت بوده است.

وی افزود: روحانیت پای تعهد ننگین و ذلت باری را امضا نکرده و همین نشاندهنده تعهد و تخصص روحانیت بوده است.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: روحانیت پای هیچ تعهدی را امضاء نکرده که بخشی از کشور را به تاراج ببرد. این حرف شما، حرف همان کسانی است که به دنبال حذف روحانیت هستند.

عضو فراکسیون روحانیت مجلس ادامه داد: این رفتار پوپولیستی برخی افراد حاضر در مجلس که به جریانات سیاسی و روحانیت توهین می کنند، باید مورد توجه قرار گیرد که روحانیت هراس ندارد و به دنبال منافع ملی است.

پژمان فر در پایان خواستار بررسی این موضوع از سوی هیئت رئیسه مجلس شد.

پس از سخنان کواکبیان، علی مطهری، نایب رئیس دوم مجلس که اداره جلسه را برعهده داشت تصریح کرد: مقصود آقای کواکبیان توهین به روحانیت نبود و ارادت ایشان به روحانیت معلوم است؛ جایگاه روحانیت و احترام همه نمایندگان به روحانیت روشن است.

وی خطاب به کواکبیان هم گفت: اصل حرف شما هم درست نیست که هر کسی هر طرحی را امضاء می کند باید لزوماً در همان حوزه تخصص داشته باشد؛ طبق آئین نامه، خیلی ها طرح هایی را امضا می کنند که در حوزه کمیسیون تخصصی آنها نیست.

کواکبیان هم در وقت باقیمانده از سخنانش با بیان اینکه کوچکترین قصدی برای اهانت نداشتم عنوان کرد: اگر آخوندتر از این عزیزان نباشم، حداقل خودم دروس فقهی خوانده ام.

وی افزود: به هرحال اگر جسارتی شده، عذرخواهی می کنم.

پس از سخنان کواکبیان، حجت الاسلام حسن نوروزی دیگر عضو فراکسیون روحانیت نیز تصریح کرد: این هم از مظلومیت روحانیت است که آقای کواکبیان می گوید دروس فقهی خوانده است؛ انگار هر کسی از هر جایی بلند می شود خودش را به روحانیت مظلوم اسلام وصل می کند.

وی یادآور شد: در مجلس هشتم نیز فردی خود را روحانی می دانست اما آیت الکرسی را اشتباه می خواند.

مهر 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها