دی‌میستورا: آتش‌بس سوریه به تقسیم کشور نمی‌انجامد

دی‌میستورا: آتش‌بس سوریه به تقسیم کشور نمی‌انجامد
چهارشنبه 21 تير 1396 - 15:05

فرستاده سازمان ملل به سوریه اعلام کرد که آتش‌بس جنوب این کشور یک اقدام مثبت در مسیر درست است و سوری‌ها اطمینان داشته باشند که این اقدام به تقسیم کشور نمی‌انجامد.

العالم-سوریه

 استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط درباره آتش‌بس در جنوب سوریه گفت:‌ هرگونه آتش‌بس یا کاهش تنشی همواره خبر خوبی برای مردم سوریه است پس چرا ما از آتش‌بس حمایت نکنیم.

او ادامه داد: بعد از شش سال جنگ و متأسفانه بعد از کشته شدن 400 هزار تن اولین چیزی که سوری‌ها دنبال آن هستند آتش‌بس است. توافق‌نامه‌ای که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به آن دست یافتند اقدام مهم و دارای اهمیتی در مسیر درست است. این توافق‌نامه طی نشست‌هایی در امان و آستانه محقق شده است.

وی گفت: آتش‌بس جنوب سوریه رابطه غیرمستقیمی با مذاکرات آستانه دارد. درست است که آتش‌بس در امان و نه در آستانه مورد بررسی قرار گرفت اما بخشی از طرح و روندی است که در نشست‌های آستانه درباره آن گفتگو شده بود. این آتش‌بس به زودی در نشست‌های آستانه تصویب خواهد شد.

دی‌میستورا درباره نگرانی سوری‌ها از تبدیل مناطق کاهش تنش به مقدمه‌ای برای تقسیم یا مناطق تحت نفوذ کشورهای منطقه‌ای یا خارجی گفت: من به وضوح به آن‌ها می‌گویم که نگرانی‌تان را درک می‌کنم. زمانی که منطقه کاهش تنش وجود داشته باشد برخی احتمالا گمان می‌کنند که تقسیم یک مسئله واقعی است اما می‌خواهم سوری‌ها بدانند که سازمان ملل و جامعه جهانی مصمم هستند که این مناطق موقت هستند و تقسیم هرگز بخشی از آینده سوریه نخواهد بود.

وی گفت:‌ روسیه و آمریکا منافع مشترکی دارند که یکی از آن‌ها جنگ با داعش است. این گروه می‌تواند با حملات آتی در آمریکا و جاهای دیگر ارتباط داشته باشد. مسئله دوم کاهش تنش در سوریه است. تشدید درگیری به نفع هیچکدام از این دو نیست چراکه به افزایش بی ثباتی منطقه و افزایش موج آوارگان می‌انجامد.

دی میستورا تأکید کرد: من پیش بینی نمی‌کنم که جهشی در این دور از مذاکرات داشته باشیم چراکه ما در مرحله آماده شدن برای لحظه‌ای هستیم که این جهش در آن رخ بدهد. ما مقدمات لازم را فراهم می‌آوریم. روند استانه یک مثال در این زمینه است. همگان فکر می‌کردند به سرعت پیش می‌رود اما آنچه رخ داد اقدام تراکمی و بعد تحقق توافق مناطق کاهش تنش بود. این مشابه روند ژنو است. ما هرگز جهشی به دست نمی‌آوریم اما پیشرفت مثبتی در آماده شدن برای لحظه‌ای داریم که بتوانیم مذاکرات واقعی را آغاز کنیم.

دی‌میستورا درباره مشارکت کردها در این دور از مذاکرات گفت: من زمانی که با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه درباره این موضوع صحبت کردم تأکید کردم که کردها باید بخشی از روند مذاکرات آینده سوریه درباره قانون اساسی جدید باشند. کردهای سوری در سوریه هستند اما من به گروه سیاسی یا نظامی خاصی اشاره نمی‌کنم. کسی نی‌تواند این مسئله را انکار کند که هنوز زمان آن نرسیده که کردها در مذاکرات شکرت کنند چراکه ما همچنان در مرحله ماقبل مذاکرات هستیم. زمانی که مذاکرات درباره قانون اساسی را آغاز کنیم آن هنگام کردها می‌توانند نظرات خود را بیان کنند.

وی درباره دیدارش با مخالفان سوریه نیز گفت:‌ مخالفان سوریه پراکنده هستند. معتقدم که باید در این شرایط حساس و مهم به گروه‌های مختلف مخالف کمک کنم تا به زمینه مشترکی برسند. ما برای ایجاد گروه مخالفان متحد تلاش نمی‌کنیم چراکه این مسئله احتمالا زمان زیادی به طول می‌انجامد بلکه دستکم باید تلاش کنیم که موضع واحدی در قبال مسائلی مثل قانون اساسی، انتخابات یا دولت و مبارزه با تروریسم اتخاذ کنند. حداقل این مسئله به اعتبار آن‌ها می‌افزاید و به نتیجه خوبی منجر می‌شود.

دی‌میستورا در جواب این سؤال که آیا نسبت به این دور از مذاکرات خوش‌بین است یا خیر، گفت: من واقع‌بین هستم. ممکن است این هفته از مذاکرات شاهد پیشرفت باشیم. برخی مواقع کشورهای عرب یا مناطق دیگر می‌گویند دی‌میستورا با این مقدمات و اقداماتی که درباره پرونده سوریه است، چه می‌کند ما که هیچ نتیجه‌ای نمی‌بینیم. جواب من این است که آنچه را که انجام داده‌ام به یاد بیاورید. مذاکرات و دیدارهایی در ژنو صورت گرفت. برخی می‌گفتند من وقت تلف می‌کنم اما یک روز شرایط برای برگزاری کنفرانس فوری در شهر بون فرانسه فراهم شد. ما زمانی برای مقدمه‌چینی نداشتیم و باید سریع عمل می‌کردیم. تمامی کارهایی که انجام دادیم به نظر همگان موفقیت‌آمیز بود. این مسئله‌ای است که باید از طریق آن به موضوع و فعالیت سختی که این روزها در ژنو داریم، نگاه کنیم.

وی در جواب این سؤال که آیا باید منتظر لحظه تاریخی یا لحظه افسانه‌ای باشیم؟، گفت: بیشتر از این. مقدمه‌چینی، پیشرفت و کمک برای تحقق لحظه تاریخی.

ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها